Sindicatele: Legea privind Statutul Personalului Feroviar ne aduce o minimală reparație

21 iunie 2019

mitingul ceferiștilorFederația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a trimis o scrisoare deschisă după ce președintele Klaus Iohannis a refuza să promulge legea  privind Statutul Personalului Feroviar.

Autorii scrisorii, postată vineri pe pagina de socializare a Federației, afirmă că sectorul feroviar a fost distrus de politicieni, nu de angajați ți de aceea sunt false preocupările potrivit cărora legea în cauză ar accentua dificultățile financiare ale domeniului. Sindicaliștii acuză o grijă exagerată față de soarta sectorului privat feroviar, făcut vinovat de fragilizarea poziției de piață a companiilor de stat.

Redăm integral scrisoare trimisă de sindicaliști, după ce președintele Kalus Iohannis a retrimis legea la Parlament pentru rediscutarea ei.

 

 

„Domnilor politicieni,

Constatăm cu tristețe și îngrijorare că eforturile susținute ale mișcării sindicale feroviare din România de a oferi fiecărui lucrător feroviar un cadru reglementat în care acesta să își desfășoare activitatea, și ne referim la Statutul personalului feroviar, sunt pe cale să devină zadarnice.

Nu putem spune altceva, la câteva ore după ce Președintele României a întors pentru reexaminare Parlamentului tocmai legea pentru care ne luptăm de ani de zile, Legea privind Statutul personalului feroviar.

Această lege a trecut prin toate chinurile prin care ar trebui să treacă toate legile serioase care au puterea de a reglementa cadrul normativ al muncii depuse de un lucrător pentru angajatorul său.

Iată că, paradoxal, după atâția ani, Președintele României, consilierii săi cel mai probabil, refuză spre promulgare o lege de care noi, ceferiștii, avem atâta nevoie. Ceea ce devine cu adevărat interesant în expunerea de motive a Administrației Prezidențiale, are legătură cu preocuparea pentru protejarea mediului concurențial în întreg ecosistemul feroviar românesc.

Iată de ce, suntem obligați de contextul nou creat să avem un drept la replică sincer dar ferm, pentru toți cei care cred că noi, sindicaliștii feroviari, prin acțiunile sindicale și prin preocuparea pentru drepturile noastre legitime și corect argumentate, compromitem libera concurență în domeniul feroviar.

Ca atare, în numele zecilor de mii de lucrători feroviari din România, vă aducem la cunoștință că cei care au adus în pragul falimentului societățile feroviare aflate în subordinea Ministerului Transportului, adică a statului, sunteți tocmai dumneavoastră, nu noi, cei care facem tot ce este posibil ca astăzi trenurile să mai circule în România.

Tot, dumneavoastră, domnilor politiceni, sunteți cei care, prin deciziile pe care le-ați luat în ultimii 30 de ani, ați perpetuat dezvoltarea unei piețe de servicii feroviare complet defectuoasă, aflată la limita legalității, piață care a ucis societățile de stat și a băgat în buzunarele “băieților deștepți” din calea ferată sume astronomice pe care, nu-i așa, nu le vom găsi evidențiate în nici un fel de expunere de motive.

Tot dumneavoastră, domnilor politicieni, ați refuzat ani la rând și refuzați și astăzi să recunoașteți public falimentul căii ferate și refuzați să asumați ca obiectiv strategic în CSAT, Domnule Președinte, investiții multianuale, coerente și transparente în infrastructura feroviară și în materialul rulat.

Tot dumneavoastră domnilor politicieni, și nu noi, lucrătorii feroviari, nu ați formulat în toți acești ani trecuți de la momentul în care economia de piață a început să guverneze și domeniul feroviar, nici un set de reguli cu privire la toate licitațiile care, ce să vezi, sunt câștigate de companii private neechipate corespunzător pentru serviciile indicate în caietele de sarcini, în dauna companiilor de stat pe care și astăzi, prin indiferența dumneavoastră, le împingeți spre faliment.

De ani de zile, constant, lipsa investițiilor ne-a transformat locul de muncă de la calea ferată într-un loc în care ni se negociază în fiecare zi demnitatea. Nimic nu poate fi mai trist decât să vezi cum sub ochii tăi, în ultimii 15-20 ani, totul ruginește, putrezește, moare și dispare. Toată această situație, pe care dumneavoastră, domnilor politicieni, refuzați să o acceptați și să o rezolvați, nu are nici o legătură cu economia de piață care ar fi compromisă de Legea privind Statutul personalului feroviar.

Dimpotrivă, Legea aduce o minimală reparație statutului nostru de lucrători feroviari care, din păcate, nu se bucură de nici un fel de susținere din partea statului căruia îi plătim și noi, de-o viață întreagă, taxe și impozite.

Preocuparea Președintelui României pentru mediul concurențial din ecosistemul feroviar și pentru potențialele daune pe care Legea prvind Statutul personalului feroviar le poate genera presupune o imediată și publică dezbatere cu privire la drepturile și obligațiile pe care le au angajatul și angajatorul din industria feroviară.

A face apel la elemente comparative care măsoară, prin texte de lege, nivelul concurențial al industriei feroviare românești cu cel european este, în opinia noastră, o soluție cel puțin neinspirată a Administrației Prezidențiale de a susține cu puncte de vedere retrimiterea în Parlament a Legii privind Statutul personalului feroviar.

Când a fost cel mai recent preocupat un singur politican din România de soarta și viața ceferistului din România? Când a evaluat acest politican, folosind comparative, munca și statutul unui ceferist din România cu un altul din spațiul Uniunii Europene? Există un asemenea politician? Care este numele acestuia? Iată întrebări fără răspunsuri!

Înțelegem că preocuparea pentru afacerile private din calea ferată, afaceri care au sufocat și distrus societățile de stat, este cu mult mai importantă decât soarta ceferistului însuși? Să înțelegem, domnilor politicieni, că impactul legii care ne protejează și nouă, ceferiștilor, dreptul la muncă, demnitate și pensie decentă, nu a fost evaluat corespunzător și nu răspunde intereselor private care căpușează, până în fibra ei, calea ferată din România?

Având în vedere toate cele scrise mai sus, abordările repetate pe care le-am făcut pentru adoptarea acestui proiect de lege, poziționarea Administrației Prezidențiale și evidența faptului că nu toți parlamentarii au votat Legea privind Statutul personalului feroviar, suntem puși în situația de ne schimba imediat abordările care ne-au determinat să fim înțelegători cu fel de fel de contexte politice sau politicianiste.

Dacă interesele private sunt cele care împiedică promulgarea unei legi care ne privește în mod direct, dacă trebuie să implementăm și în România un mediu concurențial întocmai ca cel care operează la nivel european, se cuvine să constatăm, de comun acord, că același lucru trebuie să facem și cu mediul în care își desfășoară activitatea lucrătorul feroviar. Să lucrăm toți cu aceleași comparative, să avem aceiași unitate de măsură.

Ca atare, vă îndemnăm, domnilor politicieni, să luați act de cele scrise mai sus și să ne prețuiți sinceritatea cu care am decis ca de acum în colo să nu mai facem nici un fel de rabat de la setul de reguli care privesc obligațiile care vă revin ca angajatori.

Abordările politicienilor pe care și ceferiștii i-au ales în funcții de conducere în ultimii 30 de ani au fost cele care au adus calea ferată în halul în care este astăzi.

Pentru că vă pasă cu adevărat doar de business-ul privat și mai puțin de muncitorii feroviari, indiferent unde muncesc aceștia, primiți din partea noastră, a tuturor celor peste 50 000 de ceferiști din România și a familiilor noastre, asigurarea fermă a faptului că abia acum ÎNȚELEGEM, în sfârșit, DE CE…”

Citește aici motivele invocate de Președinție pentru a nu promulga legea statutului.