După ce joi după-amiază a depus jurământul la Palatul Cotroceni, împreună cu ceilalți miniștri din Cabinetul condus de generalul Nicolae Ciucă, Sorin Grindeanu a preluat vineri dimineață mandatul la Ministerul Transporturilor. Cu această ocazie, el a mărturisit că nu a mai călătorit de mult timp cu trenul și a anunțat că în minivacanța de Ziua Națională a României îi va băga în ședință pe șefii companiilor feroviare de stat.
Noul ministru a precizat că o prioritate va fi deblocarea reperelor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru a face posibilă absorbția fondurilor puse la dispoziție pentru România de către Uniunea Europeană.
„Sunt lucruri foarte importante de făcut pentru a debloca acele repere din PNRR. Acele repere din PNRR sunt lăsate în urmă pe acest interimat și un Guvern care nu a putut să dea ordonanțe de urgență. De asemenea, așa cum știți, acel plan investițional (Planul Investițional pentru Infrastructură, prezentat anul trecut de Lucian Bode, pe atunci ministru al Transporturilor n.red.) este la Bruxelles. O să merg să vorbesc cu doamna Adina Vălean (comisarul european pentru Transport – n.red.), astfel încât să primim rapid acea aprobare și să putem să dăm Hotărârea de Guvern astfel încât lucrurile să intre în normal”, a spus Sorin Grindeanu.
Noul ocupant al biroului de la etajul 1 al Palatului CFR s-a arătat dezamăgit de ceea ce au făcut pentru infrastructura de transport cei care s-au perindat la putere în ultimele trei decenii (printre care se numără și el, ca fost prim-ministru): „30 de ani de democrație ne-au dus la o datorie imensă față de cetățeni. N-am venit la Ministerul Transporturilor să caut vinovați – asta nu înseamnă că dacă-i voi găsi nu-i voi face să plătească -, am venit să începem să plătim din această datorie”.
Sorin Grindeanu cu trenul, ultima oară în 2002, de la Timișoara la Costinești
Club Feroviar l-a întrebat pe noul ministru al Transporturilor când a mers ultima oară cu trenul.
„Din păcate, ultima oară a fost înainte de a mă căsători, undeva prin 2002. Am mers cu soția cu trenul de la Timișoara la Costinești. Am făcut 15 ore pe drum. Nu cred că între timp s-a îmbunătățit durata călătoriei”, a răspuns Sorin Grindeanu.
Într-adevăr, nu s-a îmbunătățit, ci din contră. În sezonul estival care s-a încheiat, trenul IRN 1992 pleca din Timișoara Nord la 18,02 și ajungea la Costinești Tabără a doua zi la ora 8,24, adică după aproape 14 ore și jumătate. Asta conform Livretului, pentru că în realitate garniturile au întârziat cu minimum o oră aproape în fiecare zi din vara trecută.
Ba, mai mult, au fost și situații când călătoria a durat mai mult de 20 de ore. A fost de notorietate situația din data de 28 iulie, când un tren la bordul căruia se aflau foarte mulți copii a plecat din Mangalia la ora 19,10 și a ajuns la destinație, Timișoara Nord, cu o întârziere de peste zece ore, după ce a fost ținut nouă ore în câmp, la Fundulea.
Directorii companiilor feroviare, convocați pe 29 noiembrie la minister
Sorin Grindeanu a mai spus că pe data de 29 noiembrie, în minivacanța de 1 Decembrie, va purta dicuții la sediul ministerului cu toți directorii companiilor importante din subordine. Așadar, inclusiv CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă.
El a precizat că va face acest lucru după ce se va întoarce de la Timișoara, unde se va duce cu mașina și, pe drum, se va opri la mai multe șantiere de infrastructură.
Big Brother pentru constructorii feroviari
O altă măsură anunțată de noul ministru vizează implementarea unui sistem de tip ”Big Brother” (chiar dacă nu l-a numit așa) pentru constructorii de pe șantierele de infrastructură feroviară.
El a spus că ideea i-a venit în 2010, când era viceprimar al municipiului Timișoara și au început lucrările de modernizare pe Calea Aradului, care include și linie de tramvai. „I-am obligat (pe constructori – n.red.) ca la fiecare intersecție să fie montate camere de luat vederi, pentru ca fiecare cetățean să vadă cum decurg lucrările. Există capacitatea să facem acest lucru și pe site-ul Ministerului Transporturilor. Nu așteptăm ONG-uri să dea imagini. Trebuie să punem drone să transmită live de pe șantierele patriei. O să vadă toți românii”, a mai spus Sorin Grindeanu.