spot_img
joi, decembrie 1, 2022
spot_img

Scutirea pentru acciza carburantului feroviar a intrat în dezbateri la Camera Deputaților

Camera Deputaților a primit zilele trecute proiectul a 23 de parlamentari UDMR, proiect care prevede scutirea carburantului destinat transporturilor feroviare de acciză. Reamintim că proiectul a primit vot negativ PSD și PNL, în timp ce USR s-a abținut.

Proiectul a fost înaintat către secretariatul Camerei Deputaților marți, urmând ca amendamentele să fie depuse până la data de 9 mai. Raportul privind propunerea se va depune până la data de 18 mai. Comisiile sesizate pentru raport sunt cea de Buget, Finanțe, Bănci, cea de Transporturi și Infrastructură, în timp ce Comisiile de Politică Economică, Reformă, Privatizare, cea de Industrii și Servicii și cea Juridică sunt sesizate pentru aviz.

UDMR, partidul ai cărui parlamentari au propus măsura scutirii, este reprezentat în Comisia de Transporturi a Camerei Deputaților doar de către Zacharie Benedek, unul dintre inițiatorii măsurii. Șefia Comisiei îi revine useristului Cătălin Drulă, partidul acestuia proclamându-se susținător al căii ferate, cu toate că la vot în Senat s-a abținut la susținerea acesteia. De asemenea, în Comisia de Buget Finanțe, cealaltă Comisie decisivă pentru obținerea unui raport pozitiv UDMR are doar doi membri din totalul de 29.

Deputatul Benedek, optimist privind soarta propunerii în Camera Deputaților

Deoarece Camera Deputaților este decizională în cazul acestei inițiative, susținătorul măsurii, deputatul UDMR Zacharie Benedek, este optimist. El spune că totuși aștepta solicitări mai multe și consistente din partea administrației căii ferate. El deplânge faptul că niciodată un director CFR SA nu a venit în fața Parlamentului să spună ce nevoi are. În perioada 2014-2017 a funcționat o returnare a accizei destinate transportului comercial rutier, iar Benedek nu înțelege de ce o măsură similară nu s-a aplicat și celui feroviar.

Inițiativa propune restituirea accizei plătite la motorina pentru transporturile feroviare. Proiectul a primit inițial aviz favorabil al Consiliului Economic și Social. Valoarea ajutorului acordat sectorului, implicit efortul bugetar, este de 657 de milioane de lei, respectiv valoarea accizei la motorină actualizată pe 2022, socotit pe durata schemei, de cinci ani (1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2027). A fost considerată o cantitate anuală de motorină de aproximativ 80.000 de tone, cât s-a consumat în 2019. La finele fiecărui semestru ar urma să se depună o cerere de restituire a contravalorii accizelor. Schema ajutorului de stat, notificat la Comisia Europeană, este gestionată de Ministerul de Finanțe.

Inițiatorii afirmă în justificarea măsurii propuse că sectorul rutier beneficiază de o astfel de măsură de sprijin și că ajutorul acordat sectorului feroviar ar fi oricum de trei-patru ori mai mic decât pentru cel rutier. Apoi, UE încurajează transporturile feroviare, în timp ce în România, în perioada 1990-2020, traficul feroviar de marfă a scăzut de șase ori.

Măsura scutirii transportatorilor feroviari de acciza la carburanți este solicitată de cel puțin doi ani de către patronatele feroviare din OPSFPR. O scrisoare deschisă publicată de acestea acum doi ani afirma, printre altele: „Mai mult de atât, transportul feroviar românesc este puternic afectat de concurența neloială pe care o face transportul rutier și de discriminarea pe care au practicat-o toate Guvernele din țara noastră.

Este de reținut și faptul că transportul rutier are internalizate mult mai puține costuri decât cel feroviar. Transportatorii rutieri au dreptul să recupereze o parte din accizele pentru motorină, lucru interzis transportatorilor feroviari, deși Cartea Albă pentru Transporturi publicată de Uniunea Europeană recomandă statelor membre egalitatea între sumele investite în infrastructura rutieră, respectiv infrastructura feroviară. În România, la fiecare un EURO alocat transportului feroviar, transportului rutier îi sunt alocați zece EURO”.

 

Ultimele Articole