Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins contestația formulată de Alstom și astfel, în cel mai scurt timp, Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF poate semna cel mai mare contract de achiziție de trenuri, respectiv 62 rame electrice regionale (RE-R) pentru trenurile metropolitane.
Aprecierea aparține ministrului secretar de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Irinel Scrioșteanu. Club Feroviar a anunțat în premieră joi decizia CNSC. Societatea norocoasă este PESA Polonia care zilele trecute a semnat un alt contract pentru 20 de trenuri interregionale.
Aceste trenuri electrice sunt de scurt parcurs și vor fi coloana vertebrală a trenurilor metropolitane care vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători, spune Scrioșteanu.
Caracteristicile tehnice aferente acestor noi trenuri sunt:
- viteză de deplasare până la 160km/h;
- acces și locuri pentru persoane cu dizabilități;
- acces și spații pentru biciclete.
Achiziția este împărțită în 3 loturi, după cum urmează:
- 20 trenuri pentru rutele: București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava și Bacău – Pașcani;
- 23 trenuri pentru rutele: Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș și Huedin – Cluj – Bistrița;
- 19 trenuri pentru rutele: București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, București Nord – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.
Achiziție de trenuri de peste 800 de milioane de euro
Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Pe lângă achiziția propriu-zisă a ramelor electrice, contractul prevede achiziția și a serviciilor de mentenanță și reparații pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade până la 30 ani, prin încheierea unui act adițional.
Mai mult, potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 – decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, iar la expirarea CSP 2022-2032, trenurile vor trece în operarea următorului câștigător al contractului.