Siemens castiga licitatia pentru noile trenuri de mare viteza din Turcia

Compania de Cai Ferate din Turcia (TCDD) a atribuit companiei Siemens contractul pentru construirea celor 10 trenuri noi de mare viteza. Oferta depusa de catre producatorul german de material rulant a fost de 349 milioane euro.

Contractul cuprinde, pe langa construirea si livrarea celor 10 noi trenuri de mare viteza, si livrarea unui simulator de tren, asigurarea mentenantei trenurilor si a pieselor de schimb.

Livrarea noilor trenuri de mare viteza va avea loc incepand cu luna martie 2019, urmand sa fie puse in circulatie incepand cu 2021.

La licitatie au mai depus oferte si producatorul francez de material rulant Alstom (TCDD nu a specificat valoarea ofertei depuse de catre Alstom) si unul dintre producatorii spanioli de material rulant, CAF, acesta din urma venind cu o oferta in valoare de 273 milioane de euro.

TCDD spune ca abia poate sa mai faca fata cererii crescute de trenuri de mare viteza, deoarece parcul sau de astfel de vehicule este inca limitat. In cazul ca in care noua linie de mare viteza, Ankara – Sivas, va intra in serviciu comercial la sfarsitul lui 2018 (asa cum este planificat), atunci parcul limitat de trenuri de mare viteza al operatorului turc ii va pune acestuia serioase probleme in asigurarea fluxului de circulatie.

Daca va intrebati de ce Siemens a castigat contractul desi a depus o oferta cu o valoare mai mare decat rivalii de la CAF, raspunsul tine oarecum de o eroare in legislatia turca privind achizitiile publice, mai exact in ceea ce priveste documentatia depusa.

Astfel, desi a existat o diferenta clara intre ofertele celor doi competitori, oferta CAF a fost respinsa deoarece companiei spaniole i-a lipsit un document semnificativ in cadrul acestei licitatii (TCDD nu a specificat insa si ce fel de document a fost omis de catre spanioli).

Un al doilea motiv pentru care oferta CAF a fost respinsa a fost acela ca producatorul a inaintat oferta sa cu trenurile din gama noua, Oaris. Acestea au fost inaugurate in 2010, omologate in 2013, insa au primit prima comanda in 2015 si, astfel, nu au apucat inca sa fie puse in serviciu comercial.

Una din cerintele exprimate de catre TCDD a fost aceea ca trenurile sa fi rulat anterior si in alta tara. Precizam ca trenurile au fost comandate in 2015 de care Flytoget, operator de transport feroviar de pasageri din Norvegia insa vor intra in serviciu comercial in 2018.

Oferta depusa de catre Siemens a cuprins trenurile Velaro TR, iar sapte trenuri din aceasta gama se afla deja in operare pe reteaua de mare viteza din Turcia.

Reamintim ca tot in luna ianuarie Turcia ar trebui sa demareze, dupa cum a anuntat, procedurile pentru lansarea unei alte licitatii pentru achizitionarea a 96 trenuri de mare viteza. Valoarea acesteia este estimata la peste 3 miliarde de euro si este asteptata cu mare interes de catre industria feroviara internationala.