joi, decembrie 5, 2024
spot_img

Siemens si Bombardier, in discutii pentru o posibila fuziune a activitatilor feroviare

În ultimele trei luni, presa internațională a dezbătut destul de amplu subiectul unei posibile fuziuni a activităților din domeniul feroviar al celor două mari companii, Siemens și Bombardier.

Deși rivale, cele două grupuri producătoare de material rulant și sisteme de cale ferată analizează această posibilitate pentru a face față și pentru a depăși concurența din ce în ce mai acerbă ce vine din China, mai exact din partea producătorului chinez de material rulant, China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC).

Acesta este deținut de către statul chinez și a fost format în 2015, la rândul său, prin fuziunea a două companii importante producătoare de material rulant de pe piața chineză, CSR și CNR.

În consecință, CRRC a putut încheia extrem de facil contracte la nivel mondial, ajutată fiind de capacitatea de a finanța în întregime proiectele pe care le câștigă.

Obiectivul final al negocierilor dintre Siemens și Bombardier îl reprezintă crearea unei noi entități, comune, care să cuprindă diviziile producătoare de material rulant (vagoane și locomotive), sistemele de control al trenurilor precum și diviziile pentru partea de transport urban (metrou și tramvaie).

Măsura s-ar putea dovedi a fi una destul de sensibilă. Cu venituri comune de aproape 15 miliarde de euro (16,8 miliarde de dolari), cele două companii ar putea deveni o contragreutate mai puternică pentru compania chineză de stat CRRC, care a avut vânzări anuale de peste 32 miliarde de euro  și deja comercializează cu succes tehnologia feroviară în țările în curs de dezvoltare din Asia de Sud-Est și Orientul Mijlociu, intrând recent și pe piața din S.UA.

Citat de agenția Reuters, directorul concernului german Siemens, Joe Kaeser, a precizat că un parteneriat privind contractele majore în domeniul feroviar reprezintă o posibilă alternativă la fuziuni.

”Putem lucra împreună, nu trebuie întotdeauna să fie o problemă majoră de fuziuni şi achiziţii”, a declarat Joe Kaeser, refuzând să confirme în mod direct în privinţa negocierilor cu Bombardier, scrie Reuters. 

Conform informaţiilor din presa internațională, propusa societate mixtă, care ar putea valora cel puţin zece miliarde de euro (10,6 miliarde de dolari), ar putea fi creată în acest an, dar ar duce la concedieri într-o industrie afectată deja de pierderea locurilor de muncă. 

În iunie, Siemens a anunţat că va concedia sau va reloca 2.700 de locuri de muncă, ca parte a eforturilor de a-şi moderniza operaţiunile IT şi de a-şi spori eficienţa. Aproape 1.700 de locuri de muncă vor fi desfiinţate în Germania în următorii ani şi alte peste 1.000 vor fi relocate. 

În Germania, operațiunile Bombardier numără 8.500 de angajați, însă se preconizează că în curând Consiliul de Supraveghere al companiei ar putea să aprobe o eventuală reducere a numărului de angajați, fiind vorba de aproximativ 2.700 de persoane.

Însă o serie de alte impedimente trebuie rezolvate înainte ca Siemens și Bombardier să poată ajunge la un rezultat final. Potrivit surselor citate de presa internațională, încă nu s-a hotărât cine – germanii de la Siemens sau canadienii de la Bombardier – va avea ultimul cuvânt. Mai mult, Bombardier trece printr-un proces dificil de restructurare, deși ratingul de credit recent îmbunătățit indică faptul că aceasta funcționează.  

În ciuda răspunsului pozitiv al pieței, restructurarea slăbește forța canadienilor în negocierile cu Siemens, iar cifrele financiare nu ajută prea mult. Siemens are 27.000 de angajați în Divizia de Mobilitate, iar vânzările sale sunt cu 1 miliard de euro mai mari decât cele ale Bombardier, așadar cu profituri semnificativ mai mari.

Analiştii de la Societe Generale au evaluat recent Divizia de mobilitate a Siemens la aproximativ 7,2 miliarde de euro, în timp ce Veritas Investment Research Corp apreciază că participaţia de 70% deţinută de Bombardier în Divizia de Transport valorează cel puţin cinci miliarde de dolari. 

Este important de menționat și faptul că anul trecut, Bombardier și CRRC au anunțat intenția de a-și uni forțele pentru a participa la licitațiile internaționale, însă acest lucru nu s-a mai materializat.

Prin combinarea diviziilor lor feroviare, Siemens şi Bombardier vor reuşi să atenueze presiunile din partea concurenţilor chinezi, care se extind pe plan global şi ameninţă cota de piaţă a celor două companii. 

Fuziunea însă va trebui să fie supusă unui control amănunțit din partea autorităților antitrust, ba chiar este posibilă o puternică opoziție din partea sindicatelor implicate.

În plus, măsura nu este chiar atât de ușor de pus în practică, fără consecințe asupra întregii industrii feroviare europene. Crearea unui joint venture atât de puternic și semnificativ ar afecta activitatea celorlate companii europene producătoare de material rulant.

 

 

IN THE SPOTLIGHT

Mersul Trenurilor 2024-2025 e oficial. Se confirmă ce a scris Club Feroviar în octombrie

CFR Călători a anunțat luni dimineață oficial că Mersul Trenurilor 2024-2025 va intra în vigoare duminică, 15 decembrie, și a dat și câteva detalii...

Ultimele Articole