spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

Sindicatele îi scriu lui Cîțu pe tema Legii Statutului Personalului Feroviar

Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România a adresat Guvernului, dar și Ministerelor Transporturilor, Finanțelor, Autorității pentru Reformă Feroviară, o listă de solicitări privind aplicarea legii Statutului Personalului Feroviar din România, contractele de servicii publice, parcul de material rulant de călători.

Unul dintre subiectele de interes ale scrisorii trimise zilele trecute, semnată de Rodrigo Gabriel Maxim, liderul sindical, este intrarea în vigoare a Legii Statutului Personalului Feroviar (195/2020) la data de 1 aprilie 2022.

Termenul figurează și în OUG 8 din februarie 2021 însă teama sindicatelor este că acest termen va fi prorogat din nou după ce inițial s-a discutat ca amânarea să fie de doi ani, nu un singur an.

Sindicatele vor atribuire directă a serviciilor publice până în 2030

Există teama în rândul sindicatelor că odată liberalizată piața și scoase la licitație pachetele de servicii publice, operatorii români nu vor mai avea acces în fața companiilor străine subvenționate mascat de statele lor și mai bine dotate cu echipamente.

„Un contract al serviciilor publice pentru transportul feroviar public de călători cu atribuire directă pe perioada 2022-2030 pentru a avea timp, stabilitate și bani ca operatorii de transport feroviar de călători din România să facă reviziile mari la locomotive și automotoare conform scadenței, precum și reparații și modernizări la materialul rulant existent”, cere sindicatul adăugând și achizițiile de trenuri noi pe fonduri europene. Sindicatul susține că aceasta s-a promis într-o ședință a Comisiei de Dialog Social la finele lui octombrie 2021.

Sindicatul mai cere și un nou Mecanism de stabilire a compensației serviciilor publice, baza însă diferența dintre veniturile înregistrate și costurile la care să se adauge marja legală de profit. Un astfel de mecanism ar fi diferit de actualul mecanism care prevede o compensație stabilită în funcție de indicatorii kilometri – tren și călători – tren.

CFR Călători, dată puțin câte puțin în spate

Sindicatul mai cere ca CFR Călători să revină în noul mers al Trenurilor la prestația de dinainte de pandemie. Timpii de parcurs scad cu câteva minute pe majoritatea rutelor principale, însă pe acolo vor circula mai puține trenuri ale operatorului de stat, spune sindicatul condus de Rodrigo Maxim. El acuză că trenurile operatorilor privați circulă cu doar câteva minute înaintea celor de stat pentru a transporta mai mulți călători. Maxim dă drept exemplu ruta București – Constanța unde va circula și în extrasezon un tren Astra Trans Carpatic. De la CFR Călători s-a scos o pereche de trenuri Iași – Timișoara și în viitor aceasta va fi înlocuită de una privată, care mai întâi va circula între Suceava – Iași și Vaslui.

Per total, spune Maxim, prestația acordată de stat nu scade, dar se mută de la CFR Călători la operatorii privați.

Pe partea de reparații de locomotive, Sindicatul cere ca SCRL Brașov să devină împreună cu personalul aferent ca uzină reparatoare pentru CFR Călători, menținându-și sediul la Brașov. Preluarea personalului SCRL ar păstra la mai puțin de 13.000 de salariați numărul total al personalului CFR Călători, cât avea compania de stat în 2020.

Ținând seama de sosirea iernii, sindicaliștii cer pregătirea reală a locomotivelor și automotoarelor CFR Călători, în sensul montării tuturor oglinzilor din dotare, etanșării geamurilor, montării de aeroterme etc.

Scrisoarea este punctată și completată cu declarații din presă ale miniștrilor Transporturilor, inclusiv cu referire făcută la cea a fostului ministru Cătălin Drulă care a declarat că premierul Florin Cîțu i-ar fi cerut închiderea CFR Călători, căci aceasta ar fi într-un megafaliment.

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole