Șantierul pentru modernizarea stației CF Ciulnița de pe Magistrala 800 avansează în ritm alert și a ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 80%.
Lucrările în cadrul proiectului ”Lucrări în stațiile C.F. Fetești și Ciulnița, de pe linia de cale ferată București – Constanța”, începute în iunie 2023, sunt realizate în proporție de aproximativ 80%, a anunțat Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța, printr-o postare pe pagina sa de Facebook.
Stadiul de execuție a lucrărilor la începutul lunii iunie 2025 în stația CF Ciulnița este următorul:
– Lucrări pregătitoare, dezafectare – 100%;
– Lucrări de infrastructură, suprastructură, instalații c.f., instalații semnalizări feroviare și telecomunicații c.f. – 79%;
– Lucrări de instalații semnalizări feroviare și telecomunicații c.f. în containere/clădiri – 77%;
– Lucrări construcții civile – 70% – în prezent se lucrează la terminarea peroanelor și copertinelor, iar pasarela pietonală peste liniile 1 și 2, cu acces la peroanele 2 și trei a fost finalizată.
Finanțarea contractului semnat de CNCF CFR SA cu asocierea Arcada Company – ISPCF este asigurată din fonduri europene nerambursabile și confinanțare de la Bugetul de Stat prin POIM 2014-2020. Valoarea totală a contractului este de 391.521.979,04 lei fără TVA, valoarea eligibilă fiind de 28.095.376,70 lei, iar cofinanțarea de la bugetul de stat este de 49.428.595,88 lei.
La finele lunii trecute scriam că în ceea ce privește stația Ciulnița, din punctul de vedere al liniilor lucrarea este finalizată. Peronul dintre actualele linii 3 – 4 lăsat neterminat la modernizarea Magistralei 800 a fost și el finalizat. Copertina a fost instalată și mai rămâne doar să fie turnat asfaltul.
Copertina de la peronul de la linia 1 va mai aștepta până să fie instalată, căci clădirea gării va fi demolată, iar în locul ei va fi construită una nouă, pe baza unui alt contract, semnat în luna iunie a anului trecut cu Asocierea Construct ING – ISPCF SA – Arcada Company – Spiact Craiova SA – Pro Ami’s Consulting SRL. Contractul pentru modernizarea clădirii de călători din stația Ciulnița este o investiție în valoare de 27,39 milioane de lei, fără TVA, cu finanțare asigurată din fonduri nerambursabile, prin Programul Transporturi, și de la bugetul de stat.
În rest, au mai rămas lucrări la instalația de electrificare de la liniile 1 și 2 și înlocuirea a doi schimbători de cale (macazuri). Această din urmă operațiune va necesita însă închidere totală de linie spre Călărași și se va asigura transbordare auto pe relația Ciulnița-Călărași Sud. Această situație va persista aproximativ două săptămâni, iar perioada va fi stabilită de responsabilii CNCF CFR SA.
Sincopele de la modernizarea Magistralei 800
Reabilitarea liniei de cale ferată București-Constanța, componentă a Coridorului IV Pan-European, tronsoanele de cale ferată București – Băneasa – Fundulea (Secțiunea 1), Fundulea – Lehliu (Secțiunea 2) și Lehliu – Ciulnița – Fetești (Secțiunile 3-4) a făcut obiectul Măsurii ISPA nr. 2000/RO/16/P/PT/001.
Obiectivele prevăzute în cadrul proiectului de reabilitare a secțiunii Lehliu-Ciulnița-Fetești, unde constructori au fost italienii de la Astaldi (redenumită între timp Webuild), au cuprins și reabilitarea stațiilor Fetești și Ciulnița. Prin Decizia Comisiei Europene C9 (2012) 809, din data de 21.02.2012, lucrările aferente stației Fetești au fost excluse ca valoare din Memorandumul de Finanțare.
Responsabil de urmărirea proiectului din partea CFR SA era la vremea respectivă Sorin Gafițoi, care explica atunci că, deoarece proiectul tehnic inițial de construcție a noii staţii (ansamblul de linii şi macazuri) a fost greșit, el a trebuit refăcut. Numai că între timp expirase perioada în care puteau fi accesaţi banii europeni, italienii nu aveau nicio șansă să termine la termenul stabilit, caz în care România risca corecții financiare de la Bruxelles.