Siemens mai depune o contestație la licitația de rame a ARF

17 octombrie 2019

Contestația este motivată prin modalitatea aleasă de CRRC  – Astra pentru depunerea documentelor DUAE, la momentul la care Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) era „picat” la acel moment.

tren Satu Mare-Viena

Contestația, a doua depusă de Siemens, a fost înregistrată la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) luni 14 octombrie, după ce alte contestații au fost depuse de către Alstom și Siemens la finele lunii trecute. Consilikul Național de Soluționare a Contestațiilor nu s-a pronunțat încă asupra primelor două acțiuni ale germanilor și francezilor. Trebuie precizat că cei doi giganți europeni nu au contestat doar oferta asocierii sino-române, ci, reciproc, și oferta celuilalt.

Dar ce susține Siemens? În principal Siemens spune că autoritatea contractantă nu a verificat, deși avea obligația, dacă Sistemul Electroinic de Achiziții Publice, chiar era căzut la momentul la care CRRC – Astra susținea că nu a putut trimite documentele DUAE. Încercarea a avut loc chiar în ultima zi în care documentele puteau fi trimise.

În al doilea rând Siemens susține că răspunderea netrimiterii documentelor aparține ofertantului, după cum ar fi precizat în legislația în vigoare. Nimeni nu i-a pus să trimită documentele în ultima zi menționată de autoritatea contractantă, pare a spune ofertantul. Un al motiv invocat de ofertantul german este că modul ales pentru trimiterea actelor, anume indicarea de către CRRC Astra a unei locații virtuale de unde acestea pot fi descărcare, nu oferă garanții că documentele nu pot fi modificate ulterior. Firma germană le-ar fi trimis prin e-mail și fax,  fapt care ar garanta că forma și conținutul actelor nu mai pot fi schimbate.

În documentația de atribuire autoritatea de achiziții a confirmat faptul că a fost informată de către CRRC –  Astra asupra nefuncționării sistemului și că documentele au fost descărcate de la o locație virtuală identificată de asocierea sino-română.

Licitația este suspendată

În urma primelor două contestații licitația a fost suspendată până la decizia CNSC privind acțiunile Alstom și Siemens.  Contestațiile au fost depuse în data de 27 septembrie (Alstom) și 30 septembrie (Siemens). Potrivit documentelor depuse în SICAP – Sistemul Electronic de Achiziții Publice, Alstom cere respingerea ambelor oferte pe considerente invocate în cuprinsul contestației, în timp ce Siemens are obiecții privind celelalte două oferte.

Alstom cere CNSC să anuleze procesul verbal al ședinței de evaluare și să constate inadmisibilitatea ofertelor CRRC și Siemens în timp ce Siemens cere CNSC reevaluarea ofertelor prin prisma aspectelor criticate.

Argumentele invocate în contestații privesc consumul energetic declarat, capacitățile de transport, capacitatea ofertanților de a respecta termenele de livrare, fiabilitatea ramelor sau posibile ajutoare de stat primite.

Licitaţia pentru achiziţia de material rulant nou vizează iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/oră. Operatorul economic care ofertează trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii trei ani, a furnizat minimum 40 produse similare și a asigurat servicii de mentenanță ale ramelor electrice în valoare de minimum 114,28 milioane lei, fără TVA, echivalentul a 24 milioane de euro fără TVA.

Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM și bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.
Valoarea estimativă a procedurii este cuprinsă între 1,7 și 4,55 miliarde lei, valoarea superioară fiind valabilă în cazul în care ARF mai cumpără 40 de rame.

Potrivit informațiilor precedente deținute de Club Feroviar,  în cazul în care asocierea CRRC – Astra Vagoane va câștiga contractul, primele rame urmează să fie aduse din China însă următoarele vor fi asamblate la Arad. Deasemenea, mentenanța ramelor ar urma să fie făcută de Astra Vagoane Arad.