spot_img
marți, noiembrie 29, 2022
spot_img

Ministerul Transporturilor schimbă legea și prelungește concordatul CFR Marfă

Cum concordatul CFR Marfă se apropie de sfârșit, el urmând să expire în luna martie a anului viitor, Ministerul Transporturilor s-a gândit să schimbe legea și să-l prelungească, în încercarea de a trage de timp. Astfel, operatorul feroviar național ar putea sta în concordat preventiv până în martie 2025.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Ordonanță de urgență privind completarea Legii nr. 85/2014 despre procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ nu se face nicăieri referire la CFR Marfă, însă prevederile acestuia sunt cu dedicație pentru transportatorul feroviar național, după cum vom vedea în cele ce urmează. În documentul menționat se face referire la Legea nr. 216/2022, care introduce mecanisme prin intermediul cărora antreprenorii în stare de dificultate sunt ajutați prin oferirea unui cadru legislativ mai favorabil, față de vechea reglementarea a procedurilor de pre-insolvență.

Pandemia de Covid și invazia Rusiei în Ucraina, invocate

Autorii proiectului susțin că ”previziunile financiare și premisele pe care s-au întemeiat procedurile de concordat preventiv începute înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 216/2022 s-au schimbat fundamental ca urmare a efectelor economice prelungite generate de pandemia COV-19 și accentuate de invazia Rusiei în Ucraina. Sectoarele cele mai afectate de creșterea prețurilor, penuria de produse și forță de muncă sunt cele ale transporturilor, industriilor, agriculturii și alimentație”.

Pe cale de consecință, oficialii Ministerului Transporturilor ajung la concluzia că termenele prevăzute de procedurile de concordat inițiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 216/2022 ”se dovedesc a nu fi adaptate noilor realități, deși antreprenorii care au apelat la aceste proceduri experimentează aceleași probleme economice asemenea antreprenorilor care aleg să-și deschidă procedura de concordat preventiv la data prezentă, beneficiind de prevederi mai favorabile”.

În sprijinul deciziei, responsabilii MTI fac referire la o Directivă europeană (2019/1.023), spunând că scopul acesteia este să le dea o șansă antreprenorilor, criteriul fiind starea de dificultate financiară, iar nu data la care au apelat la procedura de concordat preventiv. Astfel, ”se impune ca legislația în vigoare să fie amendată cu acordarea dreptului și acestora de a beneficia de termenele mai favorabile”.

Termenul de concordat preventiv se prelungește la cinci ani

Zis și făcut, așa că proiectul menționat prevede faptul că la art. 24 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial cu numărul 466 din data de 25 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:

”(71) Dispozițiile alin. (7) sunt aplicabile și procedurilor de concordat preventiv începute înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 216/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 709 din data de 14 iulie 2022. În această situaţie, termenul maxim al concordatului preventiv este de 48 luni, cu posibilitatea prelungirii, fără a depăși o durată totală a derulării concordatului de 60 luni”.

Concordatul CFR Marfă, prelungit până în martie 2025

concordatul CFR Marfă Traian Preoteasa a fost dat afară salariile la CFR Călători demisia de la CFR Călători scandal la SCRL Brașov schimbarea conducerilor companiilor feroviare conducerea CFR Călători director general al CFR Călători Ludovic Orban la CFR Călători greviștii de la CFR protestul de la calea ferată

Dar cine sunt ”antreprenorii” la care face referire Ministerul Transporturilor și pe care vrea să-i protejeze? Ei bine, ”antreprenorii” sunt unul singur, și anume CFR Marfă.

În ianuarie 2020, directorul general de la acea vreme al CFR Marfă, Traian Preoteasa (acum director general al CFR Călători) introducea pe rolul Tribunalului București cererea de intrare în concordat preventiv a societății pe care o conducea. ”Este pentru prima oară când se face asta în România. Este o invenție a mea”, declara Preoteasa pentru Club Feroviar la vremea respectivă.

Apoi, la începutul lunii februarie, instanța de judecată a aprobat cererea CFR Marfă de intrare în concordat preventiv, după cum a scris Club Feroviar atunci, iar în martie decizia a intrat în vigoare

Planul de concordat se aprobă, potrivit legislației în vigoare, pentru o perioadă de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 12 luni. Iar cei trei ani se împlinesc în luna martie 2023.

Acum, dacă proiectul pus pe site de Ministerul Transporturilor va deveni literă de lege, CFR Marfă va putea sta în concordat preventiv timp de maximum 60 de luni (cinci ani), iar numărătoarea începe din martie 2020. Concret, concordatul CFR Marfă se va putea prelungi până în martie 2025. Ura și la gară!

Ultimele Articole