spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

Serviciu public tip saună oferit de CFR Călători. Acum cu 20% mai scump

Nu au început bine căldurile (suntem de abia la începutul lunii lui Cuptor) și clienții CFR Călători au împânzit site-urile de socializare cu mesaje împotriva companiei de stat în care remarcă absența sau nefuncționalitatea aerului condiționat. Totul la prețurile noi, nemajorate din 2013, cum îi place ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, să spună.

noul director general al CFR Călători percheziții la CFR Marfă Experții sociali de la CFR Marfă măști de protecție pentru angajații CFR Marfă
Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, are aer condționat funcțional în birou

Mai multe mesaje de nemulțumire au fost postate zilele acestea, perioadă în care temperatura aerului depășește frecvent în sudul și estul țării 30 de grade Celsius. În aceste condiții, clienții CFR Călători sunt obligați să circule în vagoane ocupate 100% fără geamuri care să se deschidă pe motiv că există aer condiționat. Lucrurile sunt departe de realitate, arată postările clienților CFR Călători.

 

M.A., călător: „Meritați să fiți dați în judecată”

Una dintre postările sugestive îi aparține lui M.A., o călătoare care sosea de pe Litoral. „Este 3 iulie, ora 18, și sunt într-un tren ce a plecat din Mangalia cu destinația Bucuresti Nord, asta însemnând o călătorie de aproximativ 4 ore și 20 de minute. Afară sunt cel puțin 30 de grade, iar în tren s-a produs o saună îngrozitoare. Tineri, copii, bătrâni, oameni cu probleme medicale sunt nevoiți să suporte condițiile inumane oferite de CFR Călători. Aerul este aproape irespirabil, lucru ce a dus la un caz de leșin. O copilă a fost luată cu SMURD-ul din gara din Constanța din cauza căldurii din vagoane, având la plecare convulsii pe targă. Mi se pare inadmisibil ca în această perioadă din an să nu se ofere aer condiționat, iar ce este cel mai absurd este că la începutul călătoriei, timp de vreo 5-10 minute, a fost distribuit în vagon aer rece, după care a fost stopat. Mi se pare ca dați dovada de o nepăsare fără margini față de călători și de condițiile de bun simț pe care ar trebui să le oferiți. Este critic ce se întâmplă. Nesimțirea atinge cote inimaginabile. Meritați să fiți dați în judecată”, scrie aceasta pe o pagină de socializare.

De regulă, este vorba de vagoane modernizate pentru care CFR Călători a plătit 2-2,5 milioane lei pe vagon.

Ce spune un șef de tren: Eu, ca salariat CFR (șef de tren) sunt scârbit și revoltat de ce ,,oferă” azi CFR-ul publicului călător. Un exemplu din trenul pe care am fost ieri de serviciu: La clasa l nu mergea clima. Căldură infernală, călători revoltați (pe bună dreptate), reproșuri (justificate) etc. Orice explicație le dădeam, era inutilă (…) M-am scârbit, am obosit de atâta incompetență și nepăsare”.

Revoltător pentru clienți este faptul că mizeria din gări și trenuri și condițiile rele s-au păstrat în pofida scumpirii biletelor de tren cu o cincime. „Adresez și eu o întrebare (…) către CFR Călători: Nu vă e rușine? Cum este posibil ca în condițiile de mizerie pe care le oferiți, pentru trenuri fără aer condiționat, unde până și geamurile sunt imposibil de deschis, voi să cereți pe un bilet pe ruta Constanța-București Nord, 72 de lei? Pentru cine încă nu a aflat, acesta este noul preț, intrat în vigoare de la 1 iulie. Când am călătorit joi, cu trenul de 18:30, am plătit aproximativ 32 de lei (până acum existau câteva trenuri la acest preț, în rest fiind 60 de lei), pe biletul cumpărat online. Rezonabil, aș fi zis, până când am ajuns în vagon, iar cele mai bine de două ore au fost un infern. Aglomerație, înghesuială, nervi și transpirație. Cei care au uitat să își ia o sticlă de apă, ghinion, cum ar spune președintele. Oricum, până la destinație ar fi dat în clocot. Dacă mori sufocat în tren, la fel, ghinion! Doar nu credeți că angajații CFR s-ar încumeta vreodată de voi. Prietena cu care eram chiar a spus, la un moment dat: uite pentru ce am dat 32 de lei. Ei bine, acum vom da aproape dublu. Pentru ce? Și înainte consideram prețul de 60 de lei ca fiind ENORM. După părerea mea, acești bani s-ar justifica doar dacă ar fi condiții de lux de Clasa I (și când spun clasa I mă refer la aceea ipotetică, pentru că în România, abia se apropie, cu greu, de ceea ce ar trebui să fie clasa a II-a), eventual cu o gustare inclusă, ca în avion. Vise. Sau, de fapt, ar trebui noi să vă mulțumim pentru sauna gratuită?

P.S: De întârzieri să nu mai vorbim. Sunt chiar recunoscătoare că, în urmă cu două săptămâni, am reușit, la limită, să prind ultimul metrou, călătorind cu un tren care, în teorie, ar fi trebuit la ora 22:18 să fie în gară”, scrie tot într-o postare pe o pagină de socializare un alt călător, F.I.

Controlor CFR Călători: „Știm, sunt peste 30 grade Celsius”

Vineri seară pe trenul CFR Călători Ploiești Sud-Galați, condiții identice. Tren plin, bărbați în maieu întorși de la muncă de la București, zăpușeală, geamuri ce nu pot fi deschise. Biletul scumpit și acesta la 59 de lei, de unde înainte de 1 iulie cu acești bani parcurgeai întreaga rută Brașov – Galați. „Știți câte grade sunt în vagon?” întreabă un călător pe controlor. ”Peste 30”, răspunde ferm acesta, adăugând că nu are ce face că „e dat la maximum”.

Condițiile rele de călătorie au fost sesizate și de politicieni. „Sauna CFR – retur. 32 de grade în interior. Când trece temperatura de 25 de grade afară, se închide aerul condiționat în tren. Când am pornit la 10.09 de la Roman, temperatura era perfectă în tren. Cum am trecut de Adjud, cum s-a oprit aerul condiționat. Se aplică aceeași metodă: geamurile deschise. Nu mai erau locuri libere la clasa a ll-a. Am luat bilet cu 132 de lei la clasa l. Prea scump pentru saună nedorită. Domnule Sorin Grindeanu, Moldova fierbe! Vă așteptăm cu aerul condiționat! CFR sufocă oamenii în Moldova”, scrie pe pagina sa de socializare un deputat din Opoziție.

Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, nu a putut fi contactat telefonic luni pentru a explica rateurile instalațiilor de aer condiționat.

Odată cu intrarea în vigoare a viitorului mers de tren devin obligatorii instalații de aer condiționat la trenurile Regio Expres clasa I și categoriile superioare, ambele clase. Orice tren sau vagon modernizat după 1 ianuarie 2022 va deține obligatoriu instalație de aer condiționat.

Ultimele Articole