vineri, iulie 5, 2024
spot_img

EXCLUSIV. Se modifică Statutul ARF. Va cumpăra material rulant și pentru operatorii de marfă

Statutul ARF se va modifica din temelii, printr-o Ordonanță de Urgență al cărei proiect a fost introdus pe circuitul de avizare și care a fost consultat de Club Feroviar. După intrarea în vigoare a proiectului de act normativ, Autoritatea pentru Reformă Feroviară se va ocupa și de operatorii de transport de marfă pe calea ferată.

La șapte ani de la înființare, ARF va căpăta puteri sporite. Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de Ordonanță de Urgență ”pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar”, care se referă în principal la ARF.



Parteneriatele cu autoritățile locale, mai bine reglementate

Statutul ARF piese pentru automotoarele Desiro automotoare Desiro la reparații piese pentru automotoarele Desiro Abonamentul metropolitan integrat piese de schimb pentru automotoarele Desiro licitația pentru osii la automotoarele Desiro
PO Parc Mogoșoaia a fost construit în parteneriat cu Primăria

Un prim aspect reglementat în cadrul proiectului îl reprezintă cadrul în care vor funcționa parteneriatele feroviare dintre autoritățile centrale și cele locale, fiind corectate punctele identificate ca fiind incomplete în momentul de față.

Astfel, sunt introduse în Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române mai multe definiții ale unor autorități și instituții, cum ar fi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, consorţiile administrative, asocierile de UAT, zonele metropolitane sau asociațiile pentru dezvoltare teritorială integrate. Toate acestea vor putea încheia parteneriate pentru implementarea de proiecte şi exploatarea bunurilor pe infrastructura feroviară publică privind serviciul public de transport feroviar de călători de interes local; infrastructura feroviară publică; regenerarea şi, după caz, revitalizarea urbană sau rurală; producerea, gestionarea inteligentă, distribuţia şi utilizarea de energie din surse regenerabile; sistemele inteligente de transport.

Proiectul de OUG aduce și unele modificări importante la Ordonanţa Guvernului nr. 112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu şi în interes personal pe căile ferate române. Pe acestea le vom prezenta ulterior, într-un articol separat.

Se stabilește modul de calcul al tarifelor pentru transportul metropolitan

trenul metropolitan BucureștiUn alt act normativ care va suferi modificări este Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 56/2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători.

În acest caz, sunt vizate transporturile feroviare din interiorul zonelor metropolitane. O importantă modificare, așteptată de mult timp, ar consta în eliminarea obligativității de a plăti tariful de rezervare a locului la trenurile de rang superior care tranzitează aceste zone. De exemplu, o călătorie cu un tren Interregio de la București Nord la Buftea (17 km) costă 15 lei, tarif total inatractiv pentru navetiști, față de doar 7 lei cu un tren Regio. Această prevedere nu se regăsește însă explicit în textul proiectului de OUG.

Se stabilește totuși modul de calcul al tarifului de transport în interiorul zonelor metropolitane, astfel: ”tariful de transport va fi calculat pentru distanța cea mai mare dintre distanțele care compun parcursul călătoriei efectuate pe o durată de 90 de minute. Distanțele care compun parcursul călătoriei se stabilesc concentric față de stația de cale ferată pricipală care deservește municipiul în jurul căruia a fost înființată zona metropolitană”.

Tot aici se regăsește și o altă prevedere anunțată de ceva vreme de autorități, și anume că tarifele de transport feroviar la nivel național se vor actualiza anual cu indicele de inflație stabilit de Institutul Național de Statistică la data de 1 octombrie și se vor aplica odată cu schimbarea graficului de circulație, în luna decembrie.

Statutul ARF se modifică din temelii

Ora Pământului Bugetul Palat CFR pe 2023 noul Consiliu de Administrație al CFR SA veterinarul lui Grindeanu schimbare la vârful CFR SA angajări la Ministerul Transporturilor Bugetul Palat CFR rectificat pe 2022 angajări la Ministerul Transporturilor aplicarea Statutului personalului Feroviar noi directori la CFR fiul unui lider sindical conducerea CFR SA angajări în sistemul feroviar de stat calea ferată Gara de Nord-Aeroport director în centralul CFR SA fraudă la Palatul CFR salariile din Ministerul Transporturilor bugetul Palat CFR pe 2022 secretari de stat la Ministerul Transporturilor schimbări în conducerea Ministerului Transporturilor greviștii de la CFR salarii înghețate în 2022 rectificare bugetară Negocierile pentru formarea guvernului gratuitatea studenților pe CFR rectificarea bugetară pe 2021 angajări la Ministerul Transporturilor Bugetul Palat CFR pe 2021 sectorul feroviar la Ministerul Transporturilor reorganizarea Ministerului Transporturilor Ministerul Transporturilor către USR secretar de stat pe domeniul feroviar incendiu la Ministerul Transporturilor coronavirus în centralul CFR Valoarea de inventar pentru Palatul CFR sindicalist în conducerea Ministerului Transporturilor situația CFR Marfă mutarea Ministerului Transporturilor la Iași director general al CFR Călători Consiliu de Administrație al CFR rectificare bugetară consilier la Ministerul Transporturilor secretar general la Ministerul Transporturilor Ludovic Orban revine la Ministerul Transporturilor secretar de stat pe domeniul feroviar Mircea Florin BibanÎn fine, se aduc modificări importante la Ordonanţa de Urgenţă nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, mai precis Statutul ARF. O primă modificare vizează faptul că ARF se va ocupa nu numai de achiziționarea, ci și de închirierea de material rulant destinat predării către operatori.

Urmează prevederile care modifică din temelii Statutul ARF. Autoritatea nu se va ocupa numai de transportul de călători, ca până acum, ci și de cel de marfă pe calea ferată. În atribuțiile ARF se va regăsi și stabilirea, implementarea şi monitorizarea indicatorilor de performanţă pentru serviciile de transport intermodal de marfă și transport public de marfă, care vor sta la baza atribuirii contractelor de servicii publice și, după caz, a unor scheme de ajutor de stat.

De asemenea, ARF se va ocupa de elaborarea şi implementarea de programe necesare pentru eficientizarea şi îmbunătăţirea calităţii pentru transportul intermodal de marfă și transportul public de marfă pe calea ferată, inclusiv programe de eficientizare şi restructurare destinate administratorului de infrastructură feroviară. Pentru transportul de marfă, ARF va promova reglementări de subvenționare, ”pentru a asigura o administrare eficientă a resurselor financiare alocate sectorului de transport feroviar”. În fine, tot ARF se va ocupa și de încheierea şi gestionarea contractelor de servicii publice cu operatorii de transport feroviar public de călători și operatorii de transport feroviar public de marfă.

ARF va cumpăra vagoane și locomotive și pentru operatorii de marfă, de stat sau privați

Statutul ARF bugetul CFR Marfă pe 2023 Lista neagră a ANAF prelungirea concordatului CFR Marfă Bugetul CFR MarfăMai mult, în sarcina ARF se va afla și achiziţionarea și, după caz, închirierea de material rulant, destinat predării către operatori, pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de marfă, de către SNTFM CFR Marfă sau alţi operatori privați.

O altă atribuție a ARF va fi achiziţionarea și, după caz, închirierea de bunuri mobile și imobile necesare activităților de remizare, întreținere, spălare și, după caz, alimentare a materialului rulant propriu, pentru prestarea serviciilor de transport feroviar public de călători și serviciilor publice de transport feroviar public de marfă.

Și tot ARF va realiza studiile de specialitate în vederea identificării nevoii publice de modernizare și, după caz, conversie a unor vehicule feroviare existente în parcul propriu al operatorilor de transport feroviar public de călători sau, după caz, marfă și implementarea procedurilor necesare aprobării schemelor de ajutor de stat.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. 10 ani de 160 km/oră pe București-Constanța. Locomotiva inaugurală, pe butuci

Pe 4 iulie 2014 CFR Călători a pus în circulație, oficial, primul tren care circula cu 160 km/oră pe București-Constanța. Asta după mai bine...

Ultimele Articole