Trenul revoluționar Siemens Desiro CityJet ECO. Poate merge de la București la Mangalia fără schimbarea locomotivei

27 aprilie 2020

Un tren revoluționar, denumit Desiro CityJet ECO, a fost dezvoltat de Siemens în Austria. Garnitura Desiro CityJet ECO are o baterie electro-hibridă cu emisii de dioxid de carbon cu până la 50% mai mici. Ea ar putea rezolva multe probleme de mobilitate și în România.

Adrian Bărbulescu

Siemens și ÖBB investesc mult know-how pentru a face viitorul transportului de călători și mai ecologic. Prototipul modelului CityJet Eco, care a fost prezentat la Viena, este primul rezultat al acestui proiect pilot inovator. În viitor, acest tren va oferi o alternativă durabilă pentru vehiculele diesel, utilizate în prezent pe liniile neelectrificate.

„Rezultatele cercetărilor noastre arată clar că o unitate de acționare a bateriei electro-hibride este cea mai bună tehnologie pentru utilizarea mixtă a trenurilor pe rutele principale și neelectrificate ale Austriei”, explică Arnulf Wolfram, CEO al Siemens Mobility GmbH Austria. Siemens dezvoltă o unitate de acționare a bateriei electro-hibride, care permite trenului să obțină energie din pantograful său pe rutele electrificate și, în același timp, să o depoziteze în bateriile recent dezvoltate. Această energie poate fi utilizată apoi pentru circulația pe linii neelectrificate. De îndată ce trenul părăsește ruta electrificată, bateriile alimentează sistemul de alimentare cu energie al trenului. Împreună cu ÖBB, această tehnologie este acum pusă în practică într-un proiect pilot și dezvoltată în continuare pentru producția de serie.

Siemens Desiro CityJet ECO, operat din toamna trecută de ÖBB

Într-un proiect pilot comun cu Siemens, ÖBB este una dintre primele căi ferate europene care a obținut cunoștințe valoroase și poate extinde în continuare calitatea ofertelor sale pentru pasageri și durabilitatea flotei sale. După testări ample ale trenului, acesta a fost pus în funcțiune pentru prima dată în septembrie 2019.

Sistemul de baterii de pe vagonul din mijloc al trenului, convertit din seria DESIRO ML (Mainline), include trei containere pentru baterii, două actuatoare CC/DC, un sistem de răcire pentru baterii și alte componente electronice. Se folosesc baterii cu titanat de litiu (tehnologie LTO). Aceste baterii modificate permit, în comparație cu bateriile convenționale litiu-ion, curenți de încărcare semnificativ mai mari pentru încărcare rapidă.

Datorită unui concept termic special al containerelor pentru baterii, experții se așteaptă să nu aibă niciun impact asupra duratei de viață și a încărcării bateriilor din cauza condițiilor meteorologice. Durata de viață a bateriilor ar trebui să fie de aproximativ 15 ani când vor fi gata pentru producția în serie, ceea ce ar însemna că acestea trebuie schimbate doar o dată pe întreaga durată de viață a trenului.

Tehnologia bateriei de la Siemens este folosită și în platforma vehiculelor MIREO, ca seria MIREO PLUS B.

Tehnologia Siemens ar elimina schimbările de locomotivă de la Constanța

În România, pe mai multe rute, trenurile InterRegio pierd mult timp cu schimbarea locomotivei atunci când traseul continuă pe o rută neelectrificată.

Este cazul Trenurilor Soarelui, care circulă în sezonul estival din București și alte mari orașe ale țării până la Mangalia, cu opriri în toate stațiunile de pe litoral. Cum de la Constanța la Mangalia linia este simplă neelectrificată, în Gara Constanța se pierd cel puțin 15 minute pentru schimbarea locomotivei electrice cu una Diesel, pentru ca apoi călătoria să fie reluată. În afară de timpul pierdut, această staționare are și un alt inconvenient, și anume că din momentul decuplării locomotivei instalația de aer condiționat nu mai funcționează. Chiar și după cuplarea locomotivei diesel, trece o perioadă considerabilă până când temperatura în vagoane revine la un nivel suportabil. Toate aceste probleme ar putea fi eliminate prin utilizarea unor trenuri precum cele dezvoltate de Siemens pentru căile ferate austriece.

Siemens Desiro CityJet ECO, soluția miraculoasă pentru trenurile spre Sibiu, Oradea și Sighetu Marmației

Și nu numai pe această rută apar probleme cu schimbarea locomotivei. Bunăoară, trenurile care circulă tot timpul anului (nu doar în sezonul estival) pe relația București-Sibiu trebuie să staționeze la Brașov pentru schimbarea locomotivei, cea electrică fiind înlocuită de una diesel.

Problema staționării pentru schimbarea locomotivei ar putea fi astfel eliminată și în ceea ce privește trenurile pe relația București Nord-Oradea și retur. În condițiile în care linia Cluj-Napoca – Oradea este neelectrificată, la Cluj este prevăzută o staționare mai mare, pentru schimbarea tracțiunii.

Un alt exemplu în acest sens este ruta București Nord-Sighetu Marmației. Și în cazul acestor trenuri se impune schimbarea locomotivei la Salva, pentru că în continuare linia nu mai este electrificată.