spot_img
marți, mai 24, 2022
spot_img

Senatoarea Diana Șoșoacă, o iubitoare a căii ferate. Ce amendamente feroviare a propus

Senatoarea independentă Diana Iovanovici-Șoșoacă pare o iubitoare a căii ferate. La discuțiile pe bugetul de stat, ea a depus mai multe amendamente, toate spre binele căii ferate și al angajaților acesteia. Niciun amendament adus de ea nu a fost aprobat, soartă pe care au avut-o și alte amendamente cu subiect feroviar aduse bugetului.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Unul dintre amendamente privește obligativitatea statului de a majora cheltuielile cu salariile în condițiile în care în anul precedent prevederile legale au dus la o creștere a volumului de activitate pe calea ferată. Senatoarea spune că e cazul, spre exemplu, liniilor de cale ferată părăsite de operatorii privați care sunt preluate de către CFR. Ar fi vorba de articolul 22 din HG 643/2011 privind aprobarea condițiilor de închiriere a unor părți a infrastructurii feroviare neinteroperabile.

Tehnica redactării nu e însă dintre cele mai bune. Ea propune: După litera e) se introduce o nouă literă, anume c) al cărei cuprins va fi: f) (vezi foto).

Într-un alt amendament, senatoarea propune o diferențiere între titlurile bugetare în funcție de modul în care operatorii economici își obțin veniturile: integral din activitatea proprie sau din activități proprii completat cu subvenții primite de la stat. Mai mult, explică Șoșoacă, în cazul CFR e vorba de veniturile obținute din TUI de către companie din punerea infrastructurii la dispoziția CFR Marfă, Călători etc.

Și, în fine, un alt amendament adus de Diana Șoșoacă privește așa-zisa disciplină bugetară, subiect al unor reguli introduse în buget. Diana Șoșoacă propune ca, dată fiind situația atipică de anul trecut, cauzată de pandemie, să nu se aplice prevederile referitoare la disciplina bugetară în domeniile afectate. Exemplul ales de ea este cel al transportului feroviar de marfă și de călători, cu argument suplimentar intrarea în aplicare a Legii Statutului personalului feroviar care aduce noi provocări.

Alte amendamente feroviare

Însă aleșii au adus și alte amendamente privind soarta infrastructurii feroviare, toate refuzate. Autorii au fost de cele mai multe ori parlamentarii PSD. Un grup de parlamentari PSD a propus modernizarea trecerii de cale ferată la intrarea în Câmpulung pe DN73, a mai multor treceri la nivel în Pitești și Bascov, dar și continuarea lucrărilor la linia Vâlcea – Vâlcele.

Amendamentul care prevedea o alocare de un milion de lei pentru trecerea de cale ferată în localitatea Bărăganul, județul Brăila, a fost, de asemenea, respins.

Un grup de parlamentari PSD a propus o alocare suplimentară de 20 de milioane de lei pentru Spitalul CFR din Oradea în vederea efctuării de lucrări necesare obținerii avizului împotriva incendiilor PSI în secțiile ATI. Și acesta a fost respins.

Și în fine, un ultim amendament a privit o suplimentare a bugetului Ministerului Transporturilor cu 150 de milioane lei sumă necesară acopoeririi gratuității transportului feroviar pentru studenți. Aici erau incluși și aproximativ 40.000 de studenți care urmează cursuri în străinătate. Precizarea că efortul bugetar suplimentar ar fi de doar 0,018% din PIB nu a impresionat, iar amendamentul a fost și el respins.

În plenul reunit al celor două camere parlamentare, au fost 234 de voturi „pentru” şi 170 „împotrivă”.

Bugetul de stat e stabilit la venituri în sumă de 173.700 miliarde de lei, iar la cheltuieli 326.407 miliarde de lei credite de angajament şi 261.050 miliarde de lei credite bugetare, iar deficitul este de 87.349 miliarde de lei.

La nivel consolidat, deficitul este estimat la 7,16% din Produsul Intern Brut (pe cash) în 2021, în condiţiile unor venituri care reprezintă 32,67% din PIB, echivalentul a 364.907 miliarde lei, şi ale unor cheltuieli de 39,84% din PIB, însemnând 444907 miliarde lei. Creşterea economică este estimată la 4,31% pentru acest an.

Ultimele Articole