Șeful CFR Călători ar putea fi nevoit să returneze bonusul luat abuziv în 2015

22 mai 2020

Odată cu reluarea activității instanțelor de judecată, Dan Marian Costescu, directorul general al CFR Călători, este așteptat a se prezenta la Tribunalul București unde se judecă bonusul ce și l-a acordat în 2015, la doar trei luni de la preluarea conducerii CFR SA.

Doru Cireașă

Șeful CFR Călători ar putea fi nevoit să returneze bonusul luat abuziv în 2015

Dan Marian Costescu, directorul general al CFR Călători, s-ar putea vedea nevoit să returneze în 2020 CFR SA un bonus în valoare de 118.220 lei , sumă ce va fi actualizată cu inflația și dobânda penalizatoare, dacă va pierde procesul în care acesta se judecă cu CFR SA și care a fost deschis la începutul acestui an.

Pe rolul Tribunalului București figurează, din februarie 2020, o acțiune deschisă de Dan Costescu în care acesta contestă o decizie din toamna anului trecut a Judecătoriei Sectorului 5 din București. Această decizie îi este defavorabilă.

Costescu: Procesul e în stand – by

„Respinge excepţia inadmisibilităţii, invocată de pârât. Admite cererea formulată de reclamantă Compania Naţională de Căi ferate CFR SA, în contradictoriu cu pârâtul Costescu Dan Marian. Obligă pârâtul să restituie reclamantei suma de 118.220 lei, reprezentând contravaloarea remuneraţiei bonus acordată necuvenit, actualizată cu rata inflaţiei şi la care se adaugă dobânda legală penalizatoare începând cu 16.06.2018. Obligă pârâtul la plata către reclamantă a sumei de 3.469,20 lei, cheltuieli de judecată, reprezentând taxa judiciară de timbru. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare, care se depune la Judecătoria sectorului 5 Bucureşti. Pronunţată astăzi, 18.10.2019, în condiţiile art. 396 alin. 3 C. proc. civ, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instante”.

Potrivit informațiilor publice, în data de 19 mai 2020 a survenit o modificare în dosarul de la Tribunalul București, ceea ce ar putea sugera că a avut loc o înfățișare. Dan Costescu dă asigurări însă că nu a avut loc nicio înfățișare. „Este în stand – by (procesul – n.red.), nu se întâmplă nimic”, a răspuns el întrebării privind situația procesului și o eventuală decizie luată.

Bonusuri necuvenite de 307.000 lei

În iulie 2018, Adunarea Generală a Acționarilor CFR SA (anume Ministerul Transporturilor) a decis acționarea în justiție a lui Dan Costescu pentru recuperarea sumei de 118.220 (fără a preciza nimic de inflație și dobânzi penalizatoare).

Decizia AGA venea la șapte luni după ce un raport al Curții de Conturi (raportul de activitate pentru 2016) menționa faptul că atât Dan Costescu, cât și alți membri în conducerea companiei CFR, au beneficiat de bonusuri necuvenite.

„Directorul general al CFR SA şi membrii Consiliului de Administraţie al companiei au beneficiat nelegal de remuneraţii bonus în sumă de 307.000 lei pentru aprobarea planului de management/administrare, iar alţi angajaţi au utilizat, în perioada 2015 – 2016, autovehicule aflate în proprietatea societăţii, decontând cheltuieli cu combustibilul pentru activităţi fără legătură cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative de funcţionare”, a reieșit din raportul public pe 2016 al Curţii de Conturi.

Ceea ce sugera un abuz la acordarea bonusului este faptul că acesta a fost acordat la doar trei luni de la instalarea lui Dan Costescu în funcție. Care erau performanțele dovedite de el în trei luni, care să îl îndreptățească la încasarea unor bani ce îi dublau veniturile?

Dan Costescu a fost numit în martie 2015 director general al CFR SA, iar bonusul a fost acordat în iunie 2015, potrivit jurnaliștii.ro. El a stat la conducere până în toamna acelui an când a fost numit ministru al Transporturilor în Guvernul tehnocrat format de Dacian Cioloș.

În mod normal acordarea unui bonus putea avea loc de abia în 2016 după încheierea anului financiar 2015, auditarea siutuațiilor financiare și doar dacă acestea ar fi fost pozitive. Costescu a fost precedat de Macarie Moldovan, o persoană apropiată PSD (ministru al Transporturilor era Ioan Rus) și a fost succedat de Marius Chiper, actual director în cadrul CFR SA.

Numărul restricțiilor de viteză a crescut substanțial în 2015

Este greu de spus dacă rezultatele CFR SA erau atât de fulminante încât să justifice bonusul substanțial încasat de Dan Costescu. Acesta practic i-a dublat salariul. Din punct de vedere al stării rețelei acesta s-a înrăutățit. Un raport al Consiliului Feroviar de anul trecut informa că în perioada 2015 – 2016 numărul restricțiilor de viteză a crescut de la 375 la 524, scăzând la 400-450 de restricții în perioada 2017-2018.

În 2015 CFR SA a raportat la final, potrivit auditorului BDO, un profit 109,8 milioane lei față de 8,7 milioane de lei în 2014 , în condițiile în care adevărata performanță a CFR nu trebuia să fie atât profitul în sine, cât starea infrastructurii exprimată în număr mic restricții circulație, viteză comercială ridicată, siguranța în circulație.