Șomaj parțial pentru feroviarii francezi, cei belgieni sunt trecuți ”în rezervă”. Care e situația în România

25 martie 2020

Autoritățile de la Paris vor introduce posibilitatea legală de șomaj parțial pentru feroviarii francezi, dar și pentru angajații regiei de transport din Capitală. În Belgia, compania feroviară nu și-a trecut angajații în șomaj, dar i-a plasat ”în rezervă”. La noi, problema șomajului din cauza pandemiei de coronavirus a fost reglementată printr-o Ordonanță de Urgență adoptată săptămâna trecută, dar, cel puțin deocamdată, companiile feroviare au preferat să se limiteze la reducerea săptămânii de lucru, ca o primă măsură de protecție a angajaților.

Adrian Bărbulescu

șomaj parțial pentru feroviarii francezi angajări în Franța și Belgia Greva feroviară din Franța grevă la SNCF grevă feroviară în Franța

Guvernul francez va face eligibile pentru șomaj parțial companii care în momentul de față nu au dreptul, cum ar fi Regia Autonomă de Transport din Paris (RATP) și operatorul feroviar de stat SNCF, a anunțat Ministerul Transporturilor de la Paris, care a precizat că acest lucru se va face prin ordonanță.

Astfel, RATP și SNCF vor avea dreptul la șomaj parțial, ”în condiții care urmează să fie clarificate”, iar acest lucru ”va permite ca statul să preia efectele scăderii activității care rezultă din măsurile de protecție sanitară”, au explicat oficialii ministerului, citați de publicația franceză L’Express.

Ordonanța referitoare la activitatea parțială, care va fi publicată vineri, va permite să fie reparate și alte imperfecțiuni legislative existente, cum ar fi cele despre care nu au sediul social în Franța, dar angajații lor lucrează în Hexagon. De exemplu, de aceste noi prevederi vor beneficia și cei 1.700 de angajați ai companiei aeriene EasyJet.

Șomaj parțial pentru feroviarii francezi. Cei cu salariul minim primesc 100%

Pe de altă parte, angajații care lucrează pe salariul minim sau mai puțin (cei cu timp parțial) vor fi indemnizați cu 100% din venit, față de 84%, cum este regula generală. În România, mai mult de jumătate dintre ceferiști sunt plătiți cu salariul minim pe economie, potrivit declarațiilor liderilor sindicali.

Cererile de șomaj parțial depuse la Direccte (Direcțiile regionale ale companiilor, concurenței, consumului, muncii și angajării) vor fi și ele simplificate. ”Începând de săptămâna viitoare, dacă angajatorul nu a primit răspuns de la direcția regională după 48 de ore, aceasta va încerca aprobarea cererii”, a indicat ministerul, care a subliniat că apoi ”banii vor ajunge în contul bancar în termen de zece zile”. În contrapartidă, se vor întări controalele ulterioare, pentru a se identifica abuzurile și fraudele.

Scenariul german, preluat de francezi

Pentru punerea în practică a acestei recurgeri masive la șomajul parțial, care va costa cel puțin opt miliarde de euro, Executivul de la Paris vrea să adopte scenariul german din criza financiară din 2008-2009, adică o recesiune mai abruptă, dar mai puține concedieri.

În 2009, Germania, care a recurs masiv la șomajul parțial, a înregistrat o scădere economică de 7,5%, față de numai 2,9% în Franța. Dar în Germania au fost doar 50.000 de șomeri în plus, față de peste 500.000 în Franța.  Acum, recurge la șomaj parțial pentru feroviarii francezi.

Feroviarii belgieni sunt trecuți ”în rezervă”

În țara vecină Belgia, o parte din personalul operatorului feroviar de stat SNCB este trecut ”în rezervă”, ca efect al scăderii activității, relatează RTL, care citează HR Rail, angajatorul de drept al celor care lucrează la calea ferată. Salariații trecuți în rezervă pot fi rechemați oricând la lucru, dacă este necesar.

Nici aici, companiile publice nu pot să recurgă la sistemul șomajului temporar, de unde a apărut necesitarea plasării personalului în rezervă. ”Această măsură nu vizează foarte multe persoane. Mulți sunt fizic la muncă sau lucrează de acasă”, a declarat un purtător de cuvânt al HR Rail.

În Belgia, majoritatea trenurilor continuă să circule, în ciuda pandemiei de coronavirus de tip nou.

În România, Ordonanța există deja

În România, problema șomajului cauzat de pandemie a fost reglementată prin Ordonanța de Urgență nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, în vigoare din 21 martie.

”Pe perioada stării de urgență (…), pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului (…) ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020”, se arată în actul normativ.

S-a redus programul de lucru la companiile feroviare

Deocamdată, companiile feroviare din România nu au apelat la această măsură, preferând să reducă programul de lucru de la cinci la patru zile pe săptămână, după cum a relatat Club Feroviar.

CFR Călători a redus săptămâna de lucru de la cinci la patru zile, cu diminuarea corespunzătoare a salariilor, în contextul reducerii activității cauzate de epidemia de coronavirus. Măsura luată de Consiliul de Administrație al CFR Călători se va aplica timp de 31 de zile începând cu data de 23 martie (luni), cu posibilitatea de prelungire.

Și la CFR SA s-a luat o măsură similară. ”Se reduce programul de lucru de la cinci la patru zile pe săptămână, de luni până joi. Este vizat numai personalul administrativ din centralul companiei și de la regionale”, a declarat săptămâna trecută pentru Club Feroviar directorul general al CNCF CFR SA, Ioan Pintea. Reducerea săptămânii de lucru va atrage după sine, în mod evident, și diminuarea corespunzătoare a salariilor, cu 20%.

Și CFR Marfă a luat o măsură similară.