spot_img
vineri, ianuarie 27, 2023
spot_img

Sorin Chinde: România poate fi hub regional între Europa și China

România poate fi hub regional între Europa și China pentru mărfurile care sunt comercializate între cele două regiuni, dacă se investeşte în infrastructură şi nu se mai risipesc bani europeni, este de părere Sorin Chinde, vicepreşedintele Diviziei Transport din cadrul Grupului Grampet.

Eficienţa transportului feroviar este dată de investiţiile în infrastructură şi în politicile publice de dezvoltare. Sumele implicate pentru dezvoltarea sau modernizarea infrastructurii, nu doar feroviare, ci şi rutiere şi navale, sunt foarte mari, acesta fiind unul dintre motivele pentru care statele preferă să îşi unească eforturile şi să dezvolte „doar anumite rute”, spune Sorin Chinde, citat de intermodal-logistic.ro.

România poate fi hub regional între Europa și China

Oficialul crede că în actualul context geopolitic, deşi nu este ajutată de geografie, România are şansa să devină un hub regional în ceea ce priveşte tranzitul terestru pentru mărfurile ce intră în Europa din China. Condiţia este ca statul să realizeze investiţiile promise, proiecte importante menite să sprijine mediul de afaceri.

„Ce lipseşte aici este o conexiune permanentă care să lege porturile georgiene de Constanţa. Din păcate, statul român lasă realizarea acestei conexiuni pe seama mediului privat, fără a sprijini în vreun fel o astfel de acțiune. Portul Constanța înregistrează astăzi o creștere de trafic semnificativă datorită mărfurilor ucrainene, nu datorită vreunui flux de tranzit ”, afirmă Chinde.

Armonizarea procedurilor vamale pe Middle Corridor

Mult dezbătuta rută Asia-Europa prin Middle Corridor încă suferă în privinţa competitivităţii în ceea ce privește serviciile regulate, timp de tranzit și costuri, însă transportul pe calea ferată este şi va continua să fie cea mai sustenabilă variantă de transport, explică Sorin Chinde. Pe termen scurt, varianta feroviară prin ţările ce tranzitează acest culoar eurasiatic este afectată de preluarea unor volume tot mai mari în transportul maritim pe fondul scăderii ratelor navlurilor, însă pentru ca ruta să fie una sustenabilă pe termen lung, altele sunt nevoile ce trebuie rezolvate. Marea provocare, consideră oficialul Grampet, este ca aceste coridoare să devină funcționale. Acest lucru, afirmă Vicepreşedintele Diviziei Transport, înseamnă armonizarea procedurilor vamale, reducerea staţionărilor în frontieră şi scăderea timpilor de tranzit:

„Din punctul nostru de vedere, existenţa mai multor rute oferă mai multe soluţii pentru a satisface cererile de transport ale clienţilor. Să nu uităm că actuala conexiune terestră Asia-Europa prin Rusia a necesitat ani buni până când a fost posibil ca trenurile să facă 15 zile din China până în Polonia”, spune Sorin Chinde.

Tracţiunea electrică, viitorul transportului feroviar de marfă

Unul dintre avantajele competitive ale transportului feroviar de marfă este oferirea serviciilor de către companiile din sector pe baza unor contracte pe termen mediu şi lung, dat fiind faptul că este un mod de transport previzibil şi planificabil. Însă creşterea preţurilor din sectorul energetic din toată Europa, nu doar din România, dă peste cap acest avantaj şi afectează predictibilitatea angajamentelor.

Un transport feroviar sustenabil nu poate fi efectuat utilizând tracţiune diesel, afirmă Sorin Chinde. „Chiar dacă uneori preţurile energiei au făcut ca tracţiunea diesel să fie mai ieftină, pe termen mediu şi lung nu există altă opţiune decât utilizarea tracţiunii electrice acolo unde este posibil.”

Ultimele Articole