spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

VIDEO, GALERIE FOTO. Cum avansează șantierul pe calea ferată Brașov-Sighișoara

Lucrările de pe șantierul pe calea ferată Brașov-Sighișoara sunt caracterizate de blocaje în linie, dar și de surprize plăcute. Cea mai mare problemă este faptul că Guvernul nu a actualizat valoarea contractului.

”Blocaje în linie, dar și surprize plăcute pe CF Brașov-Sighișoara. După cinci luni de la vizita precedentă, săptămâna trecută am fost pe ultimele două tronsoane din cele trei ale căii ferate Brașov-Sighișoara. Vremea este perfectă pentru lucrări, dar progresul este slab pe lotul 3 și decent pe lotul 1 (cel cu tunelurile de 5 km și 7 km). Cel mai mare blocaj a fost cel financiar (oferte depuse în 2017), prima actualizare a prețurilor fiind făcută abia în septembrie. Din păcate Guvernul are ochi doar pentru drumuri, iar actualizarea prețurilor reglementată prin OUG a arătat o nepăsare cruntă față de domeniul feroviar, ignorând parametri esențiali în procesul mult mai complex de execuție”, se arată într-o postare de pe contul de Facebook al Asociației Pro Infrastructură.

Pe lotul 3, CFR SA a pus un proiect cu lacune pe masa constructorului. În mod normal, acesta ar trebui să fie (aproape) perfect, iar antreprenorul doar să pună în operă lucrările (FIDIC Roșu). Erorile se traduc în costuri suplimentare de timp și bani.

”În Sighișoara încă avem pod în expertiză (îl modernizăm sau îl demolăm?) și firul nou e blocat. La varianta de viteză Vânători abia acum se demolează locuințele expropriate. Astfel avansul Arcada este unul modest față de cum ne-a obișnuit pe alte șantiere. La Archita dealul a luat-o la vale, iar Aktor a înghețat lucrările lungind-o cu reproiectarea timp de un an, procedură tot nefinalizată. În zona tunelurilor de la Beia iar avem reproiectare în curs, deci blocaj. La Paloș blocaj iar, drumul județean nefiind mutat, sarcină a aceluiași constructor”, scriu cei de la API.

Ei continuă, arătând că în zonele fără probleme, progresul, dacă există, este modest și că anul 2022 este pierdut: „Sezonul rece e la orizont. Cerem ca Aktor să crească ritmul și să nu întârzie profitând de proiectul cu hibe oferit de CFR SA. Prin comparație, anul trecut am fost plăcut surprinși de mobilizare”.

Șantierul pe calea ferată Brașov-Sighișoara avansează mai bine pe lotul 2

În fine, API constată că pe lotul 2 lucrurile stau mai bine: „Aici avem lucrări de o complexitate fără precedent în istoria căilor noastre ferate: două tuneluri cu galerie dublă, de aproximativ 5 km și 7 km lungime. Portalul Racoș Est al tunelului Racoș-Ormeniș (~7 km) prinde repede formă. S-a livrat 75% din primul TBM („cârtița” care va fora), restul pieselor fiind întârziate de cotele scăzute ale Dunării. Așadar, când arde, Aktor se poate mobiliza (să ții TBM-ul „parcat” costă). Sperăm ca grecii să accelereze și TBM-urile să fie lansate cât mai curând. În zona Apața constructorul Arcada avansează modest, pregătindu-se de ridicat grinzile la viaductul de lângă Ormeniș. Pe lotul 1 (Apața-Brașov) din păcate nu am ajuns din cauza condițiilor meteo. Sperăm ca din această lună să vedem antreprenorii impulsionați de ajustările de prețuri și așteptăm cu interes următoarea vizită, 2023 fiind un an în care obligatoriu ar trebui să se vadă un progres semnificativ”.

Contractele, semnate în 2020

Compania CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov – Sighișoara, respectiv Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Valoarea lucrărilor este de 2,9 miliarde lei, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor.

Ultimele Articole