Slovenske Železnice a inaugurat tronsonul feroviar Počehova – Pesnica, de 3,7 km, ca parte a proiectului de modernizare a liniei de cale ferată Maribor – Šentilj, de 18 km.
Primul tren a plecat pe noul tronson de 3,7 kilometri din direcția Maribor – Šentilje la 14 august 2023, traversând un nou tunel și viaductul Pesnica. În cadrul proiectului, șase treceri la nivel sunt eliminate și înlocuite, iar alte două sunt înlocuite cu un pasaj superior.
Construcția, care a inclus două structuri mai mari, a început în septembrie 2020. Caracteristica specială a celui mai lung viaduct feroviar din Slovenia în prezent este că este primul viaduct din Slovenia care a fost construit în conformitate cu conceptul de viaducte feroviare integrale, fără paturi de cale ferată.
Inaugurarea tronsonului feroviar Počehova – Pesnica a avut loc la un an după străpungerea noului tunel feroviar Pekel, unde sunt în curs ultimele lucrări, inclusiv pentru viaductul Pesnica, înainte de deschiderea ambelor instalații și punerea lor în funcțiune. De asemenea, a fost efectuat un test de sarcină al viaductului cu două locomotive din seria 664. Tunelul cu o lungime de 1.530 de metri și viaductul cu o lungime de 896 de metri au înlocuit structurile construite în 1846, care făceau parte din calea ferată sudică de la Viena la Trieste.
Întrucât unele lucrări nu sunt finalizate în prezent din cauza dificultăților legate de conexiunea de la vechea la noua cale ferată, Slovenske Železnice precizează că se așteaptă ca acestea să fie finalizate în octombrie 2023.
120 de milioane de euro a fost valoarea contractului pentru tronsonul feroviar Počehova – Pesnica, inclusiv tunelul și viaductul, realizat în cadrul proiectului de modernizare a căii ferate Maribor – Šentilj, în valoare de 286,65 milioane de euro. Pentru punerea în aplicare a proiectului, a fost asigurată o cofinanțare de 114,7 milioane EUR prin intermediul Fondului de coeziune, iar 13 milioane EUR din Fondul pentru climă.
Proiectul va reduce timpii de călătorie, va îmbunătăți siguranța traficului și va crește capacitatea și viteza trenurilor la 120 km/h pe calea ferată Maribor – Šentilj, care asigură legătura cu Austria.
Proiectul va crește numărul de trenuri care circulă între Maribor și Šentilj de la 67 la 84 pe zi, ceea ce va ține cont de creșterea volumului de trafic până în 2039, va moderniza categoria de cale ferată între Maribor și Šentilj și va spori siguranța transportului prin construirea de treceri de cale ferată la diferite înălțimi.
Fotografii: gov.si/Benjamin Berlič