spot_img
marți, iulie 5, 2022
spot_img

Serbia cooptează Macedonia de Nord și Grecia în proiectul căii ferate convenit cu Ungaria

O alianță feroviară se conturează în sudul României, de natură a intensifica masiv concurența între diferitele rute feroviare din această parte a Europei. Guvernul Serbiei intenționează să deschidă discuții cu Macedonia de Nord și Grecia cu privire la posibila lansare a unui coridor feroviar care va lega Budapesta de Grecia cu traversarea teritoriului Serbiei. Totul cu ajutorul finanțărilor acordate cu larghețe de chinezi.

Detalii au fost oferite joi de către ministrul sârb al infrastructurii, Zorana Mihajlovic. Legătura feroviară va fi concurentă celei românești care pleacă de la Constanța către Curtici, apoi Ungaria.

„Vom vorbi cu Macedonia de Nord și Grecia pentru a vedea dacă se vor alătura acestui Coridor, pentru că nu este suficient să avem doar o linie modernizată de la Belgrad la Budapesta”, a declarat Mihajlovic, potrivit RTS.

În noiembrie 2017, Serbia a început modernizarea secțiunii liniei de cale ferată care leagă Belgradul de Budapesta pe teritoriul său. Reparația reprezintă primul proiect transfrontalier realizat de Serbia, Ungaria și China în cadrul inițiativei de cooperare dintre țările din Europa Centrală și de Est (CEEC).

„Este în interesul nostru să atragem proiectul și spre Macedonia de Nord și Grecia, sperăm că vor manifesta interes”, a spus Mihajlovic.

În iulie 2018, Serbia a semnat un acord cu China Railway International (CRI) și cu Compania de Construcții de Comunicații din China (CCCC) pentru modernizarea secțiunii de cale ferată Novi Sad-Subotica, lungă de 108 km, parte a coridorului spre Budapesta. Valoarea lucrărilor a fost estimată la 943 milioane euro.

CRI și CCCC sunt, de asemenea, principalii contractanți ai proiectului de modernizare a secțiunii Belgrad-Stara Pazova a căii ferate Belgrad – Budapesta care face parte din Coridorul X de transport european.

În absența fondurilor europene Serbia apelează la banii chinezilor, acordați cu dărnicie de către această țară pentru a își face capete de pod în Europa. Ministerul Transporturilor din Serbia a anunţat semnarea unui acord de împrumut cu Exim Bank China pentru modernizarea şi construcţia liniei de cale ferată care leagă Belgrad de Budapesta.

Acordul include modernizarea şi construcţia liniei duble pe secţiunea de cale ferată Belgrad-Stara Pazova cu o valoare de 297,6 milioane de dolari. Împrumutul a fost aprobat pe o perioadă de 20 de ani cu o perioadă de graţie de 5 ani. Aceasta va fi prima linie din Serbia care va permite trenurilor să circule cu viteze de până la 200 km/h. Lucrările pe această secţiune, parte a liniei principale Belgrad-Budapesta, vor fi lansate anul acesta.

„Pentru Serbia, linia de mare viteză din Belgrad către Budapesta este cel mai important proiect al iniţiativei chineze „One Belt, One Road”. Secţiunea are o importanţă deosebită pentru noi deoarece va fi principala legătură feroviară care permite servicii de transport rapid de călători şi marfă către ţările europene. Linia va conecta Belgrad de Viena şi de alte oraşe europene importante”, a declarat ministrul sârb al transporturilor, Zorana Mihajlović, în timpul ceremoniei de semnare. De asemenea, în cadrul forumului „One Belt, One Road”, prim-ministrul ungar, Viktor Orbán, a discutat cu şeful de stat chinez, precum şi cu premierul şi investitori din China, şi au ajuns la acorduri importante în special de natură economică şi financiară.

Orbán a declarat că „cel mai important” dintre aceste acorduri este modernizarea liniei de cale ferată Budapesta-Belgrad, pentru care s-au discutat condiţiile financiare. „Acest lucru înseamnă că licitaţiile de achiziţii publice pot fi publicate în curând, iar lucrările de construcţie pot începe. În plus, a fost încheiat un acord prin care China Exim Bank şi Banca de Dezvoltare a Ungariei se angajează să mobilizeze capital chinez pentru a ajuta companiile maghiare mici şi mijlocii şi companiile chineze să investească în Ungaria”, a declarat guvernul Ungariei printr-un comunicat de presă.

Proiectul liniei de cale ferată Belgrad-Budapesta este estimat la 2,89 miliarde de dolari şi implică dezvoltarea unei linii de 370 km, care include lucrări de construcţie, extensie şi modernizare (a secţiunilor existente). 335 de km de liniei de cale ferată vor necesita lucrări de conversie şi electrificare, în timp ce 166 km de cale ferată vor fi modernizaţi pe teritoriul Ungariei.

 

Ultimele Articole