Șase licitații și niciun tramvai cumpărat într-un an de către Ministerul Dezvoltării

13 decembrie 2019

Din cele șase licitații dedicate achiziției de tramvaie pentru administrațiile publice din România, Ministerul Dezvoltării a „reușit”, până în prezent, să anuleze trei dintre acestea, celelalte fiind amânate, inclusiv până la finele anului viitor. Ministerul ar avea nevoie de aproape doi ani ca să desemneze un câștigător.

Doru Cireașă

tramvaie noi la Botoşani
Foto: tramvai Astra

Sute de milioane de euro din fonduri europene ar putea fi pierdute în urma faptului că Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLDA) nu a reușit să ducă la bun sfârșit licitațiile de achiziție a zeci de tramvaie dedicate administrațiilor locale. Pentru a scăpa de poluarea din orașe cauzată de transportul urban, Comisia Europeană a lansat obiectul specific de finanțare 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”. În cadrul acestuia pirmăriile ar urma să fie ajutate financiar pentru a introduce in circulație tramvaie, mijloc de transport ecologic.

Din zecile de tramvaie ce trebuiau asigurate din fonduri europene, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLDA) nu a reușit însă să achiziționeze niciun tramvai. Private fiind de tramvaiele atât de necesare, primării ale unor mari municipii din țară au organizat propriile lor licitații, cu mai mult noroc.

În licitații paralele cu cele derulate de stat, administrațiile locale au achiziționat tramvaie noi în locul celor cu o vechime de zeci de ani ce trebuiau înlocuite. Ce s-a întâmplat însă cu procedurile de achiziții publice organizate de MLDA?

Brăila, Galați și Ploiești, primul eșec

O primă licitație a demarat în luna ianuarie 2019 când MLDA a publicat anunțul de participare pentru achiziția a 40 de tramvaie, fiecare cu lungime de 18 metri, destinate municipiilor Brăila (10 unități), Galați (10 unități) și Ploiești (20 de unități). Valoarea totală a achiziției ar urma să fie de 320 milioane lei iar deschiderea ofertelor urma să aibă loc în 27 februarie 2019. Licitația a fost însoțită de o clauză suspensivă în sensul că, dacă vor lipsi resursele financiare necesare, aceasta va fi anulată fără ca participanții să poată avea vreo obiecție. Fără un motiv clar, comunicat public, MLDA a început să impingă cât mai târziu termenul de desemnare a unui câștigător.  Potrivit datelor prezentate în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) ultimul termen avansat până la care se va face evaluarea ofertelor este 31 decembrie a anului viitor. Aproape doi ani necesari MLDA ca să decidă cea mai bună ofertă. La procedură ministerul a primit și două oferte, anume de la firma turcă Durmazlar Makine și cea românească Electroputere VFU Pașcani.

Reșița, desemnarea câștigătorului ia „doar” un an

Se poate spune că în cazul licitației de tramvaie cu liuvrare la Reșița, MLDA se va „mișca” mult mai bine. Desemnarea câștigătorului pentru achiziția a 13 tramvaie bidirecționale, cu lungime de 18 metri ia la Reșița doar un an, respectiv până în data de 22 ianuarie 2020 când se va decide dacă singura ofertă primită, cea de la firma turcă Durmazlar Makine (care a depus ofertă și la Primăria Capitalei) este acceptabilă. Valoarea estimativă a contractului este de 118,9 milioane lei, iar oferta turcilor a fost primită în luna iulie.

Craiova, licitație anulată

Promisiunea MLDA față de craioveni era că le va cumpăra din fonduri europene 17 tramvaie cu lungimea de cca. 25 m destinate transportului public urban de călători. Valoarea estimativă a proiectului a fost stabilită la 170 milioane lei. Durata limită pentru evaluarea calificării și tehnică a fost planificată pentru data de 8 noiembrie, însă ministerul a anulat licitația fără să dea public o explicație.

Iași, altă licitație de doi ani

Cu mai mult noroc decât craiovenii, locuitorii Iașiului s-ar putea bucura de tramvaie luate de Guvern însă aceasta cel mai devreme la finele anului viitori când se va ști dacă la licitația demarată in ianuarie 2019, în valoare de 184 milioane lei, va fi acceptată singura ofertă primită, cea de la producătrul polonez de tramvaie PESA. Data limită de evaluare financiară este prevăzută ca 31 decembrie 2020 iar documentația este datată aprilie 2019 deci 20 de luni mai devreme. Cererea ieșinilor la Guvern este de 16 tramvaie cu o lungime de 30 de metri.

Primarul Mihai Chirica a semnat recent un contractul pentru achiziția a 16 tramvaie de la compania turcească Bozankaya. Licitația a fost însă organizată la nivel local. Valoarea totală a achiziției este de circa 140 milioane lei fără TVA (circa 35 milioane de euro), respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai. Cele 16 tramvaie vor avea o lungime minimă de 26 de metri și o capacitate de transport totală de minim 230 de locuri, podea 100% coborâtă și aer condiționat.

Și la Botoșani, licitație anulată

Un alt municipiul la care MLDA s-a angajat să cumpere tramvaie a fost Botoșani. Aici valoarea estimativă a fost de 72 milioane lei pentru achiziția a 9 tramvaie unidirecționale cu o lungime de 18 metri. La licitație au depus oferte producătorul autohton Astra Vagoane Arad și, din nou, turcii de la Durmazlar, însă, fără explicații licitația a fost anulată.

A doua licitație anulată la Craiova

Zilele trecute la Craiova „ghinionul” a fost iarăși cuvântul de ordine la o licitație de tramvaie. Pentru a doua oară MLDA a anulat licitație reluată, destinată achiziționării a 17 tramvaie noi. Precedenta licitaţie se anulase în vară, din cauză că nu fusese depusă nicio ofertă.

Licitaţia organizată de Ministerul Dezvoltării pentru tramvaie noi în Craiova a fost anulată pe 3 decembrie, când expira termenul pentru depunerea ofertelor. Motivul? “Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”, se arată în platforma de achiziţii publice SICAP. Ministerul lansase noua licitaţie pe 26 octombrie, după ce precedenta se anulase automat din cauză că nu fusese depusă nicio ofertă până la expirarea termenului – limită din 10 iunie.

În vară, primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a explicat că licitația pentru tramvaie noi în orașul său a fost anulată din cauza termenului de livrare foarte scurt, potrivit presei locale. “Termenul de livrare foarte scurt din cauza super acoperirii cu comenzi a capacităților de produse, aceasta este una dintre cauze. Probabil în 2-3 săptămâni va fi reluată licitația, iar de data aceasta, să fie acceptat termenul de execuție, la următoarele verificări. Lucru cert, dacă vom accepta un termen de livrare mai lung, vom avea tramvaiele, însă nu le vom primi așa de repede. 22 de luni au fost insuficiente, acum depinde ce vor solicita de data aceasta ofertanții”, spunea Mihai Genoiu, potrivit sursei citate.