Soarta căii ferate Oravița – Anina, subiect al discuției purtate de Bode cu autoritățile locale

16 decembrie 2020

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a discutat miercuri cu autoritățile locale soarta unor proiecte de infrastructură feroviară din zona Banatului printre care Oravița – Anina și Timișoara-Reșița. Discuțiile se poartă într-un context în care linia Oravița – Anina e închisă. Informații concrete despre întâlnire nu au fost furnizate în comunicatul de presă al Ministerului Transporturilor. Informații precum implicarea autorităților locale în proiecte și importanța turistică a liniei ridică semne de întrebare privind o posibilă retragere a statului din proiectele și infrastructura regională.

ruta feroviară Oravița-Anina trenul Oravița-Anina un tren permanent pe ruta Oravița-Anina calea ferată Oravița-Anina

Redăm comunicatul ministerului: „Ministrul Lucian Bode a avut astăzi, 16 decembrie 2020, la sediul Ministerului o întrevedere de lucru cu președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, și primarul municipiului Reșița, Ioan Popa. La discuții din partea Ministerului au fost prezenți Felix Ardelean, director Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport, Robert Dobre, director Direcția Investiții și Infrastructură, Ioan Pintea, director general CFR Infrastructură.

Soarta căii ferate Oravița – Anina, subiect al discuției purtate de Bode cu autoritățile locale

În cadrul întâlnirii au fost abordate aspecte ce țin de proiectele de infrastructură feroviară de interes național, regional și turistic din Banat, încheierea unor protocoale de colaborare între CFR Infrastructură și autoritățile locale și identificarea soluțiilor de finanțare pentru obiectivele respective.
”În toată această perioadă, de când suntem la guvernare, am luat hotărârea de a muta anumite decizii privind proiecte de infrastructură la nivel local. Încurajez Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT) să se implice în astfel de proiecte locale sau regionale. Știu că ați făcut pași importanți în privința proiectelor de infrastructură feroviară, din zona administrativă a dumneavoastră. Mă refer aici la cele două proiecte: Berzovia-Oravița-Anina și Timișoara-Voiteni-Reșița. Dezvoltarea unor astfel de proiecte de infrastructură duce la o dezvoltare economică și mai ales turistică într-o zonă extrem de pitorească și cu potențial imens. Vorbesc aici de una dintre primele căi ferate din România, o cale ferată montană cuprinsă și în Master Planul General de Transport și în Planul Investițional (secțiunea căi ferate turistice – sublinierea noastră), Oravița-Anina.

Prin parteneriatul cu autoritățile locale putem identifica și promova proiecte noi de infrastructură care ajută cu adevărat comunitățile. De multe ori, în dialogurile pe care le am cu primarii sau președinții de consilii județene am găsit soluții mult mai bune și pentru care avem și finanțarea corespunzătoare. Toate aceste informații ne ajută la prioritizarea corespunzătoare a proiectelor, rezultatul final fiind dezvoltarea regiunilor respective. Proiectele de infrastructură pe care le-am discutat astăzi veți vedea că vor prinde contur în perioada imediat următoare. Echipa mea din Minister a început deja lucrul la o serie de aspecte tehnice ce țin de calendar și finanțare, astfel încât lucrurile să se desfășoare cu rapiditate”, a declarat, potrivit comunicatului, ministrul Lucian Bode.

Redeschiderea Oravița – Anina, cel devreme la 21 decembrie

Discuțiile au loc într-un moment în care linia Oravița -Anina se află închisă pentru reparații, la un an după ce au existat presiuni puternice pentru închiderea acesteia.

Circulația trenurilor pe cea mai veche cale ferată ar putea fi reluată în condiții speciale, cu restricție de viteză, cel mai devreme pe 21 decembrie, dar, în funcție de complexitatea lucrărilor, termenul ar putea fi extins, potrivit TVR.ro. Reprezentanții CFR spun că închiderea circulație pe calea ferată Oravița-Anina a fost necesară după ce fundația de deasupra solului a zidului de sprijin care susține terasamentul s-a prăbușit în zona gării Lișava.

Potrivit reprezentanților CFR, închiderea circulație pe calea ferată Oravița-Anina a fost necesară după ce fundația de deasupra solului a zidului de sprijin care susține terasamentul s-a prăbușit în zona gării Lișava.

De asemenea, a fost dislocată și partea superioară a zidului de sprijin, fapt ce a dus la blocarea liniei. CFR informează că Sucursala Regională de Căi Ferate Timişoara a demarat cu personal feroviar de specialitate și utilaje proprii lucrări pentru consolidarea zonei afectate astfel încât circulația să poată fi redeschisă în condiții speciale.

Refacerea zidului va putea fi executată abia după realizarea unor investigații topo-geo. Reprezentanții CFR estimează că traficul feroviar de călători ar putea fi reluat între Oravița și Anina în ultima decadă a acestei luni, cu condiția ca lucrările de consolidare aflate în derulare să nu necesite și alte intervenții suplimentare de siguranță în zona afectată.

În urmă cu un an, fosta conducere a Ministerului Transporturilor a decis închiderea liniei ca urmare a traficului redus. Schimbarea de guvernare a făcut ca linia să fie menținută deschisă și ca urmare a faptului că ministrul de Interne, Marcel Vela, ar fi din zonă.

Cât privește relația Reșița – Timișoara, între cele două municipii există dorința de deschidere a unei linii de tren-tramvai (un tramvai rapid care circulă pe infrastructura feroviară și apoi în interiorul orașelor). Primarul Reșiței a acuzat recent, în termeni excesiv de duri, lipsa de înțelegere a funcționarilor din Ministerul Transporturilor privind principiile unui astfel de proiect. (D.C.)