Compania Continental Romania testează un sistem anticoliziune pe tramvaiele din Timișoara, pentru identificarea unor soluţii care să permită acţionarea frânelor de urgenţă printr-un sistem radar în combinaţie cu hărţi digitale.
”Testele au loc în depoul Societăţii de Transport Public Timişoara (STPT) şi prezintă o tehnologie adaptată mobilităţii urbane. Sistemul de avertizare a coliziunii frontale se bazează pe folosirea tehnologiei radar în combinaţie cu hărţi digitale. Acesta permite şi acţionarea frânelor de urgenţă. (…) Colaborarea noastră cu Societatea de Transport Public din Timişoara oferă o oportunitate excelentă de a îmbunătăţi soluţiile noastre pentru domeniul feroviar, prin activităţile de cercetare şi dezvoltare desfăşurate local. Sistemul de avertizare a coliziunii frontale, personalizat de noi pentru nevoile specifice ale transportului public reprezintă o evoluţie importantă pentru îmbunătăţirea siguranţei în mobilitatea urbană”, se arată arată într-un comunicat dat publicității de Sorin Iarca, șeful Continental Engineering Services România, citat de presa locală.
Directorul Societăţii de Transport Public Timişoara, Constantin Cocheci, subliniază, în context, că tramvaiele operează în mare parte în trafic intens şi foarte complex în interiorul oraşului, un mediu în care numărul participanţilor la trafic, neprotejaţi, este în creştere. A crescut gradul de utilizare a bicicletelor şi a trotinetelor electrice, dar în acelaşi timp, atenţia în trafic a scăzut, în special determinată de utilizarea telefoanelor mobile.
Sistemul de avertizare a coliziunii frontale foloseşte informaţii obţinute prin detecţia radar, o poziţionare precisă folosind antena GPS şi o hartă digitală. Acesta identifică obstacolele pe traseul estimat al tramvaiului şi transmite vatmanului un semnal de avertizare vizual şi sonor pentru obiectul detectat, într-o primă etapă şi apoi, pentru frânarea de urgenţă. Soluţia poate fi implementată în variantă doar cu notificare, oferindu-i vatmanului posibilitatea de a activa frâna manual sau în varianta în care poate acţiona automat frâna de urgenţă, astfel încât tramvaiul să se oprească imediat, fără intervenţie umană.
”Posibilitatea de a testa noi tehnologii inovatoare, cum ar fi sistemele de avertizare la coliziunea frontală pe un tramvai, reprezintă un pas semnificativ către crearea unui sistem de transport public modern, în acord cu cerinţele actuale. Parteneriatul nostru cu Continental ne oferă ocazia de a experimenta soluţii tehnice aliniate cu viziunea noastră pentru o mobilitate urbană mai inteligentă, mai sigură şi mai confortabilă”, a declarat Constantin Cocheci.
Sisteme montate de Bosch la Brăila și la Iași
Nu este vorba de primul sistem anticoliziune pe tramvaiele din România. La începutul lunii iulie, producătorul de material rulant Astra Vagoane Călători anunța că a început montarea de astfel de sisteme, așa cum am scris atunci.
”Există această tendinţă a autorităţilor contractante de a solicita prin caietul de sarcini astfel de sisteme, iar Bosch e singura entitate care şi-a agrementat propriul sistem, ei fiind acum la a treia generaţie de sisteme, mai complexe”, explica Marian Mihail Călin, director general al producătorului. Compania a montat sisteme anticoliziune din a doua generație pe două tramvaie livrate Brăilei. Municipiul dunărean are zece tramvaie comandate la Astra.
De asemenea, Bosch Engineering va echipa întreaga flotă de tramvaie din Iași cu sisteme anticoliziune, ce poartă denumirea Tram Forward Collision Warning (TFCW). Finalizarea proiectului este planificată pentru vara lui 2025. Sistemul de avertizare anticoliziune pentru tramvaie (TFCW) de la Bosch Engineering, fiind utilizat global din 2017, constă în trei componente importante: o cameră multifuncțională care monitorizează liniile de tramvai și detectează pietonii, vehiculele și bicicliștii; un senzor radar care identifică obstacolele în condiții dificile și compară datele cu viteza și distanța și o unitate de control feroviar care integrează datele și asigură interfața dintre componentele Bosch și sistemele tramvaiului. În caz de risc de coliziune, sistemul avertizează vatmanul vizual și acustic, iar în viitor ar putea frâna automat dacă acesta nu reacționează.