Pe șantierul liniei ferate București-Giurgiu (secția 102) au început joi primele operațiuni pentru a fi montat tablierul podului de la Grădiștea.
”Pe șantierul podului de cale ferată peste Argeș de la Grădiștea, parte din prima cale ferată a României (dată în circulație în 1869) București – Giurgiu, lucrările se află în faza finală:
– astăzi a început montarea tablierului central al acestui nou pod, care îl înlocuiește pe cel vechi, prăbușit în urma inundațiilor în 2005;
– în total, sunt 5 elemente de tablierului metalic, care se montează începând de astăzi, care cântăresc aproximativ 280 tone fiecare;
– la construcția căii ferate de pe pod și viaduct s-a folosit <slap track> – o soluție care simplifică execuția suprastructurii căii ferate, folosită pentru prima dată în România;
– lungimea totală a podului și viaductului peste Argeș este de 1384 metri, dintre care podul are 136 metri”, a scris pe pagina sa de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Srioșteanu, care a postat și filmarea alăturată.
El a ținut să le mulțumescă atât colegului său secretar de stat Ionuț Săvoiu, pentru buna coordonare, cât și autorităților locale din Ilfov și Giurgiu pentru susținere. ”Redeschiderea acestei linii feroviare va avea loc în prima parte a acestui an și va contribui și la introducerea trenurilor metropolitane pentru comunitățile din sudul Bucureștiului și arealul județelor Giurgiu și Ilfov. Linia CF București Nord – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră este o linie importantă, în cadrul rețelei de cale ferată din România, deoarece preia traficul internațional european pe cele două coridoare centrale de pe teritoriul României și face legătura între Coridorul Rhin – Dunăre (fostul coridor IV) și țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria”, se mai arată în postarea lui Scrioșteanu.
În următoarele trei săptămâni, vor fi ridicate alte patru tabliere
În total vor fi 5 tabliere, în următoarele trei săptămâni urmând a fi ridicate și celelalte patru, a precizat CNCF CFR SA.
Lucrările de ridicare a acestor TABLIERE vor fi efectuate înainte ca podul să fie coborât, cu ajutorul unor cricuri hidraulice, pe structura de susținere finală. Întreaga operațiune de ridicare și asamblare a tablierelor prezintă un grad mare de complexitate, fiind o premieră în cadrul proiectelelor de modernizare a infrastructurii feroviare din România. Lucrările de modernizare a liniei de cale ferată între Vidra și Comana, inclusiv la noul Podul de la Grădiștea, au ajuns la un stadiu fizic de 92 %.
Linia CF Vidra-Comana include 12 km de cale ferată modernizată, cu 24 de lucrări de artă și două clădiri la standarde europene pentru călători.
Vechiul pod s-a prăbușit în 2005
Vechiul pod de la Grădiștea, construit pe vremea regelui Carol I, pe prima linie ferată din România de atunci, s-a prăbușit pe 13 august 2005, în mandatul de ministru al Transporturilor al ceferistului Gheorghe Dobre.
Licitația pentru lucrările de construcție a fost lansată în august 2019, când ministru era Răzvan Cuc, iar la finele anului 2020, în mandatul lui Lucian Bode la Ministerul Transporturilor și al lui Ludovic Orban la Palatul Victoria, s-a semnat contractul de proiectare și execuție, cu Porr Construct. Trebuie menționat faptul că Lucian Bode era ministru atunci, însă a lipsit de la ceremonia de semnare a contractului, fiind prezent însă premierul Ludovic Orban.