spot_img
joi, mai 19, 2022
spot_img

Și la case mari. Trenurile pentru HS2 Marea Britanie, subiect de dispută la licitație și proces în instanță

HS2 Ltd, compania britanică ce gestionează proiectul unei linii de mare viteză între Londra și Scoția, a ajuns la o soluționare extrajudiciară cu fabricantul spaniol de material rulant Talgo, după ce producătorul de trenuri a lansat acțiuni legale împotriva promotorului proiectului în legătură cu procesul său de achiziție a trenurilor.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Talgo a deschis un proces într-o instanță specializată de judecată după ce a pierdut în oferta sa de a furniza HS2 Ltd materialul rulant necesar. Luna trecută dosarul instanței a fost planificat la judecată pentru iulie astfel încât să fie evitată „o lovitură severă dată programului larg de livrare a HS2”. O analiză premergătoare procesului este planificată pentru vineri.

Pe lângă Talgo, alți ofertanți sunt Alstom Franța, Hitachi – Bombardier (Japonia, ex – Canada), CAF Spania și Siemens Germania.

La o audiere a cererii în cadrul Tribunalului pentru Tehnologie și Construcții, judecătoarea Finola O’Farrell a spus că este „mulțumită” că întârzierea care ar rezulta dintr-un proces amânat ulterior a fost „un motiv bun” pentru o urgentare. Problemele preliminare propuse de părți vor fi judecate la o ședință care va începe la 5 iulie, a decis ea.

Un purtător de cuvânt al HS2 a spus: „În urma rezolvării reciproce a procedurilor dintre HS2 și Talgo, HS2 este recunoscător pentru participarea lui Talgo la achizițiile de material rulant și îi dorește lui Talgo toate cele bune cu eforturile sale viitoare, atât în ​​Marea Britanie, cât și la nivel internațional. „HS2 așteaptă cu nerăbdare să anunțe decizia de atribuire a contractului pentru noile trenuri de mare viteză din Marea Britanie, în timp util”.

Directorul general Talgo, Jon Veitch, a adăugat: „După ce în martie 2021 au început procedurile Talgo împotriva HS2 cu privire la fabricarea și întreținerea materialului rulant pentru HS2, părțile au convenit asupra unei rezoluții reciproc acceptabile a acestor revendicări. „Talgo rămâne pe deplin angajat în industria feroviară britanică și își dorește HS2 bine în realizarea acestui proiect important și important.” Provocarea lui Talgo a venit după ce HS2 Ltd a informat compania că nu va continua etapa cinci a procesului de achiziții în ianuarie. Ulterior, în martie și aprilie, Talgo a inițiat proceduri împotriva HS2 Ltd. Au fost discutate trei aspecte preliminare. Prima a fost acuzația conform căreia HS2 Ltd a permis în mod ilegal unor oferte să continue procedurile cu modificări aduse ofertelor și/sau calificărilor făcute ofertelor. A doua afirmație a fost că HS2 Ltd a acționat cu încălcarea obligațiilor sale în legătură cu achiziția de către Alstom a Bombardier în timpul procesului de achiziție (ambii au fost ofertanți). În cele din urmă, Talgo a susținut că achiziția a fost afectată de o părtinire aparentă. Toate aceste afirmații au fost contestate de HS2 Ltd.

Diferența esențială: În Marea Britanie, participantul la licitație face fabrică. În România, chiar și cu un contract câștigat, firmele occidentale le importă

În ciuda pierderii licitației – și lansării acțiunilor legale în legătură cu procesul de licitație – compania spaniolă a spus că sunt încă pe drumul cel bun pentru a livra o fabrică de construcții de trenuri la Kincardine care va crea 1.000 de locuri de muncă.

Este marea diferență față de România. Compania spaniolă, chiar și perdantă a contractului în Marea Britanie, va ridica o fabrică acolo de material rulant, în timp ce în România, câștigătorii contractelor publice de sute de milioane de euro în material rulant îl aduc din alte țări, fără a crea niciun loc de muncă, îngreunând balanța comercială, punând presiune pe curs, fără a face vreun transfer tehnologic și de know-how către economia locală.

În marea Britanie, contractul HS2 ar fi permis Talgo să „apese butonul” și să înceapă construirea fabricii Longannet mai devreme. Un purtător de cuvânt al Talgo a spus: „Când am prezentat pentru prima dată planuri, oamenii au crezut că totul se bazează pe această singură ofertă, dar Talgo urmărește comenzi din întreaga lume și există alte oportunități interesante în Marea Britanie. „Nu este doar activitatea de fabricație pentru piața din Marea Britanie, ci și pentru export, care este cu adevărat cea mai importantă în mintea noastră”. În Marea Britanie nu va fi vorba doar de o fabrică de asamblare. Mai degrabă decât o producție de linie de asamblare, cu piese livrate din întreaga lume, compania Talgo crede că fabrica lor, precum și planurile de ucenicie și un centru tehnologic, vor crea locuri de muncă și oportunități de înaltă calitate. Purtătorul de cuvânt de la Talgo a adăugat: „S-ar putea să dureze puțin mai mult, dar nu ne descurajăm de obiectivul nostru de a aduce producția adevărată în zonă, materiile prime, construcția și producția mergând într-un capăt și trenurile reale ieșind în celălalt capăt. „Strategia noastră este foarte puternică și credem cu fervoare că vom avea succes în construirea unei fabrici în Longannet pe măsură ce comenzile vor intra”.

Ultimele Articole