spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Sindicatele cer compensații mai mari în transportul de călători și TUI scăzut

Ministerul Transporturilor ar trebui să scadă valoarea TUI concomitent cu o majorare a compensațiilor acordate operatorilor de transport de călători, privați și de stat, au susținut sindicatele în cadrul unei întâlniri recente cu oficiali din transporturile feroviare.

Mai multe detalii despre întâlnirea recentă dintre sindicate și Autoritatea pentru Reformă Feroviară au fost oferite de Iulică Măntescu, liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă.

angajările în sistemul feroviar ajutorul de stat pentru CFR Marfă sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb

Sindicatele au solicitat ca Hotărârea de Guvern privind atribuirea contractelor de servicii publice prin licitație să fie emisă cât mai curând. În contextul actual, caracterizat prin emoție față de evoluțiile din estul României, există riscul de a uita problemele căii ferate din România, a atenționat Iulică Măntescu. „Am cerut să nu uităm ce avem de facut, să promovăm acea Hotărâre de Guvern cu atribuirea pe zece ani (a contractelor de servicii – n.red) să aiba și ei timp să se pregătească”, a spus el.

Contractul ARF ce stă la baza HG, nedefinitivat

În prezent, ARF nu a definitivat împreună cu firma angajată schema integrală a relațiilor de călătorie ce vor fi compensate de către stat.

Abia acum o lună ARF a semnat al doilea raport intermediar în cadrul proiectului de definire a serviciului public, licitat în primăvara anului trecut și cu un contract semnat în vară. Au fost parcurse până acum două sarcini din totalul de patru. Raportul va indica serviciul public în transporturile feroviare de călători care vor fi scoase la licitație anul viitor, odată cu liberalizarea pieței.

Conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a aprobat Raportul Intermediar nr. 2 aferent contractului, ce are ca obiect „Implementarea Modelului Național de Transport, prin actualizarea și detalierea acestuia pentru anul 2019, pentru transportul de călători pe calea ferată și definirea obligației de serviciu public de transport feroviar de călători”, potrivit unui comunicat de presă al ARF.

Raportul intermediar nr. 2 corespunde sarcinii 2 din caietul de sarcini, respectiv restructurarea funcțională a Modelului Național de Transport (MNT) pentru a corespunde obiectivelor proiectului.

14 miliarde pentru energie, nimic pentru calea ferată

Iulică Măntescu atrage atenția că până în prezent niciun ban nu a ajuns la calea ferată. Doar un ajutor de stat pentru CFR Călători aferent anului 2020. Măntescu spune că, spre deosebire de calea ferată, sectorul energetic a primit ajutoare mai consistente. „E anormal să găsim 14 miliarde compensații la energie și gaz, sumă care ajunge de regulă la companiile străine, dar să nu găsim un miliard de lei ca să acoperim pierderile și să echilibrăm bugetele, în condițiile în care CFR e firmă a statului român”, spune el. În cazul energiei, banii ajung să fie pompați „în firmele băieților destepți și se duc afară”, spune el.

În cursul întâlnirii, sindicatele au solicitat să se măreasca compensația acordată operatorilor și alocația pentru CFR cu destinație întretinerea și modernizarea infrastructurii. După calculele sindicatelor, compensația ar trebui mărită cu un nivel de 660-700 milioane lei, ceea ce ar reprezenta sub 50% din nivelul compensației înregistrat în prezent.



TUI redus și acesta

În cazul CFR SA, statul ar trebui să reducă TUI, spune Măntescu. În Germania acesta a fost redus substanțial până la 10% din vechiul nivel. „Am mai solicitat să se găsească o măsura de compensare cum au făcut și nemtii, să se reducă taxa de utilizare a infrastructurii, banii să vina ca aport din partea statului. Să poată respira și operatorii, atât cei de marfă, cât si de călători”.

Măntescu spune că pe anul trecut „nu s-a dat la nimeni”. În România s-ar putea reduce la 50% TUI, echivalentul a 400 de milioane de lei, sumele ar putea fi condționate, adică să nu ajungă în salarii etc, iar diferența ar urma să vină la CFR de la buget.

Conducerea ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) s-a întâlnit zilele trecute cu reprezentanții sindicali, întâlnirea având loc în cadrul seriei de întâlniri bilunare.

Pe 4 martie 2022, au continuat întâlnirile bilunare dintre conducerea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) și sindicatele reprezentative din domeniul feroviar, potrivit unui comunicat de presă.

Discuția a fost deschisă de președintele ARF, care a oferit informații despre stadiul proiectelor ARF de interes pentru organizațiile sindicale feroviare, fiind enumerate principalele programe dedicate achizițiilor și reparației de material rulant și situația actuală în contextul conflictului aflat la granițele României.

Potrivit lui Iulică Măntescu, o altă întâlnire ar urma să aibă loc în aproximativ două săptămâni.

Ultimele Articole