Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu a dat în premieră, într-un interviu acordat Club Feroviar, unele vești bune și altele nu tocmai bune în ceea ce privește transportul feroviar din București-Ilfov. O nouă stație feroviară, noi parcări de tip park&ride la stațiile existente și mai multe trenuri care vor opri în cea mai modernă gară din județul Ilfov. În schimb, estul județului Ilfov rămâne deficitar la capitolul transport pe calea ferată, chiar dacă linia este modernizată.
În articolul de ieri despre șantierul de pe linia 102 București-Giurgiu vă spuneam că, potrivit lui Ionel Scrioșteanu, odată cu reluarea circulației trenurile nu se vor opri la Gara Progresul, ci își vor continua traseul pe tronsonul de vest al inelului feroviar al Capitalei, până la Gara de Nord.
Peron provizoriu la Domnești, unde vor opri trenurile spre și dinspre Giurgiu
Azi vă prezentăm în exclusivitate o nouă ”temă” dată de secretarul de stat responsabililor de la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
Concret, aceștia din urmă vor amenaja un peron provizoriu sub Pasajul Domnești, pentru ca trenurile spre și dinspre Giurgiu să poată opri și aici. Practic, este primul pas concret pentru trenul metropolitan București-Ilfov, făcut nu de Primăria Capitalei sau Asociația pentru Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI), ci de Ministerul Transporturilor.
Astfel, la Domnești se va forma un hub intermodal, pentru că noua stație feroviară va fi în apropierea stației de autobuze, care este sub pasaj. Apoi, se va face legătura și cu capătul de linie de tramvai care se va construi pe prelungirea Ghencea, a explicat Ionel Scrioșteanu. La Domnești exista o haltă cu același nume, chiar în zona în care a fost construit pasajul, însă peroanele mai mult lipsesc decât există și de aceea oficialul de la Transporturi a cerut montarea unuia provizoriu, până când va fi construit unul nou. Tronsonul de vest al inelului feroviar al Bucureștiului a beneficiat în ultima perioadă de investiții pentru reparații, așa că pe aici se poate circula cu peste 100 km/oră.
”Trebuie să facem pasajele pe șoseaua de Centură, pentru a elimina conflictele de trafic, inclusiv cu calea ferată, chiar dacă acum nu sunt trenuri. Dacă vor fi introduse trenuri metropolitane, nu poți ține bariera mai mult coborâtă. Studiul de fezabilitate privind reabilitarea centurii are prevăzute puncte de oprire pe calea ferată și pasaje pietonale care să facă legătura cu aceste puncte de oprire”, a mai explicat secretarul de stat.
Toate trenurile vor opri la Otopeni Nord. Între timp, s-au stricat scările rulante
În ceea ce privește zona de nord, și de aici vin vești bune. Club Feroviar i-a semnalat oficialului de la Transporturi că în cea mai modernă stație feroviară din regiunea București-Ilfov, după cea de la Aeroportul Henri Coandă, și anume PO Otopeni Nord, nu opresc decât patru perechi de trenuri pe zi. Asta în condițiile în care pe aici trec zilnic șapte perechi de trenuri pe relația București Nord-Urziceni. ”Am semnalat această problemă și puteți să o considerați în curs de rezolvare”, ne-a răspuns Scrioșteanu. Deci de la intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor 2023-2024 toate trenurile de pe Magistrala 700 vor avea oprire și la Otopeni Nord.
Stația feroviară are dotări demne de secolul 21: două europeroane, un lift și două scări rulante. Din păcate, acestea din urmă nu mai funcționează încă din vară, iar oficialii SRCF București nu au făcut nimic până acum pentru a le repara.
Ionel Scrioșteanu a mai spus că se caută un teren pentru a se amenaja o parcare de tip park&ride în aproapierea stației, pentru ca aceasta să devină atractivă pentru traficul de navetă.
Parcare park&ride la ”gara lui Țiriac”
O parcare de tip park&ride va fi amenajată tot la Otopeni, dar în vecinătatea stației Patinoar PO, cunoscută și ca ”gara lui Țiriac”, peste drum de Aeroportul Henri Coandă.
”Pentru acest lucru trebuie făcut un parteneriat între Primăria Otopeni, Consiliul Județean Ilfov și CFR SA. PO Patinoar a început să devină atractiv pentru navetiști și vrem să încurajăm acest lucru. Vii cu mașina de la Ploiești sau alte localități de pe DN1, cum ar fi Corbeanca, lași mașina în parcarea de sub viaduct și vii în București cu trenul”, a spus secretarul de stat.
Ordonanța cu eliminarea rezervării locului, blocată la Ministerul Finanțelor
Un exemplu de succes în acest sens este gara Buftea, care este tot mai utilizată de navetiști. Chiar dacă acolo nu este o parcare amenajată în adevăratul sens al cuvântului, zona gării este plină de mașini parcate, ale oamenilor care-și continuă călătoria spre București cu trenul. Peste 100 de mașini sunt parcate în zonă în fiecare zi.
Un impediment este reprezentat de faptul că, în momentul de față, dacă iei un tren interregio până la București trebuie să plătești 15 lei, un tarif deloc atractiv, care include suplimentul de tren și rezervarea locului. Aceasta din urmă nu este necesară pentru o călătorie de doar 15 minute, așa cum susține de mult timp și comunitatea de navetiști de pe contul de Facebook Gara Buftea.
”Proiectul de Ordonanță întocmit de noi prin care se va elimina tariful de rezervare a locului este la Ministerul Finanțelor”, a răspuns Ionel Scrioșteanu, care nu a putut însă avansa un termen pentru soluționarea problemei.
Hub intermodal și la Parc Mogoșoaia. Se va extinde și parcarea
Un hub intermodal va fi creat și la Parc Mogoșoaia, după ce va fi construită pasarela pietonală peste DN 1A, care va fi dotată și cu lifturi.
”Vei coborî din tren și vei lua autobuzul de sub pasaj”, spune oficialul, care a precizat că în momentul de față se caută o soluție, împreună cu Primăria Mogoșoaia, pentru mărirea parcării de la punctul feroviar de oprire a trenurilor. Cel mai probabil, va fi nevoie de exproprierea de către Primărie a unor terenuri din zonă.
Transportul feroviar din București-Ilfov, deficitar în est
Pentru locuitorii din est veștile nu sunt tocmai bune în ceea ce privește transportul feroviar din București-Ilfov. La finele lunii august, secretarul de stat anunța că vor fi introduse trenuri metropolitane către Fundulea, via Brănești.
”Urmează extinderea serviciilor către Fundulea, linie electrificată atât dinspre București Nord, cât și în relația cu București-Obor, în baza unui protocol care este în pregătire între Primăria Brănești și TPBI”, scria Ionel Scrioșteanu într-o postare pe pagina sa de Fecbook. Între timp, TPBI a lansat o consultare de piață pentru trenurile metropolitane spre Brănești și Fundulea, însă cu plecare din Gara Obor, nu din Gara de Nord, așa cum am scris în urmă cu o săptămână.
Mult mai util pentru ilfoveni ar fi ca punctul terminus să fie București Nord, cu oprire la București Băneasa, unde este o zonă cu multe clădiri de birouri. Acum, oficialul MTI spune că deocamdată nu vor fi introduse trenuri București Nord-Fundulea: ”Problema este că la nivelul zonei metropolitane nu avem o analiză serioasă origine-destinație. Adică să știm câți locuitori pleacă zilnic dintr-un punct pentru a ajunge în altul. Această analiză va trebui s-o facă TPBI, trebuie analizată fiecare microcomunitate, pentru a determina cât mai precis necesarul de transport”.
E mai bine să locuiești în Fundulea decât în Brănești
De la noul Mers al Trenurilor 2023-2024, între București Nord și Brănești Sat vor circula zilnic trei perechi de trenuri, două ale Transferoviar Călători și una a CFR Călători. În schimb, operatorul feroviar de stat a introdus opriri la Fundulea pentru patru perechi de trenuri care circulă pe relația București-Constanța și retur. În plus, și Regio Călători operează o pereche de trenuri pe această rută care va avea oprire la Fundulea.
Cu alte cuvinte, locuitorii din Fundulea, județul Călărași, vor fi mai avantajați din punctul de vedere al transportului spre și dinspre Capitală decât cei din Brănești, județul Ilfov.