Ministerul Transporturilor propune într-un act normativ înființarea unui Muzeu de Cale Ferată care va purta numele inginerului care a coordonat construirea primei linii de cale ferată de pe teritoriul actual al României.
Proiectul disponibil aici propune reorganizarea Muzeul Căilor Ferate prin divizarea parțială a Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER.
Se va numi Muzeul Dimitrie Frunză
Noul muzeu va prelua Direcția Muzeistică și Documentare Feroviară, activitatea acesteia, structura de personal și patrimoniul. „Se propune denumirea Muzeul de Cale Ferată inginer Dimitrie Frunză, în condițiile în care prima linie de cale ferată de pe teritoriul actual al României a fost proiectată și construită de ingineri români sub coordonarea inginerului Dimitrie Frunză, și acesta a îndeplinit primul funcția de președinte al Societății Politehnica din România”, se arată în proiect.
Noul muzeu va fi organizat în secțiuni, amplasate în spațiu expozițional exterior și spațiu expozițional interior și va desfășura activități din domeniul sistemului de transport pe șină din România privind:
- organizarea, întreținerea și actualizarea registrului bunurilor care fac obiectul patrimoniului cultural feroviar, monumentelor istorice feroviare, denumite în continuare bunuri care fac obiectul patrimoniului cultural și industrial feroviar, în proprietate sau, după caz, gestiune proprie și în proprietatea altor persoane fizice și juridice din România;
- cercetarea, inventarierea și propunerea spre clasare a bunurilor care pot face obiectul patrimoniului cultural și industrial feroviar;
- atragerea, cu titlu de donație, și, după caz, achiziționarea de noi bunuri care fac obiectul patrimoniului cultural și industrial feroviar;
- organizarea, evidența, gestionarea și protejarea bunurilor care fac obiectul patrimoniului cultural și industrial feroviar, în proprietate sau, după caz, gestiune proprie, în expoziții permanente în spațiile puse la dispoziție, cu titlu gratuit, de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și, după caz, de către compania naţională, societăţile naţionale şi societăţile comerciale, rezultate din reorganizarea Societății Naţionale a Căilor Ferate Române, precum și filialelor acestora;
- organizarea de colecții publice permanente de importanță națională, regională, județeană sau, după caz, locală;
- organizarea de expoziții cu caracter temporar în spațiile proprii sau în spațiile puse la dispoziție de alte muzee și colecții din România sau, după caz, străinătate;
- cooperarea cu alte muzee și colecții din România sau, după caz, străinătate;
- restaurarea și conservarea bunurilor care fac obiectul patrimoniului cultural și industrial feroviar;
- prestarea de servicii remunerate de restaurare și conservare a bunurilor care fac obiectul patrimoniului cultural feroviar;
- gestionarea fondului de carte, reviste de specialitate și alte materiale audio, video în format digital propriu;
- organizarea de activități de cercetare științifică, istorică, documentarea în arhive și pe teren și realizarea de studii;
- organizarea de activități de popularizare a activităților de cercetare științifică, inovare și dezvoltare în rândul publicului;
- organizarea de conferințe, seminarii și, după caz, simpozioane;
- editarea, publicarea și distribuirea de cărți, reviste și alte materiale documentare;
- elaborarea, supunerea spre aprobare și implementarea de proiecte de investiții destinate creșterii capacității expoziționale proprii, creșterii eficienței spațiilor și bunurilor în proprietate sau gestiune, creșterii gradului de digitalizare și securitate a activităților, creșterii gradului de interacțiune cu publicul și, după caz, creșterii accesului la proiecte și soluții de popularizare a conceptelor și tehnologiilor.
- Patrimoniul inițial al Muzeului C.F.R. se va constituie din activul și pasivul deținut de Direcția Muzeistică și Documentare Feroviară din cadrul CENAFER care poate fi întregit cu bunuri specifice, de la persoane fizice si juridice de drept privat.
Beneficiar de fonduri UE
Muzeul C.F.R. va avea calitatea de beneficiar direct în cadrul programelor operaționale din domeniul transporturilor finanțate din fonduri europene nerambursabile, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, privind realizarea de studii strategice, studii de oportunitate și, după caz, documentații tehnico-economice pentru fundamentarea unor proiecte de dezvoltare a bazei materiale proprii de bunuri mobile și imobile.
Cum va fi asigurată conducerea
Conducerea Muzeului C.F.R. va fi asigurată de către un manager, sprijinit de către un consiliu de administrație format din 7 membri, organ cu rol deliberativ de conducere.
Activitatea Muzeului C.F.R. este sprijinită de un consiliu științific format din 5 membri, organ de specialitate cu rol consultativ în domeniul cercetării ştiinţifice, organizării sau structurării serviciilor, colecţiilor muzeale şi activităţilor culturale. Managerul și membrii consiliului de administrație sunt numiți, revocați și, după caz, înlocuiți, prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii, pentru un mandat pe o perioadă de 4 ani, reînnoibil o singură dată.
Membrii consiliului științific sunt numiți, revocați și, după caz, înlocuiți prin decizie a directorului general. Muzeul primește drept de informare și preempțiune privind punerea bunuri culturale și industriale mobile feroviare în vânzare, precum şi, după caz, să transmită un exemplar al catalogului editat în scopul organizării unei licitaţii publice, indiferent dacă bunurile scoase la licitaţie sunt sau nu sunt clasate în patrimoniul cultural și industrial naţional feroviar.
Alocările de la buget completate de venituri proprii
Bugetul Muzeului C.F.R. se elaborează şi se aprobă în conformitate cu prevederile legale în vigoare și ține cont de tarifele pentru activitățile de restaurare și conservare prestate către alte persoane fizice și juridice, care se stabilesc prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii. Veniturile provenite din aceste tarife completează alocările de la bugetul de stat și se utilizează pentru bugetul de cheltuieli salariale; excedentul din anul precedent se utilizează pentru achiziția de nunuri clasate care fac obiectul patrimoniului cultural și industrial feroviar. Muzeul C.F.R. prezintă anual Guvernului un raport de activitate referitor la gestiunea patrimoniului cultural și industrial feroviar, în proprietatea sa sau, după caz, gestiunea proprie și în proprietatea altor persoane fizice și juridice din România.
Acum bunurile sunt lăsate în ploaie
Înființarea unui muzeu al căilor ferate finanțat de la bugetul de stat este o idee bună, dat fiind faptul că, după cum a relatat presa, piese de epocă sunt lăsate în ploaie și zăpadă.
Trenurile istorice de tezaur ale României, „Călugăreni” și „Moldovița”, stau de 2 ani în aer liber, după ce au fost scoase din interiorul halei Remizei Speciale Mogoșoaia pentru a face loc noii rame electrice de diagnoză tip Coradia a CFR SA, a acuzat recent Asociația Metrou Ușor. CFR SA a scos trenurile de tezaur ale României în ploaie și îngheț.
ONG-ul menționat a sesizat instituțiilor abilitate cazul și apreciază, într-o postare pe pagina sa de socializare că această acțiune reprezintă „o sabotare a obiectelor de tezaur și a investițiilor realizate din bani publici pentru restaurarea completă și întreținerea acestora”.
Imaginile surprinse de TVR în anul 2022, pentru emisiunea „Ora Regelui”, atestă starea jalnică a garniturilor de tezaur. Vagoanele au intrat într-un proces de degradare accentuată după ce au fost depozitate în condiții improprii. Ramele din lemn ale ferestrelor au crăpat și nu mai asigură etanșarea, vopseaua caroseriei și a elementelor a fost afectată iremediabil, conducând la zone de rugină, iar unele uși nu se mai închid și permit infiltrarea apei în saloanele cu interioare din lemn și tapiserie, acestea fiind cuprinse de mucegai.