spot_img
luni, iulie 4, 2022
spot_img

Șase ani pentru un studiu de extindere a metroului

Nu mai puțin de șase ani a luat companiei Metrorex să realizeze un studiu finanțat printr-un împrumut elvețian acordat în 2013 privind extinderea rețelei de metrou. Acum oficialilor elvețieni le este teamă că studiul va sfârși într-un sertar.

Metrorex a încheiat cu succes studiul de fezabilitate pentru extinderea reţelei de metrou în Bucureşti, în cadrul unui proiect de cooperare Elveţiano-Român, a declarat miercuri, Hugo Bruggman, oficial elvețian din cadrul Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO). Bruggman este şef al Contribuţiei pentru Extinderea/Coeziunea UE din Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice al Elveţiei.

“În ceea ce priveşte Metorex, lumea care merge cu maşina prin Bucureşti îşi dă seama imediat că extinderea reţelei de metrou poate să facă o diferenţă substanţială în România. Studiul de fezabilitatea pe care noi l-am sprijinit şi l-am făcut împreună cu Metrorex s-a încheiat cu suces. Au fost mulţi bani investiţi acolo şi Guvernul Român a investit destul din fondurile sale”, a spus el.

Rezultatele studiului vor trebui folosite căci multe alte analize similare au sfârșit prăfuite în sertarele ministerelor, deși realizarea lor a fost scumpă. „Important este să vedem de acum că efectele să nu dispară într-un sertar”, a spus Bruggman. El a făcut declarațiile la conferinţa de închidere a Programului de cooperare elveţiano-român.

Totul a pornit in 2012

Oficialilor români le-au luat nu mai puțin de șase ani să realizeze studiul de extindere a rețelei de metrou. Primii pași au fost făcuți în 2012. „În data de 12 iulie 2012, propunerea finală a Proiectului în valoare de 10 milioane CHF, fără TVA, propus spre finanţare de către S.C. Metrorex S.A., a fost aprobată de către Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO) al Confederaţiei Elveţiene, contribuţia părţii elveţiene fiind de 8,5 milioane CHF”, explicau oficialii Metrorex acum șapte ani.

Participarea Metrorex la proiect venea după ce Consiliul Federal Elveţian şi Guvernul României încheiaseră un Acord  – cadru privind implementarea Programului de cooperare elvetiano-român pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse. Acordul – cadru, la rândul lui, fusese semnat cu alți doi ani înainte, la 7 septembrie 2010.

În cadrul acordului mai sus menţionat, S.C. Metrorex S.A. a depus Proiectul privind realizarea „Studiului de pre-fezabilitate (SPF) şi a studiului de fezabilitate (SF) pentru construcţia Liniei 4 de metrou: Lac Straulesti – Gara Progresu, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu”. Pe lângă studiile de pre-fezabilitate și fezabilitate tot în proiect s-au mai făcutdouă studii: unul privind transportul multimodal în municipiul Bucureşti ce va evidenţia impactul asupra transportului de suprafaţa a Liniei 4 de metrou şi altul privind creşterea traficului pe Linia 4 de metrou, precum şi încheierea unui parteneriat instituţional între S.C. Metrorex S.A şi companii de transport public din Elveţia.

Extinderea magistralei 4 spre Progresul și legătura spre aeroportul Otopeni urma să ducă la apariția unei diametrale lungi de metrou pe axa Nord-Sud, respectiv 33 km şi 28 de staţii cu puncte intermodale de transport la conexiunile cu cele două aeroporturi – Otopeni şi Băneasa – şi cele patru gări de cale ferată: Băneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresu, explicau la acel moment șefii Metrorex.

Părților le-a luat un an ca să semenze și acordurile propriu-zise. Acestea au fost semnate de abia la data de 24 septembrie 2013 când a avut loc semnarea acordul de Proiect între Elveţia, reprezentată de Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice al Consiliului Federal Elveţian (SECO) şi Guvernul României şi a Acordului de Implementare cu Metrorex S.A., în calitate de beneficiar,

Organizarea licitației și desemnarea câștigătorilor a luat alți patru ani. Potrivit Economica.net, în august 2017 Metrorex a desemnat Metroul SA și Amberg Engineering Elveția drept câștigătoare ale licitației. În cursa pentru contractul estimat la 38 milioane de lei mai intrase şi asocierea franco-elveţiană Egis Rail – BG Ingenieurs Conseils.

Un proiect deja agreat

Metrorex nu a făcut încă publice rezultatele studiului însă extinderea magistralei 4, spre Gara Progresu, este deja un proiect susțintu de conducerea Metrorex. „Alt proiect important e extinderea liniei 4 de la Gara de Nord la Progresul. Practic completăm magistrala 4. La acest moment sunt finalizate studiile de prefezabilitate și fezabilitate, cu o finanțare asigurată printr-un grant elvețian. Proiectul are 11,92 kilometri cale dublă,  13 stații, un depou și 15 trenuri. Valoarea totală este de 1,8 miliarde euro. Ne dorim ca acest proiect să intre în finanțare pe următorul cadru 2021- 2027 pe fonduri nerambursabile căci îndeplinește condițiile necesare. Finalizarea ar dura 4 ani de zile”, spunea la începutul acestei luni, prezent la Zilele Feroviare 2019, directorul general Metrorex.

Ultimele Articole