spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

Se reface din temelii Sistemul xSell de vânzare a biletelor CFR. Ce funcții noi apar

Sistemul xSell de vânzare a biletelor CFR va fi refăcut din temelii, în urma unei investiții de aproape 6,5 milioane de euro. La actualul sistem, implementat pentru prima oară în urmă cu 30 de ani,  apar în ultima perioadă tot mai multe defecțiuni.

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători a postat în sistemul electronic de achiziții publice anunțul de licitație ce are ca obiect “Înlocuirea și modernizarea arhitecturii centrale și regionale a sistemului național de emitere a legitimațiilor de călătorie și rezervări locuri în trafic local xSell”.

Valoarea totală estimată a contractului, ce va trebui dus la bun sfârșit în termen de doi ani, este cuprinsă între 30.931.902 și 31.279.825 de lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 23 septembrie 2022, ora 15:00. Oferta trebuie să fie valabilă până pe 23 decembrie 2022.



Sistemul xSell de vânzare a biletelor CFR, implementat acum 30 de ani

Sistemul xSell de vânzare a biletelor CFRDar să începem cu începutul, pentru a vedea cum a fost implementat actualul sistem, cum funcționează el în prezent și ce modificări se preconizează a se aduce.

Sistemul informatic xSell pentru ”Vânzare bilete şi rezervare locuri la trenurile de călători” are ca origine un proiect pilot iniţiat în anul 1992 în Gara de Nord din București. Proiectul pilot a fost realizat de către Centrul de Informatică SNCFR, devenit ulterior SC Informatică Feroviară SA.

În anul 2004 a fost semnat, între SNTFC CFR Călători SA şi Banca Mondială, un contract pentru extinderea sistemului informatic în majoritatea staţiilor de călători de pe reteaua feroviară a României. Implementarea acestei extinderi a fost finalizată în 2007. Apoi, în anul 2011 a fost lansat un proces de extindere a sistemului, pentru a oferi instrumente avansate de administrare a afacerii (data Warehouse) şi de diversificare a serviciilor oferite clienților: vânzarea şi rezervarea on-line, automate de bilete, crearea premiselor pentru implementarea de noi politici tarifare, canale de distribuţie şi funcţionalităţi.

Sistemul xSell de vânzare a biletelor CFR, în cifre

Sistemul xSell este principalul instrument de eliberare a legitimațiilor de călătorie în trafic intern şi de realizare a veniturilor directe ale operatorului feroviar de stat.

De la punerea sa în funcțiune, au fost emise peste 350 de milioane de titluri de călătorie, reprezentând aproximativ 500 de milioane de călători expediaţi. Din totalul de bilete vândute anual atât prin casele de bilete, cât și on-line sau prin automate, sistemul xSell a asigurat 85%. Vânzarea electronică a biletelor se face în 368 de locuri din țară.

Defecțiunile sunt tot mai dese în ultimii ani

Dar vechimea sistemului își spune cuvântul tot mai pronunțat. Astfel, în ultimii ani s-a observat faptul că rata de incidenţă a defecţiunilor hardware la aceste echipamente este în continuă creştere, în contextul în care suportul a expirat, iar costurile de mentenanţă sau înlocuirea componentelor defecte creşte exponenţial, an de an. La aceste costuri se adaugă timpii relativ mari necesari remedierii defecțiunilor, inacceptabili, ţinând cont că emiterea legitimaţiilor de călătorie constituie principala sursă de venit a CFR Călători.

Echipamentele cele mai vulnerabile din întreaga arhitectură centrală sunt cele două echipamente de stocare a datelor (achiziţionate în 2004, respectiv 2011), critice din punctul de vedere al funcţionării sistemului. Pentru storage-ul achiziţionat în 2004 în ultimii ani, rata de defectare a discurilor a crescut exponenţial, iar compania Hewlett-Packard nu mai comercializează piese de schimb (hard-disk-uri) pentru acest echipament încă din luna februarie 2014.

În acelaşi timp, costurile pentru asigurarea mentenanţei sunt foarte mari în raport cu costul unor echipamente noi, de ultimă generaţie și dezvoltate pe baza unor tehnologii superioare. De asemenea, performanţele oferite de actuala arhitectură centrală a xSell sunt cele de la nivelul anilor 2004-2005.

Orice defectare a unor componente la echipamentele critice din arhitectura centrală (AC) poate duce la întreruperea temporară sau chiar la oprirea totală a serviciilor de rezervare, oferte tarifare, concentrare dinamică a datelor de vânzare, informare dinamică, servicii pentru sistemul de vânzări și verificări pentru dispozitive mobile.

Noile funcționalități ale sistemului, după finalizarea contractului

Și acum să vedem ce se va modifica după ce se va semna contractul cu firma care va câștiga licitația.

Obiectul achiziţiei îl reprezintă înlocuirea unei părţi semnificative din componentele actuale de emitere a legitimaţiilor de călătorie în trafic intern. Procesul de înlocuire a infrastructurii de prelucrare xSell va acoperi două arii: o parte din platforma hardware şi software centrală și serverele din staţiile de cale ferată, agenţii şi centrele regionale. De asemenea, sunt solicitate servicii de instalare în centrul de date şi în locurile de vânzare, de configurare a sistemelor fizice şi virtuale, de integrare în infrastructura IT existentă, de migrare a aplicaţiilor xSell pe noile echipamente.

Concret, sistemul de vânzare şi validare pe dispozitive mobile va fi extins pentru a introduce mai multe funcţionalităţi. În primul rând este vorba de validarea automată a legitimaţiilor de călătorie în tren. În acest scop, personalul specializat va fi echipat cu 2.300 de terminale mobile specializate. De asemenea, se urmărește emiterea de bilete în tren utilizând dispozitive mobile. În prezent încă se mai folosesc imprimante tipizate completate manual, dispozitivele mobile electronice fiind introduse doar pe câteva rute.

Totodată, se are în vedere pentru perioada următoare extinderea reţelei de automate cu încă 500 de echipamente specializate și reducerea semnificativă a numărului de bilete emise manual în staţiile fără terminale xSell (aproximativ 20% din numărul total) prin echiparea distribuitorilor autorizaţi cu terminale mobile (tabletă). Numărul estimat de terminale este de aproximativ 1.000 de bucăţi. Nu în ultimul rând, se urmărește conectarea cu operatorii intrni de trafic de călători în sistem de vânzare de tip platformă.

Ultimele Articole