joi, februarie 22, 2024
spot_img

Scrisoare deschisă a unui mecanic de locomotivă către conducerea CFR Călători

Un mecanic de locomotivă al CFR Călători punctează într-o scrisoare deschisă adresată conducerii companiei principalele probleme de care se lovește categoria de personal din care face parte. Prevederi legale cuprinse în Contractul Colectiv de Muncă sau în legislație rămân neaplicate, fiind doar pe hârtie.

De multă vreme, angajații și sindicatele de la CFR Călători se plâng de orele suplimentare efectuate, de condițiile de lucru (material rulant vechi de peste 40 ani, clădiri și hale vechi, lipsa de scule și piese de schimb etc.), însă toate acestea se desfășoară în cadrul unui Contract Colectiv de Muncă, pe care CFR Călători este obligat să-l încheie.

Scrisoare deschisă a unui mecanic de locomotivă

Începem lista drepturilor angajaților neonorate de Administrație cu obligația personalului de a purta uniformă de serviciu. Conform anexei 15 din CCM CFR Călători, 25 de funcții din cadrul companiei au obligația de a purta uniformă de serviciu. Printre aceste funcții se numără acarii, mecanicii de locomotivă, revizorii de vagoane. La o simplă vizită într-o stație CFR, se poate observă că nu tot personalul CFR Călători primește uniformă de lucru, chiar dacă efectuarea serviciului fără a purta uniforma primită constituie abatere disciplinară şi se sancţionează. Este evidentă folosirea echipamentelor procurate individual, murdare, rupte, necorespunzătoare. Cum orice angajat poate fi o interfață cu publicul călător, oare când CFR Călători va investi în propria imagine prin prezentarea la serviciu a unor angajați îngrijiți?

TEHMIN-BRAȘOV SRL - soluții pentru îmbunătățirea calității transportului de călători aplicate la materialul rulant

Echipamentul de protecție, purtat facultativ

Continui lista cu Normativul de acordare şi utilizare a echipamentului individual de protecţie. Conform CCM, subunităţile CFR Călători au sarcina de serviciu să asigure verificarea periodică a calităţii mijloacelor individuale de protecţie și să asigure condiţii pentru curăţarea sau denocivizarea mijloacelor individuale de protecţie, iar personalul muncitor, precum şi celelalte categorii de personal care beneficiază de echipament individual de protecţie să poarte echipamentul de protecţie pe toată durata îndeplinirii sarcinilor de muncă sau activităţilor desfășurate. O vizită, de exemplu, în oricare unitate de tracțiune indică faptul că angajații au un aspect cel puțin „aparte”, nepurtând și/sau neavând echipament de protecție corespunzător.

Salariul suplimentar, doar pe hârtie

Acordarea salariului suplimentar. Conform CCM, salariul suplimentar se acordă pentru muncă ireproşabilă prestată în cursul anului calendaristic. Din sursele noastre, aceasta formă de remunerație este un adevărat unicorn (animal mitologic – n.red) în rândurile personalului de execuție al SNTFC, în sensul că această formă de recompensă nu există! Rugăm conducerea SNTFC să precizeze câte salarii suplimentare s-au acordat angajaților săi în cursul anului 2023.

Orele suplimentare, fără număr

Este o problema nerezolvată încă din vară, când se strângeau tabele de semnături împotriva efectuării nejustificate a serviciului în afara legii. Conform CCM, plafonul maxim de ore suplimentare ce se efectuează anual de către o persoană este de 120 de ore. Din informațiile mele, cel puțin în rândul mecanicilor de locomotivă de drum, acest plafon este depășit cu cel puțin multipli de 120 de ore (în fapt, conform surselor, acest plafon individual se depășește maximum în 3-4 luni de la începerea anului, restul serviciului efectuat fiind practic în afara legislației muncii), iar acest lucru se vede ușor studiind recentele evenimente feroviare, imputate direct sau indirect personalului de locomotivă.

Sigur, CCM prevede că persoanele cu funcţii de conducere sau alte persoane care, din motive imputabile lor, au dispus în mod nejustificat depăşirea plafonului anual de 120 de ore, răspund material sau disciplinar conform reglementărilor în vigoare. Ne întrebăm însă oare câte persoane cu funcții de conducere au răspuns material pentru această situație de epuizare fizică și mentală a personalului semnalată și de sindicatele CFR?

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems

Codul etic și de conduită profesională

Este încă un document bifat să existe. Se enumeră prioritatea interesului public, loialitatea față de companie, asigurarea egalității, profesionalismul, imparțialitatea și nediscriminarea, cinstea și corectitudinea, deschiderea și transparența, libertarea gândirii și a exprimării. Ei bine, o înșiruire de cuvinte mărețe fără sens, după cum sindicatele acuză constant. Dacă te opui valului, comentezi ori obiectezi, vei fi persecutat sistematic, vei fi umilit, vei fi „atins” la bani. Noi nu putem zice „nu”! Doar „Da, să trăiți!”. Deși comunismul a „plecat” de mai mult de 30 de ani din România, în mintea și comportamentul unora este încă omniprezent. Suntem tratați toți la fel, deși avem aptitudini și competențe personale diferite, promovările și calitatea serviciului depind de persoanele pe care le cunoști, pe cine ai botezat, la cine pleci capul. Indiferent că legea e de partea ta, când se așază greutatea companiei peste tine, vei sucomba și vei ceda. Compania încurajează comportamentul abuziv, hărțuirea și persecuția angajaților pentru a-și îndeplini obiectivele pe termen scurt, pentru că e clar, la ce traseu a avut această companie în ultimii ani, de vorbit constructiv nu s-a putut.

Aș încheia rândurile mele cu prevederile aliniatului 2 din articolul 72 al CCM care obligă Depourile de locomotive să aibă mijloace de transport al personalului, dacă transportul în comun nu funcționează. Sunt doar alte prevederi ce se aplică doar în visele noastre.”

Ultimele Articole