La câteva ore după anunțul Comisiei Europene prin care preciza situația CFR Marfă, care trebuie să restituie ajutorul de stat în valoare de 570 milioane de euro, Ministerul Transporturilor a dat publicității un comunicat care debordează de optimism.
Conducerea MT laudă decizia luată de Comisie de a prelungi de la patru la șase luni perioada de recuperare a ajutorului de stat.
”În urma demersurilor realizate de către conducerea Ministerului, din luna decembrie 2019, a declanșării procedurii de concordat preventiv, a asumării de către conducerea societății la începutul acestui an a bugetului de venituri și cheltuieli cu pierderi de 0 lei și ținând cont de poziția strategică pe care o ocupă CFR Marfă, reprezentanții Comisiei au fost de acord cu prelungirea perioadei de recuperare de la 4 luni la 6 luni. Astfel, reprezentanții Comisiei au apreciat pozitiv demersurile inițiate la nivelul CFR Marfă, demersuri în urma cărora operatorul feroviar să poată să-și desfășoare în continuare activitatea, fiind un actor important pe piața transportului feroviar de marfă din țara noastră”, se arată în comunicat.
Lucian Bode spune că a moștenit de la vechea guvernare situația CFR Marfă
În același document se sugerează faptul că vechea guvernare este de vină pentru situația în care a ajuns operatorul feroviar național și că actualul ministru nu a făcut decât să moștenească această stare de fapt: ”Reamintim că investigația începută de către Comisia Europeană în 18 decembrie 2017 a fost finalizată informal în 2019, înainte de preluarea mandatului de către ministrul Lucian Bode”.
În continuare, Ministerul Transporturilor reia mai multe pasaje din comunicatul dat publicității de CITR (fosta Casă de Insolvență Transilvania) în cursul dimineții, prin care anunța că a fost depus la tribunal planul de restructurare la CFR Marfă, în cadrul procedurii de concordat preventiv.
”În planul de redresare există două direcții importante: una se referă la eficientizarea operațională, astfel încât să fie generat un profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat preventiv iar cealaltă direcție se referă la obținerea de venituri prin valorificarea și/sau darea în plată a activelor neproductive ale societății. Această a doua direcție are drept scop capitalizarea și achitarea creanțelor mai vechi. Printre măsurile de eficientizare putem aminti: creșterea volumului de mărfuri transportate prin implementarea unei politici comerciale la prețuri competitive, începând din acest an, definirea parcului de material rulant conform cerințelor clienților, reducerea cheltuielilor de exploatare și a cheltuielilor cu închirierea de vagoane prin investiții în parcul propriu, înființarea unui departament de restructurare cu obiective clare, reorganizarea structurii centrale și a regionalelor CFR Marfă”, se arată în cele două comunicate, în formulări extrem de asemănătoare.
CFR Marfă, proiect de buget fără pierderi în acest an
În finalul comunicatului se reamintește că pentru acest an a fost întocmit un buget fără pierderi.” Acest lucru vine după mulți ani în care bugetul a fost prognozat cu pierderi, acestea fiind și mai mari la finalul anilor. În anul 2017 s-a înregistrat o pierdere de 157.311 mii lei, în 2018 de 158.052 mii lei iar în 2019 se estimează pierderi de peste 200.000 mii lei. Reprezentanții societății continuă discuțiile cu reprezentanții ANAF și cu cei ai Consiliului Concurenței privind implementarea planului de redresare și eficientizare a CFR Marfă”, se încheie comunicatul MT.