Sindicaliștii, nemulțumiți de Gigi Gavrilă: „Face balet de patru ani”

15 ianuarie 2021

Sindicatele feroviare au demarat acțiunile de protest, o primă acțiune urmând să aibă loc joi, odată cu Caravana Drepturilor Sociale în organizarea Cartel Alfa, din care face parte și Federația Mecanicilor de Locomotivă. Pe 24 ianuarie încep și protestele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, organizație care până atunci a solicitat o întâlnire cu ministrul Cătălin Drulă.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Paleta nemulțumirilor sindicaliștilor feroviari este largă, potrivit discuțiilor purtate de Club Feroviar cu aceștia. Dacă în urmă cu ceva ani sindicaliștii se focalizau doar pe probleme de salarizare, la inceputul acestui an nemulțumirile sunt mult mai largi. Care sunt acestea:

ARF face balet fără rezultate

Prima, nu neaparat cea mai importantă, privește situația materialului rulant și a achizițiilor acestuia de către ARF, instituție condusă de Gigi Gavrilă. Sindicaliștii spun că de patru ani instituția „face balet” fără niciun rezultat punând în pericol operatorii români în fața concurenței străine.

Nu suntem în stare (să achiziționăm material rulant – n.red.). ARF face balet. În patru ani nu au făcut nimic. Nu duc la final o licitație să luăm si noi din bani europeni”, se plânge liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu. El chiar opinează că mișcarea e deliberată pentru a-i „scoate pe ai noștri de pe piață în favoarea OBB, DB, iar firmele noastre să fie spulberate”.

Activitatea lui Gavrilă îl nemulțumește și pe Maxim Rodrigo, liderul sindical la FSFT. „Avem ARF care nu a achiziționat material rulant, este o bătaie de joc. Nu poti spune că ai aprobat 38 de rame electrice pentru transportul feroviar al întregii țări, iar la metrou 50, doar pe Bucuresti”. Maxim acuză și neclarități privind achizițiile privitoare la modul în care se completează sau se suprapun cele de pe Programele Operaționale de Transporturi cu cel de Redresare și Reziliență. „Pe transportul durabil verde și inteligent pe Programul Național de Reziliență ce reprezinta lista investițiilor. Vrem să ni se spună daca mai apar investiții în transport durabil, trebuie să vedem dacă or mai fi fonduri sau se completează cu alte programe din POT sau POIM”, spune el. Sindicalistul are dreptate. Niciun oficial guvernamental nu a precizat clar dacă licitațiile pentru 60 de trenuri organizate la ARF mai stau în picioare, mai pot fi derulate, în condițiile în care Programul Operațional Infrastructură Mare a expirat de un an și ne găsim într-un soi de prelungiri.

Problema personalului

Aceasta este o a doua problemă a sindicatelor pe care o vor discutată cu ministrul Cătălin Drulă. D altfel, sindicatele feroviare îi cer o întâlnire acestuia până la protestele programate să înceapă în 24 ianuarie.

Noi vrem să arătam că legea statutului personalului feroviar ar trebui să intre în vigoare în martie cel tarziu. Nu se pot face restructurări, să vii să zică că se aplică legea statutului doar cu nu știu ce reorganizare. Am început 2020 cu 13.000 de salariați, iar acum, în ianuarie, avem 12.000 și continuă”, spune Maxim Rodrigo. El acuză salariile mici din sector, niciun inginer nu vine să îți lucreze pe 2.100 lei net”.

„Salarizarea este foarte mică, ne-a adus în situația de a nu mai avea personal, meseriile nu mai sunt atractive, oamenii vin și pleacă. Operatorii nu pot da salarii mari căci ne mințim dacă spunem că și operatorii privați o duc bine, trăiesc de pe o zi pe alta”, spune și Iulian Măntescu.

Salariile ceferiștilor, socotite ca bani de întreținere

Corelat cu problema salarială apare o alta. CFR primește bani pentru întreținerea căii ferate, însă cum aici sunt incluse și salariile, grosul se întoarce la stat sub formă de contribuții sociale. Grosul banilor alocați au această destinație, spune Măntescu, care adaugă că „ne mințim”. „Cea mai mare parte peste 800 milioane lei se întorc la ANAF ca obligații ale bugetului de stat, constatăm că nu rămâne nimic pentru întreținere”, afirmă el.

Tot Măntescu acuză nivelul ridicat al TUI, anume 3,6 tren kilometru cel mai ridicat din Europa în condițiile în care viteza comercială a trenurilor este de 16-17 kilometri la oră. Acest nivel a fost stabilit la momentul la care CFR Marfă și Călători avea monopol și de atunci așa a rămas, în pofida faptului că acum este concurență.

Și, în fine, alte motive de nemulțumire ale sindicatelor privesc soarta CFR Marfă și o reorganizare a companiilor de cale ferată de stat sub forma unui holding, după modelul polonez sau german.

Acțiunile de protest la nivel de Cartel Alfa au început joi la Satu Mare, pe partea feroviară primele fiind programate pentru vineri la Târgu Mureș. Proteste de amploare vor demara însă la 24 ianuarie, după cum s-a anunțat anterior.