sâmbătă, aprilie 13, 2024
spot_img

CFR Călători vrea să cumpere două simulatoare pentru mecanicii de locomotivă

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA vrea să cumpere două simulatoare pentru mecanicii de locomotivă. Are posibilitatea de a cumpăra unele concepute și fabricate la Cluj-Napoca.

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat vineri după-amiază anunțul de consultare a pieței ce are ca obiect ”Elaborarea caietului de sarcini în vederea achiziționării de simulator multifuncțional locomotive/automotor, precum și o estimare a costurilor privind implementarea soluției propuse în vederea dezvoltării ulterioare a altor secții de circulație”.

Depunerea punctelor de vedere conform precizărilor din Documentul privind consultarea pieței de profil se va face până la data de 8 aprilie 2024, ora 10:00, la sediul SNTFC CFR Călători SA.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Greșeli gramaticale și de ortografie în documentul procedurii

Dacă facem abstracție de greșelile gramaticale din documentul atașat procedurii (pe unele dintre ele le vom evidenția mai jos), nu putem decât să salutăm inițiativa conducerii operatorului feroviar de stat. Poate astfel mecanicii de locomotivă vor fi mai bine pregătiți și va scădea numărul incidentelor/accidentelor pe rețeaua de cale ferată din România.

”Achiziţia celor 2 simulatoare multifuncţionale locomotivă/automotor cu sistemul european de control şi comandă al trenului ETCS este nevoie (sic! – n.red.) pentru a putea depăşii (sic! – n.red.) unele riscuri asociate companiei (CFR Călători) când angajează o persoană pe funcţia de mecanic de locomotivă”, se arată în documentul citat. Avem deja două greșeli grave, una gramaticală, una de ortografie, în aceeași frază.



Avantajele folosirii de simulatoare pentru mecanicii de locomotivă

Să trecem peste, căci nu este menirea publicației noastre de a face analiză pe text, însă nu ne-am putut abține. În continuare, se arată că unul dintre riscurile asociate este legat de faptul dacă acea persoană (candidată pentru postul de mecanic de locomotivă) nu are vocaţia necesară meseriei sau nu va performa (fiind necesară punerea sa la dispoziţia societăţii ori concedierea sa, deci resurse irosite). Există și riscul ca persoana în cauză să performeze foarte târziu, adică va învăţa şi se va califica pe banii firmei angajatoare. Astfel, există riscul ca acea persoană, acum calificată, să se mute la alt operator economic.

De asemenea, conform instrucţiei feroviare ”Instrucţiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201”, mecanicului ajutor/fochistului îi este interzis să pună locomotiva în mişcare fără a fi asistat. ”Practic, mecanicul ajutor, în absenţa unui simulator, nu are unde să îşi rafineze aptitudinile decât la o <mică înţelegere> cu mecanicul titular (fapt contrazis de instrucţie şi regulamente) ori când unitatea angajatoare consideră că acea persoană a împlinit toate calităţile necesare pentru a fi trimisă la autorizarea pentru o categorie ierarhică superioară, unde conducerea trenului este permisă doar sub supravegherea mecanicului formator ori a instructorului. În aceste condiţii, perioada efectivă de asimilare a cunoştinţelor necesare pentru a trece prin stagiile de pregătire conform OMT 615 se lungesc mult dincolo de duratele minime, totul pe cheltuiala financiară a operatorului”, se precizează în documentul respectiv.

Necesitatea cumpărării de simulatoare pentru mecanicii de locomotivă este pusă de conducerea CFR Călători în contextul contractelor dfe modernizare a locomotivelor din parcul propriu (55 la număr) cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență. În urma modernizării, vehiculele de tracțiune vor fi echipate cu sistemul ETCS.

Simulator de concepție și producție românească

CFR Călători are posibilitatea să cumpere chiar un simulator conceput și fabricat în România. Este vorba de simulatorul realizat la Cluj-Napoca sub îndrumarea inginerului de automatizări industriale Marian Dascălu de la BLACKRAIL-TECH, după o muncă minuțioasă de trei ani, în care au fost  angrenați în jur de 50 de specialiști, programatori care au cumulat mii de ore de muncă. Acest simulator copiază fidel toate condițiile de utilizare a vehiculelor reale, astfel ca după multe ore de antrenament elevii să fie pe deplin pregătiți. Specialiștii s-au deplasat și au fotografiat, cartografiat tronsoane de linii de tren pe diferite rute cu scopul de a crea softul întocmai cu condițiile din teren și a-l pune pe cursant să se confrunte în simulator cu situația reală din traseele pe care va circula.

Simulatorul, care a fost cumpărat deja de DB Cargo Romania Academy, așa cum a scris Club Feroviar, are predefinite absolut toate scenariile conducerii unui vehicul feroviar, pornind de la factorul vreme, secțiile de circulație, instruirea despre sistemele de semnalizare, situații de avarii, siguranța circulației, diferite manevre de cuplaje, practici de conducere economică și eficientă, dar și pregătire pentru generația electrificării. Instruirea pe acest simulator ajută la dobândirea de reflexe, compentențe și aptitudini universale care formează o bază și vor ușura tranziția elevilor către vehicule reale.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole