spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Serviciu de tip „doi și-un sfert” la CFR Călători. Liniuța lipsă din noua Organigramă

Consiliul de Administrație al CFR Călători a adoptat miercuri o decizie prin care aprobă o nouă organigramă a companiei și îl împuternicește pe actualul director general Traian Preoteasa să facă modificări la aceasta.

UPDATE: După apariția articolului, directorul general al CFR Călători a făcut următoarea precizare: „A fost o eroare materială, Revizoratul e în subordinea mea, am refăcut, iar serviciul acela e HG 1425/2006 eram obligați (la companiile cu peste 150 lucrători), nu l-am inventat eu. Îl are și Infrastructura. Am văzut și eu, lipsea o liniuță trasă.

Ceea ce sare în ochi în noua organizare este aparția unui Serviciu Intern de Prevenție și Protecție  (SIPP) subordonat direct directorului general. Dacă în vechea organizare (organigrama din noiembrie 2019 postată în prezent pe situl CFR Călători) Revizoratul General de Siguranță a Circulației era direct subordonat directorului general, în noua organigramă va fi subordonat serviciului menționat de Prevenție și Protecție. Mai mult, tot „la dreapta” directorului a mai apărut un Compartiment de Audit al Sistemului de Management a Siguranței, dar și un compartiment juridic ce va deservi strict Revizoratul.

Aceste modificări par a sugera atenția, dar și îngrijorarea conducerii companiei față de problematica siguranței feroviare, în contextul în care anul 2021 a fost un an prost, plin de evenimente neplăcute, pentru securitatea transporturilor feroviare.

Direcțiile se reorganizează astfel: tracțiune și vagoane devin material rulant, apare Direcția dezvoltare, o Direcție operațională. Noua organizare va intra în aplicare la jumătatea acestei luni. Sunt numeroase modificări și la nivelul organizării și conținutului Direcțiilor. Cele noi sunt: material rulant, operațional, dezvoltare, achiziții, departament financiar – contabilitate, completate de oficiliul marketing și comunicare, oficiul digitalizare.

Nu în ultimul rând, Oficiul Juridic este retrogradat la nivel de compartiment în cadrul unui Oficiu Resurse Umane (care o fi legătura?).  Direcțiile Comercial și Trafic – Marketing sunt malaxate într-o Direcție Operațională.

Problema reorganizărilor: personalul reangajat în urma dispozițiilor Justiției

Astfel de reorganizări se soldează deseori cu disponibilizări, rechemări din funcții etc. Deseori, cei nemulțumiți sunt reangajați pe pozițiile din care au fost demiși în urma deciziilor judecătorești. Repunerea lor în funcții se face cu plata de drepturi salariale cuvenite pentru perioada cât au stat pe bară. Banii se plătesc de la bugetul de stat/cel al companiei și nu de către directorii și șefii zeloși cu eliberarea din funcții a angajaților. Astfel, recent, în funcția de director de Trafic a fost numită o persoană care a fost arestată și apoi condamnată pentru luare de mită.

Începând de miercuri, 6 octombrie 2021, Marcel Litră este director de Trafic al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători. Numirea sa în această funcție a venit la nici o săptămână de când director general al CFR Călători a fost numit Traian Preoteasa, până nu cu mult timp în urmă, șef la CFR Marfă. Directorul general a explicat că nu este vorba de o promovare a lui Marcel Litră, ci dimpotrivă: „Eu l-am găsit director general adjunct fără atribuții. A câștigat postul în instanță. Lua salariu aproape cât mine, dar fără să facă nimic, așa că l-am chemat și l-am pus la muncă, pe o funcție inferioară și salariu mai mic”.

Tot recent, AGA CFR SA a aprobat o modificare a organigramei astfel încât o angajată a companiei de la Timișoara să fie repusă în drepturi în urma unei decizii a unei instanțe de judecată.

Preoteasa, căpitanul care a părăsit corabia scufundată CFR Marfă

Cu alte cuvinte, vechea organigrama este făcută praf în numele progresului. Organigrama va sta în picioare, desigur, până când în urma limpezirii vieții politice va fi numit un alt director general la companie care la rândul lui va veni cu o nouă organigramă ce va fi schimbată și aceasta exact la momentul la care angajații se vor fi obișnuit cu noile relații funcționale de cooperare, subordonare dintre compartimente. Bazându-se pe convingeri personale,  actualul director general schimbă și face vraiște totul pentru a pune altceva în loc, nu se știe cât de bun.

Traian Preoteasa a decis  concordatul societății CFR Marfă, aceasta fiind „ideea lui” potrivit declarațiilor făcute de el publicației noastre. „Este pentru prima oară când se face asta în România. Este o invenție a mea”, declara Preoteasa pentru Club Feroviar. El explica că astfel a încercat să prevină insolvența și că, prin această procedură, niciun creditor nu va mai putea să pună poprire pe conturile societății. „Atunci când instanța va aproba planul de concordat, se vor ridica toate executările silite existente în momentul de față. În plus, voi putea participa la orice licitație. Planul de concordat este însoțit de un plan de restructurare, iar avantajul față de insolvență este că toată activitatea o vom conduce tot noi, nu vine un administrator judiciar să ne spună ce să facem”, preciza directorul general al CFR Marfă, în ianuarie 2020.

Ideea nu a fost însa una strălucită. Aceasta deoarece, se pare, concordatul nu protejează o companie în cazurile de recuperare a ajutoarelor de stat ce trebuie restituite, caz în care se găsește și compania de marfă. Concordatul a fost desființat de experți în restructurarea firmelor, printre care și Gheorghe Piperea, unul dintre autorii legislației românești a insolvenței. El numea concordatul „ideea unor nătărăi”.

„Acest concordat nu are șanse,  ar fi fost mult mai bine dacă insolvenţa s-ar fi declanşat în urmă cu ceva timp, nu de pe o noapte pe alta şi ar fi fost mult mai bine dacă s-ar fi făcut o cerere de insolvenţă (….) Cu această decizie, cei implicaţi şi-au dat foc la valiză şi, în plus, au aruncat pe fereastră mai mult de un miliard de euro, precum şi câteva zeci de mii de locuri de muncă”, spunea profesorul Piperea.

Oricum, Traian Preoteasa nu a rămas la cârma companiei astfel încât să își asume consecințele inițiativei sale. La începutul acestui an – nu este clar dacă din voință proprie sau din cea a șefilor Ministerului Transporturilor, el a părăsit funcția de director general al CFR Marfă, migrând tot într-o poziție de director, dar la CFR SA.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole