spot_img
marți, mai 17, 2022
spot_img

VIDEO Grindeanu vrea modelul polonez pentru soluționarea contestațiilor la licitații

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, vrea ca România să adopte modelul polonez pentru soluționarea contestațiilor la licitații în domeniul proiectelor de infrastructură feroviară și rutieră. În următoare perioadă va fi modificată Legea achizițiilor publice. Sorin Grindeanu a vorbit și despre licitațiile pentru achiziția de material rulant nou pentru calea ferată, dar și despre metroul din București și cel din Cluj-Napoca.

În cadrul unui interviu acordat DCNews, ministrul Transporturilor s-a plâns de lacunele actualei legislații în domeniul achizițiilor publice.

El a acuzat chiar și un ”șantaj” al companiilor de construcții în fața unui stat român care este ”slab”, pentru că, odată ajunse pe rolul instanțelor, proiectele de infrastructură se blochează. Astfel, constructorii nu-și respectă termenele asumate, spune Sorin Grindeanu, iar statul român, prin CNAIR sau CNCF CFR SA, ezită să rezilieze contracul, pentru că lucrarea ar întârzia apoi nepermis de mult.

Modificarea legii în ceea ce privește soluționarea contestațiilor la licitații, în februarie

Ministrul Transporturilor spune că lucrurile nu pot continua în acest fel și că sunt necesare schimbări legislative.

„Până la sfârșitul sesiunii parlamentare (care începe pe 1 februarie – n.red.) vom veni în Parlament cu o propunere din partea Ministerului Transporturilor. Nu vom mai sta după alte ministere”, a spus Sorin Grindeanu.

El a explicat că are și un model pe care l-ar vrea aplicat în România: „Polonezii au tribunale speciale pentru litigiile legate de achiziții publice, cu termene foarte clare. S-a făcut o contestație, în șapte zile maximum 10 trebuie să dai sentința. În februarie trebuie să umblăm la chestiunea asta”.



Licitațiile pentru achiziția de material rulant nou, blocate și ele de contestații

Sorin Grindeanu a dat și exemplul licitațiilor derulate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru achiziționarea de material rulant nou pentru calea ferată, spunând că și acestea sunt blocate de contestații.

„Sunt zeci de ani de când nu s-a mai achiziționat material rulant nou. Acum este pentru prima oară după zeci de ani când se poate să cumpărăm material rulant nou, cu fonduri europene. Dar și aici sunt contestații”, a spus ministrul Transporturilor.

Într-adevăr, ARF a desemnat câștigătoare compania Alstom la licitația pentru trenurile interregionale, dar decizia a fost contestată de asocierea Astra-CRRC. Pe de altă parte, licitația de trenuri regionale este anulată.

Feroviarul, locul 2 pe scara de absorbție a fondurilor europene, în viziunea lui Sorin Grindeanu

Ministrul Transporturilor s-a declarat nemulțumit de stadiul absorbției fondurilor europene în ceea ce privește calea ferată, dar mai ales la metrou.

El a făcut și o ierarhie a absorbției: „Am făcut o scară. Pe rutier se mai absorb bani. Mai jos e feroviarul, care totuși a început să miște. Și mai jos e metroul”.

Sorin Grindeanu s-a arătat nemulțumit de faptul că predecesorul său, Cătălin Drulă, căruia nu i-a menționat însă numele în context, a oprit proiectul Magistralei 6 a metroului bucureștean, tronsonul 2, Tokyo-Aeroport Henri Coandă. Tot în legătură cu acest proiect, ministrul s-a plâns și de colaborarea cu Primăria Capitalei, fără însă a detalia.

El a avut însă numai cuvinte de laudă la adresa primarului municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc: „Până acum lucrurile au mers șnur în colaborarea dintre Ministerul Transporturilor și Primăria Cluj-Napoca. E de dat exemplu”. Grindeanu a semnat miercuri protocolul de colaborare pentru metroul din Cluj-Napoca, după cum a informat Club Feroviar.



„Mai degrabă rezolvi lucrurile prin dialog, decât cu ranga”

Ministrul Sorin Grindeanu a fost întrebat și despre colaborarea pe care o are cu conducerea Metrorex și cu cea a Unitatea – Sindicatul Liber Metrou.

„Eu sunt adeptul dialogului. M-am întâlnit chiar recent cu liderii sindicali, nu cu domnul Rădoi (Ion Rădoi, liderul USLM – n.red.), pentru că nu cred că mai e ceva pe acolo. Oricum, mai degrabă rezolvi așa, prin dialog, decât cu ranga”, a spus ministrul Transporturilor, făcând referire la fostul director general al Metrorex Ștefan Paraschiv, care a pus mâna pe rangă pentru a ajuta la demolarea unui chioșc de la metrou.

Ultimele Articole