Scumpirea Metrorex de la 1 ianuarie poate fi ocolită. Club Feroviar te învață cum poți circula mai ieftin în regiunea București-Ilfov, fără a comite vreo contravenție sau infracțiune. Poți face călătorii câte vrei într-un interval de 120 de minute, atât cu metroul, cât și cu tramvaiul, troleibuzul și autobuzul, cu doar 4,5 lei, în loc de 8 lei.
De la 1 ianuarie 2025 o călătorie cu metroul bucureștean costă 5 lei în loc de 3 lei. De asemenea, pachetul de 10 călătorii s-a scumpit de la 25 de lei la 40 de lei. După cum am scris la vremea respectivă, proiectul de Ordin de ministru al Transporturilor a fost pus în consultare publică în ajunul Crăciunului, când oamenii aveau alte preocupări. Iar dezbaterea a fost organizată la Minister pe 30 decembrie. Deviza ”Noaptea, ca hoții” din 2017, reșapată în colecția de iarnă 2024-2025.
Nu doar călătoriile simple la metrou s-au scumpit, ci și abonamentele. Abonamentul pentru 24 de ore costă 12 lei (față de 8 lei), cel pentru 72 de ore – 35 de lei (față de 20 de lei), abonamentul săptămânal – 45 de lei (față de 35 de lei), cel lunar – 100 de lei (de la 80 de lei), abonamentul pe 6 luni – 500 de lei (de la 400 de lei) şi cel pe un an 900 de lei (de la 700 de lei).
Scumpirea Metrorex nu a afectat abonamentele integrate
Ei bine, abonamentele integrate nu s-au scumpit, ele putând fi cumpărate la același preț ca anul trecut. Abonamentul metropolitan care permite călătorii cu metroul și cu mijloacele de transport de suprafață costă tot 140 de lei, la fel și cel cu care poți călători atât cu Metrorex, cât și cu trenurile CFR Călători și Transferoviar Călători pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă. Acesta din urmă a rămas cu același preț de acum trei ani de zile (140 de lei pe lună), de 140 de lei pe lună, chiar dacă între timp tariful pentru o călătorie cu trenul pe ruta menționată a crescut de la 5 lei la 5,5 lei și ulterior la 6 lei, cât este în prezent.
Și abonamentul STB plus tren de Aeroport a rămas tot la prețul de 140 de lei. Și tot 210 lei costă și abonamentul lunar STB+Metrorex+tren de Otopeni. Numai că, așa cum am arătat aseară, această facilitate mai e valabilă doar până pe 17 februarie.
Și biletele integrate sunt avantajoase, nu doar abonamentele
Poți fenta scumpirea Metrorex și dacă nu circuli zilnic, ci doar ocazional, deci nu se justifică să dai banii pe un abonament lunar.
Un bilet metropolitan STB+Metrorex cu valabilitatea de 120 de minute costă la fel ca înainte de la 1 ianuarie, adică 5 lei. Dacă cumperi un pachet de 10 călătorii, acesta costă 45 de lei, adică 4,5 lei călătoria de două ore. Aceste bilete pot fi încărcate pe cardurile Activ ale STB și pe cardurile Metrorex la casieriile celor doi operatori de transport din București. Atenție, dacă vreți să cumpărați 20 de asemenea bilete va trebui să faceți două tranzacții, pentru că altfel nu permite sistemul informatic.
Dacă aveți treabă prin oraș, este recomandat să alegeți această variantă, căci dacă veți valida și la STB, și la Metrorex veți plăti 8 lei (3 lei la STB, care nu a majorat tarifele, plus 5 lei la Metrorex). Un abonament pe o zi valabil și la suprafață, și în subteran costă 14 lei, iar pentru 72 de ore – 35 de lei.
Din păcate, pentru trenul de Aeroport nu este valabilă varianta unui singur bilet, dar puteți opta pentru un abonament metropolitan integrat STB+Metrorex+CFR Călători+Transferoviar Călători, valabil 24 de ore, la prețul de doar 20 de lei. Altminteri, doar o călătorie dus-întors pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă vă va costa în cel mai bun caz 12 lei, iar dacă plătiți la validatoarele din trenurile operatorului feroviar de stat – 12,64 lei. Amintim că de la 15 decembrie CFR Călători pune în cârca pasagerilor comisionul de 0,32 lei pe care-l plătește către STB pentru utilizarea validatoarelor.
Cumpărați-vă abonamente pe un an!
Explicația menținerii tarifelor integrate la același preț este simplă. Tarifele ”combinate”, atât la bilete, cât și la abonamente, sunt reglementate de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public (TPBI).
Atâta vreme cât TPBI nu decide majorarea lor, ele rămân la prețul actual. Și felicităm TPBI pe această cale că nu a luat o decizie de scumpire. În mod normal, și tarifele pentru călătoriile cu operatorii din București-Ilfov ar trebui reglementate tot de TPBI, numai că Metrorex a găsit o chichiță în reglementările legale și a scumpit cu de la sine putere.
Deocamdată, s-a scumpit doar la Metrorex și la transportul feroviar pe ruta de Otopeni. Rămâne de văzut ce vor face în perioada următoare ceilalți operatori din regiunea București-Ilfov: Societatea de Transport București STB SA, Serviciul de Transport Voluntari, Ecotrans STCM și Regio Serv Transport Buftea.
PS. Cei care aveți ceva bani dispobibili, cumpărați-vă abonamente pe un an. Tarifele actuale nu vor mai rămâne în vigoare mult timp. De exemplu, un abonament STB+Metrorex valabil un an costă 1.200 de lei, adică beneficiezi de un tarif extrem de avantajos: 100 de lei pe lună.