Siemens și Alstom, implicate în scandal de corupție pentru metroul Milano

23 iunie 2020

Directori ai celor două companii, dar și executivi italieni au fost arestați la Milano, în urma unor acuze de corupție legate de contracte destinate metroului acestui oraș. Spre deosebire de România, unde managerii dau mită, dar firmele conduse de ei scapă, rămânând curate ca lacrima, la Milano inclusiv firmele Alstom și Siemens urmează să aibă probleme. Reamintim că la București, în scandaluri similare, oficialii implicați au scăpat cu suspendări la condamnările lor, infime de altfel.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Poliția fiscală italiană a arestat 13 persoane, inclusiv executivi ai unităților italiene ale Siemens Germania și Alstom Franța, într-o anchetă privind presupusa luare de mită referitoare la contractele de metrou din Milano, au declarat procurorii marţi, potrivit Reuters.

Printre cei arestați s-au numărat oficialii ATM, compania municipală de transport din Milano și directorii furnizorului italian de servicii IT Engineering Informatica și alte trei companii contractante, au declarat procurorii din Milano într-un comunicat.

Companiile sunt însăși cercetate în temeiul unei legi italiene care reține responsabilitatea firmelor pentru infracțiuni de către managerii lor, au adăugat procurorii. Instituției trimiterii firmei în judecată există și în România însă fie este atât de prost scrisă, fie atât de puțin aplicată,  încât nu s-a auzit niciodată de cazuri unor companii condamnate penal. Cu dosare ca lacrima, companiile ai căror manageri au fost condamnați pentru corupție sau sunt cercetați intră fără probleme în licitațiile de la noi deși se cere lipsa antecedentelor penale pentru firmele participante.

Revenind la cazul italian, un purtător de cuvânt al Alstom a declarat Reuters, într-un e-mail, că firma a fost informată despre anchetă și a cooperat.

ATM a declarat că acuzațiile se referă la doi dintre oficialii săi. Aceasta a negat că firma italiană a avut vreun rol în presupusele activități și a „colaborat activ cu magistrații”.

Un purtător de cuvânt al Engineering Informatica a declarat că, compania a fost notificată. „Analizăm circumstanțele acestei investigații și nu avem alte actualizări în acest moment”, a adăugat el.

Procurorii au declarat că cei arestați sunt suspectați de luare de mită, perturbarea unei licitații, delapidare, abuz în serviciu și fals în acte publice.

Mita suspectată a necesitat 125.000 de euro plătite sau promise din octombrie 2018 până în iulie 2019 în legătură cu opt licitații contractuale în valoare de 150 de milioane de euro.

Poliția fiscală face percheziții în birouri și domicilii în 15 orașe în legătură cu ancheta, se arată în comunicat.

Cazuri similare în România

Cel puțin două cazuri pot fi considerate similare în România. Este vorba de licitația pentru rame de metrou a Metrorex din perioada 2013-2014.

Metrorex a mai lansat, în 2013-2014, o astfel de procedura, prin intermediul căreia îşi dorea să cumpere 51 de trenuri noi, cu care să poată acoperi întregul traseul al M5, dintre staţiile Pantelimon şi Râul Doamnei.

Licitaţia respectivă a fost câştigată de Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), dar în urma contestațiilor depuse de alte societăţi participante la procedura, DNA a început să ancheteze licitaţia, suspectând ca aceasta a fost trucată. Rezultatele cercetărilor le-au atras, până la urmă, şi condamnări unora dintre membrii comisiilor de licitaţie ai Metrorex.

În cele din urmă, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a decis anularea licitaţiei.

Trei membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex au fost cercetaţi penal de DNA în legătură cu licitaţia de atribuire.

Potrivit unui răspuns oficial al DNA, procurorii anticorupţie au făcut verificări cu privire la posibila săvârşire a infracţiunilor de luare de mită, abuz în serviciu şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii.

În decembrie 2015, DNA a decis trimiterea în judecată a unui membru al comisiei de licitație și a unui reprezentant al societății CAF. Cei doi au fost condamnați, angajatul Metrorex la închisoare cu suspendare, angajatul CAF la prestarea de muncă în folosul comunității.

Firma CAF a scăpat basma curată, iar acum participă din nou la licitația curentă de trenuri de metrou organizată de Metrorex.

Într-un caz similar, a fost implicat un angajat al firmei Swietelski. În luna martie, a fost trimis în judecată fostul șef al Swietelsky România Josef Hornegger, care a recunoscut că societatea la care a lucrat a dat mită mai multor oficiali români, printre care şi Sebastian Vlădescu. Mita privea lucrări la magistrala feroviară București – Constanța.

Pe 26 februarie 2020, judecătorii de la instanța supremă hotărâseră să retrimită procurorilor acest dosar, magistrații oferind un termen de cinci zile pentru ca anchetatorii să refacă întregul rechizitoriu. Din informațiile Club Feroviar, cel puțin până la acest moment, firma în cauză nu a fost trimisă în judecată de procurori.