spot_img
luni, octombrie 18, 2021
spot_img

Sindicate: Bugetul pe 2021al CFR Călători nu cuprinde sumele pentru Legea Statutului Personalului Feroviar

Nu e cuprinsă nicio o majorare convenită de 12% a salariilor de la 1 martie 2021, fapt pentru care sindicatele feroviare au anunțat marți acțiuni de protest.

protest la CFR

Acțiunile vor avea loc în datele de 16 și 24 februarie, precum și 4 martie, iar acestea vor fi organizate în fața Ministerului Transporturilor. Care sunt nemulțumirile sindicaliștilor de la Meridian și Federația Sindicatelor din Transporturi din România? Potrivit documentului ce anunță protestele, sindicaliștii sunt nemulțumiți de:

  • Falimentarea CFR Călători prin subcompensarea companiei de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Această instituție, de la înființare, produce constant pierderi, CFR Călători afectând mobilitatea cetățenilor.
  • ARF nu a definitivat până la finele lunii decembrie achizițiile de trenuri din fonduri europene, dar nici nu a organizat alte licitații pe Programul Operațional Transporturi 2021-2027 sau pe Planul Național de Redresare și Reziliență, deși aceste achiziții ar fi ajutat la digitalizarea transporturilor și transformarea sectorului în unul „verde”.
  • Reorganizarea SCRL Brașov, reparatori de locomotive.
  • Bugetul CFR Călători nu cuprinde fond de investiții și nici creșterea salarială necesară aplicării Legii Statutului Personalului Feroviar care intră în vigoare la 1 martie. Sindicatele cer o creștere de 12% a salariilor la 1 martie, afirmând că această măsură nu necesită restructurări, căci directorul general Dan Costescu a scăzut deja numărul angajaților cu 10% față de 2020.
  • CENAFER nu are organizate suficiente cursuri pentru meserii precum mecanici locomotivă, casieri, șefi tren, revizori tehnici vagoane.
  • Sindicatele atenționează că Legea Statului Personalului Feroviar mai prevede o creștere de 22,3% de la 1 septembrie.

Protestele vor avea loc cu respectarea cerințelor ridicate de actuala pandemie, spun sindicaliștii.

Achizițiile de material rulant și mai dificile după Memorandumul anti-China

Zilele trecute, Guvernul a adoptat un Memorandum care urmează să se concretizeze în modificări aduse legislației achizițiilor publice prin care ușile la licitațiile din domeniul infrastructurii vor fi închise companiilor din state terțe, deci inclusiv China.

Acesta fapt îngreunează achizițiile de material rulant nou, în condițiile în care chinezii au șanse considerabile de succes atât la licitațiile de 20+20 trenuri inter-regionale, cât și la cea de 40+40 de trenuri regionale.

Achizițiile de material rulant din fonduri europene și bugetare – ratate de fostul Guvern ai cărui membri se găsesc și în actuala formulă de guvernare au fost nemulțumirile exprimate la finele lui ianuarie de sindicate.

„Suntem nemulțumiți pentru că în PNRR (Programul Național de Redrsare și Reziliență – n.red.) sunt trecute doar 39 Rame electrice noi a fi achiziționate pentru transportul feroviar de călători din România şi nu am văzut alte proiecte pe fonduri europene, deşi există două Programe operaţionale în care se pot achiziționa trenuri noi pentru transportul feroviar de călători din România”, spunea Maxim Rodrigo de la Federația Sindicatelor din Transporturile Feroviare din România. El a făcut referire la POIM, programul operațional Infrastructură Mare (care a expirat în 2020 cu o prelungire de 1-2 ani) și la POT (Programul Operațional Transporturi care a început în 2021).

„Avem ARF degeaba pentru că a pierdut achiziția celor 100 trenuri noi pe POIM în exercițiul financiar 2014-2020, iar acum în 2021 nu are proiecte europene pentru alte 200 trenuri noi pe fonduri europene. Şi este normal ca ceferiştii să fie foarte nemulțumiți”, spune el. De altfel, instituția condusă de Gigi Gavrilă are în derulare două licitații pentru până la 120 de rame, însă nu a încheiat niciuna. (D.C.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole