Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a prezentat cum a avansat șantierul pe calea ferată Apața-Cața, pe care se forează inclusiv două tuneluri.
Administratorul infrastructurii feroviare din România a postat pe canalul său de YouTube un clip video cu avansul lucrărilor.
Pe lotul 2 din tronsonul Brașov-Sighișoara, între Apața și Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde de lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde de lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde de lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor, așa cum am mai scris.
Se lucrează intens la forarea tunelurilor
Compania de construcții Aktor forează acum toate acele galerii aferente celor două tuneluri de pe firul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. La jumătatea lunii decembrie a pornit și a patra mașină de foraj TBM (tunnel boring machine), denumită Konstantina.
Tunelurile vor fi interconectate prin 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelurile Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelurile Homorod. Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30 de metri în apropierea zonelor de intrare și 70 de metri în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania Herreknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri cu o viteză medie de 10-15 metri pe zi, timp șase zile pe săptămână, urmate de o zi de întreținere.
Potrivit ultimei monitorizări a CNCF CFR SA, prezentată săptămâna trecută de Club Feroviar, pe Subsecțiunea 2 Apața-Cața, cu o lungime de 28 km, stadiul fizic al lucrărilor era, la nivelul lunii februarie 2025, de 50,50%, cu un avans de 5,45 puncte procentuale față de ianuarie.