marți, mai 13, 2025

Secretar de stat: România poate semna cel mai mare contract de achiziție de trenuri din istoria sa

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins contestația formulată de Alstom și astfel, în cel mai scurt timp, Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF poate semna cel mai mare contract de achiziție de trenuri, respectiv 62 rame electrice regionale (RE-R) pentru trenurile metropolitane.
Aprecierea aparține ministrului secretar de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Irinel Scrioșteanu. Club Feroviar a anunțat în premieră joi decizia CNSC. Societatea norocoasă este PESA Polonia care zilele trecute a semnat un alt contract pentru 20 de trenuri interregionale.

Aceste trenuri electrice sunt de scurt parcurs și vor fi coloana vertebrală a trenurilor metropolitane care vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători, spune Scrioșteanu.

Caracteristicile tehnice aferente acestor noi trenuri sunt:

  • viteză de deplasare până la 160km/h;
  • acces și locuri pentru persoane cu dizabilități;
  • acces și spații pentru biciclete.
Achiziția este împărțită în 3 loturi, după cum urmează:
  • 20 trenuri pentru rutele: București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava și Bacău – Pașcani;
  • 23 trenuri pentru rutele: Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș și Huedin – Cluj – Bistrița;
  • 19 trenuri pentru rutele: București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, București Nord – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.

Achiziție de trenuri de peste 800 de milioane de euro

Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din  fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Pe lângă achiziția propriu-zisă a ramelor electrice, contractul prevede achiziția și a serviciilor de mentenanță și reparații pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade până la 30 ani, prin încheierea unui act adițional.
Mai mult, potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 – decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, iar la expirarea CSP 2022-2032, trenurile vor trece în operarea următorului câștigător al contractului.

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole