spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

Soarta CFR Marfă urmează să fie decisă luna viitoare

Oficiali români, printre care și vice-premierul Sorin Grindeanu, și președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, vor avea luna viitoare o întâlnire cu oficiali ai Comisiei Europene pentru Competiție pe tema CFR Marfă.

Practic, luna viitoare România urmează să prezinte CE (Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv CE pentru Concurență – n.red.) planurile de salvare ale CFR Marfă, a explicat zilele trecute Bogdan Chirițoiu la emisiunea „Drumurile noastre” de la B1 TV.
El a spus că după restructurare, CFR Marfă va rămâne o companie mai mică, dar profitabilă și care își va încasa banii. Aceasta spre deosebire de situația de acum în care CFR Marfă este un gigant cu picioare de lut.

Compania are de primit bani pe care nu îi va mai vedea vreodată precum creanțele asupra Oltchim Râmnicu Vâlcea sau CET-uri intrate în incapacitate de plată.

„Situaţia nu e nouă, trenează de ceva timp şi sper că anul acesta vom putea îmbunătăţi lucrurile de acolo. Lucrurile sunt în pregătire pentru întâlnirea de luna viitoare cu doamna comisar”, spune Bogdan Chirițoiu.

CFR Marfă, înlocuită de o companie cu acționariat privat minoritar

Compania de după (documentarea anterioară arată că aceasta se va întâmpla pe scheletul ROFERSPED) va fi privatizată în parte, însă va rămâne majoritar de stat. Conflictul din Ucraina și importanța transportului feroviar sunt argumente pentru menținerea unui operator feroviar de stat român.

„Guvernul a aprobat acum două săptămâni ordonanţa care permite plata datoriilor la buget, adică plată să se facă în natură, asta însemnând că CFR Marfă are o serie de active nefolosite, cum ar fi locomotive, vagoane nefolosite. Aţi văzut în Portul Constanța, nu primea niciun ban al CFR Marfă, dar încurca şi portul. De genul acesta de active CFR Marfă trebuie să scape. Pe de altă parte, are datorii la buget și nu pot fi plătite toate, dar o parte trebuie plătite. Atunci sunt două variante: fie CFR Marfă scapă de locomotive şi vagoane şi din banii încasaţi plăteşte statului datoriile, fie dă vagoane statului şi atunci statul și ANAF le vor valorifica. Unele vor ajunge în noua companie, acesta este scenariul dominant acum, însă vom vedea şi ce spune CE”, explică el.

„Nu poţi ţine în viaţă o companie care nu e profitabilă, căci atunci afectezi concurenţa, respectiv companiile care stau în piaţă în condiţii de profitabilitate”, explică Bogdan Chirițoiu.

Ce prevăd planurile de salvare

Operațiunea a fost descrisă într-o detaliere realizată de firma CITR care se ocupă de concordatul CFR Marfă, detaliere realizată în urma întrebărilor trimise anul trecut de către Comisia Europeană privind modalitățile de plată a datoriilor, logica operațiunilor economice, nivelul recalculat al datoriilor etc. Datoriile CFR Marfă sunt către bugetul de stat și către CFR SA.

În cazul datoriilor către bugetul de stat se prevede o dare în plată către stat a participațiilor deținute la ROFERSPED și IRLU, în sumă de 27,22 milioane lei. Apoi:

  • Darea în plată către MTI a pachetului de active (a nu se confunda cu participațiile – acțiuni) care va face obiectul capitalizării ROFERSPED SA (procedura instituită prin ordonanță de urgență) – (1.404 milioane de lei); simultan cu

  • Darea în plată către MTI a pachetului de active care va face obiectul capitalizării IRLU SA (procedura instituită prin ordonanță de urgență) – (293 milioane de lei).

Nu în ultimul rând, se prevede plata în numerar a creanței rămase până la stingerea integrală a datoriei către MF de 1.916 mil lei (la care se adaugă sumele ce se vor acumula până la achitarea integrală a debitului), ca urmare a încasărilor realizate din valorificarea activelor SNTFM CFR MARFĂ SA pe piața liberă (190 milioane de lei).

Conform calculului realizat de Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) – organul de executare, și revizuit în conformitate cu indicațiile oferite de DG Competition prin Scrisoarea din 11.05.2021, valoarea ajutorului de stat care trebuie recuperat de către acest furnizor (aferent Măsurii nr. 1), actualizat până la data de 15.06.2021, este de 1.585.900.921,05 lei.

Din această sumă, 569 de milioane de lei reprezintă dobânda de recuperare.

Ajutorului de stat datorat i se adaugă o creanță în cuantum de circa 330 de milioane de lei, reprezentând taxe și impozite curente, acumulate de către SNTFM CFR MARFĂ SA față de bugetul de stat, și neachitate.

CFR Marfă va ceda:

  • către ROFERSPED, 25% din locomotive, 22,7% din vagoane și 29% din alte active, precum terenuri și clădiri;

  • către IRLU 3% din locomotive, 4,8% din vagoane și 6% din celelalte active.

Ultimele Articole