spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Sondaj șubred de opinie privind protestul de la metrou

Firma Avangarde, deținută de profesorul Marius Pieleanu, a realizat un sondaj de opinie privind atitudinea locuitorilor Capitalei față de protestul de la metrou. Studiul este însă unul fragil și prezintă semne de întrebare asupra profesionalismului cu care a fost realizat.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

protestul de la metrou

Sondajul a fost realizat de către grupul Avangarde în perioada 2 – 10 aprilie și a tratat o serie de teme ce țin de transporturi, inclusiv recentul protest de la metrou unde unii angajați, lucrători în spațiile comerciale și sindicaliști au coborât pe șine și au ținut metroul blocat timp de aproape o zi întreagă.

Aproximativ două treimi dintre repondenții din sondaj au spus că nu consideră justificată acțiunea de blocare a circulației la metrou.

Sondajul a fost realizat între 2 și 10 aprilie 2021 pe un eșantion de 710 respondenți din Capitală, prin metoda CATI (telefonic) și are, susține Avangarde, o marjă de eroare de 3,5%.

64% dintre respondenți consideră că blocarea circulației metroului nu a fost justificată, în timp ce doar 14% s-au arătat în favoarea acțiunii. Realizatorii nu au precizat opțiunea celor 22% necuprinși în concluzia prezentată.

Metoda aleasă, sondajul telefonic, prezintă lipsuri în sensul că nu garantează faptul că repondenții sunt utilizatori ai metroului și implicit cunoscători într-o oarecare măsură a problemelor acestuia. Este însă modalitatea cea mai ieftină de sondare a opiniei. În plus, cât de relevante pot fi răspunsurile atât timp cât cei chestionați nu cunosc exact miza și disputa sindicate – administrație? Astfel, sondajul nu și-a propus să testeze gradul de informare a populației sau să stabilească legătura între acordul față de protest și bagajul de informații deținut.

Întrebare tip „mânie proletară” despre protestul de la metrou

În plus, una dintre întrebări, cea privind „pagubele produse de protest”, este de natură a pune la perete sindicatele și de a facilita o încercare de aducere a acestora în Justiție pentru recuperarea pagubelor. Ideea aducerii protestatarilor în fața instanțelor pentru recuperarea pagubelor a fost vehiculată anterior de către ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

Practic, o astfel de întrebare nu avea ce căuta într-un sondaj de opinie, căci e părtinitoare încă de la nivelul formulării ei.  Întrebarea seamănă foarte mult cu relatări manipulatoare ale televiziunii române din anii 90 privind blocarea circulației la Universitate și cu chestionarea, sub pretextul motivației jurnalistice a unor persoane care nici măcar nu locuiau în București, privind opinia lor față de oprirea traficului.

Avangarde: „Cât privește pagubele produse de protest, 34% consideră că acestea ar trebui să fie suportate de către sindicat, iar 27% consideră că prejudiciul trebuie să fie recuperat de la participanții la protest. Doar 9% cred că bugetul statului ar trebui să acopere paguba”.

În ceea ce privește prioritatea proiectelor de infrastructură ce vizează Capitala, 31% s-au pronunțat în favoarea autostrăzii de centură A0, 22% pentru continuarea magistralei de metrou M5, 21% pentru proiectele pasajelor de pe actuala centură (Mogoșoaia, Domnești, Berceni, Oltenița), iar 11% au susținut dublarea actualei centuri.

Informații esențiale, lipsă

Studiul este șubred metodologic. El nu este prezentat pe situl Avangarde, bateria de întrebări adresate lipsește și la fel explicațiile privind eșantionarea aleasă.

Întrebat de Club Feroviar asupra finanțării cercetării, Marius Pieleanu spune că Avangarde nu a primit bani pentru realizarea sa. Ar face parte, explică el, dintr-un barometru de opinie publică menit clarificării unor aspecte prezente pe agenda publică.

Întrebarea Club Feroviar privind finanțarea studiului este pertinentă în condițiile în care sursa finanțării explică deseori derapajele și părtinirea multor sondaje de opinie sau electorale.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole