Șantierul la liniile de tramvai ale corporatiștilor, linia 5 de pe bulevardul Barbu Văcărescu din Capitală, avansează în ritm rapid.
Acest lucru se poate observa din fotografiile și filmarea realizate la fața locului în urma unei descinderi inopinate pe șantier a colegului nostru Mihai Roșeanu.
Pe 19 februarie, primarul general Nicuşor Dan a dat luni startul lucrărilor de modernizare a 4,2 km de linie de tramvai din București, din totalul celor 50 km care trebuie să fie refăcuți de la zero în perioada următoare. Este vorba de tronsonul de pe bulevardul Barbu Văcărescu al liniei 5, denumit și ”tramvaiul corporatiștilor”, pentru că face legătura cu clădirile de birouri din nordul Capitalei.
Ce lucrări se fac pe șantierul de la liniile de tramvai ale corporatiștilor
Lucrările au loc pe tronsonul cuprins între Pasajul Băneasa (sediul Elvila) şi Şoseaua Ştefan cel Mare, iar costurile se ridică la 170 de milioane de lei cu TVA. Este vorba despre primul lot dintre cele pe care se intervine, astfel încât, la final, toate liniile de tramvai din Capitală să fie modernizate.
Proiectarea pentru modernizarea tronsonului liniei 5 de tramvai dintre Pasajul Băneasa şi Şoseaua Ştefan cel Mare a fost făcută de Societatea de Transport Bucureşti, iar termenul de execuţie este de douăsprezece luni.
Lucrările la linia de tramvai de pe Bulevardul Barbu Văcărescu din Capitală sunt executate de compania Mari Vila Com, care a câștigat, în consorțiu cu Luxten Lighting Company și Electromontaj, licitația organizată de Primăria Capitalei pentru acest lot.
Lucrările presupun:
– modernizarea căii de rulare;
– realizarea peroanelor (care vor fi dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc);
– înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact;
– modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului;
– lucrări la sistemul de iluminat public.
Linia tramvaiului 5, o istorie zbuciumată
Acum, Primăria a trecut la etapa a doua de modernizare a căii de rulare pentru tramvaiul 5. Prima etapă s-a finalizat în urmă cu mai bine de zece ani, când a fost modernizat Bulevardul Aerogării, inclusiv liniile de tramvai și peroanele. Singura porțiune care nu a fost finalizată atunci este bucla de întoarcere a tramvaielor de la Aeroportul Băneasa (strada Grațioasă), unde au tot existat probleme de ordin juridic în legătură cu proprietatea asupra terenului. Între timp, și aici au fost finalizate lucrările.
Cât nu a putut fi utilizată bucla de la Aeroportul Băneasa, pe Bulevardul Aerogării fusese montat un macaz, iar pe aici circulau tramvaie bidirecționale, cu dublă comandă. Când ajungea tramvaiul la Aeroport, vatmanul se muta în celălalt post de conducere și îl punea în mișcare în sens invers.
Apoi, în 2017, primarul general de la acea vreme, Gabriela Firea, a decis să oprească circulația tramvaiului 5, iar vehiculele bidirecționale au fost mutate pe Șoseaua Pantelimon, unde nici aici nu se finalizase bucla de întoarcere de la Granitul, din cadrul terminalului Multimodal.
Între timp, pe Barbu Văcărescu STB a mutat liniile de tramvai, cu tot cu dalele aferente pe post de terasament, care fuseseră scoase de pe Bulevardul Bucureștii Noi atunci când s-a lucrat la stațiile de metrou Laminorului și Străulești de pe Magistrala 4. Tot în aceeași perioadă, STB a mai modernizat și unele peroane de pe traseul liniei 5.
După ce, într-un final, a fost finalizat Terminalul Multimodal Pantelimon, macazul de la Granitul a fost scos, tramvaiele au fost puse să întoarcă în terminal, iar vehiculele cu dublă banină au fost aduse înapoi pe linia 5. La scurt timp, a fost finalizată și bucla de întoarcere de pe strada Grațioasă, iar circulația tramvaielor a fosr reluată în condiții normale. Acum, ea a fost din nou sistată pentru un an, cât vor dura lucrările de modernizare.