joi, aprilie 17, 2025

Trei incidente feroviare înăspresc sancțiunile pentru personalul de la siguranța circulației

Personalul de la siguranța circulației va fi sancționat mai drastic, după ce în ultima perioadă au avut loc mai multe incidente feroviare, prin care trenuri de călători sau de marfă au fost expediate greșit.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost publicat, în consultare publică, proiectul de Ordin privind modificarea Ordinului ministrului Transporturilor, Construcțiilor şi Turismului nr. 2262/2005 privind autorizarea personalului cu responsabilități în siguranța circulației care urmează să desfășoare pe propria răspundere activități specifice transportului feroviar.

În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se arată că aceste modificări ale OMTI 2262/2005 sunt făcute ca urmare a producerii, la data de 10 februarie 2025, în jurul orelor 17:30, pe raza de activitate a Sucursalei Regionalei de Căi Ferate Bucureşti, a unui incident feroviar. Concret, a fost vorba de executarea parcursului eronat către Ploiești Vest în loc de Ploiești Sud pentru trenul de călători Interregio nr. 1665 operat de SNTFC CFR Călători, după trecerea acestuia prin PM Ramificaţie Ploiești Triaj.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Alte situații în care trenurile au fost expediate greșit

În ultimii ani, pe rețeaua feroviară CFR au mai fost înregistrate o serie de alte incidente feroviare similare. Astfel, pe 26 aprilie 2023, în jurul orelor 21:00, pe raza de activitate a Sucursalei Regionalei de Căi Ferate Bucureşti, în staţia CF Videle, pentru trenul de marfă nr. 58208026 aparţinând unui operator feroviar privat care circula în condiţiile din livret prevăzute pentru trenul nr. 61016, a fost efectuat parcurs de trecere în direcţia Ciolpani, în loc de direcţia Rădulești.

De asemenea, pe 21 iunie 2024, în jurul orelor 09:10, în staţia CF Chitila, trenul de călători Regio nr. 13905 aparţinând CFR Călători a fost expediat de la linia 4 în direcția Bucureşti Nord spre firul II Chitila – Bucureşti Nord, în loc de firul III Chitila – Bucureşti Nord. Despre acest incident Club Feroviar a scris pe larg AICI.

”Luând în considerare situațiile descrise anterior, considerăm că se impune luarea unor măsuri preventive de urgență în scopul prevenirii producerii unor astfel de fapte sau similare acestora, fiind necesară astfel asigurarea cadrului legal necesar suspendării/retragerii autorizaţiilor deţinute de personalul feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, atunci când sunt săvârşite astfel de fapte, sau unele cu caracter similar”.

Situațiile în care se suspendă autorizațiile

Dar să vedem care sunt principalele modificări propuse prin acest proiect de Ordin.

În primul rând, în întreg cuprinsul ordinului, sintagma „Autoritatea Feroviară Română – AFER” se înlocuiește cu sintagma „Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR”.

Aceasta este o modificare de formă, datorată separării ASFR de AFER, iar acum urmează modificările de fond. Astfel, articolul 8 din Anexa 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

”(1) Autorizația pentru exercitarea funcției deținute de personalul cu responsabilități în siguranța circulației, după caz, se suspendă și își încetează temporar valabilitatea în următoarele cazuri:

a) la solicitarea angajatorului în cazul producerii de accidente sau incidente feroviare, pe durata investigării/cercetării cauzelor, până la termenul dispus de acesta;

b) personalul se face vinovat de producerea unor accidente sau incidente feroviare, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare prealabilă, până la termenul dispus prin acest dosar;

c) personalul a obținut un aviz <inapt temporar> din punct de vedere medical și/sau psihologic pentru funcția în care a fost autorizat – până la obținerea avizului <apt>;

d) personalul nu deţine aviz medical și/sau psihologic în termen de valabilitate pentru funcția în care a fost autorizat – până la prezentarea avizului cu menţiunea <apt>;

e) personalul nu a fost verificat profesional periodic prin evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale la termenele stabilite conform programării şi a reglementărilor specifice sau a fost declarat <necorespunzător> în urma acestor evaluări periodice – până la obținerea unui rezultat <corespunzător>;

f) personalul a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive în funcţia pentru care deţine autorizaţia – până la susţinerea şi promovarea examenului de reautorizare;

g) neefectuarea probelor de frâna la trenuri sau a reviziilor tehnice prevăzute în reglementările specifice;

h) neefectuarea reviziei căii conform programului aprobat;

i) netransmiterea dispoziției pentru închiderea barierei sau neînchiderea barierei de la trecerile la nivel în vederea trecerii trenurilor;

j) expedierea de trenuri în altă direcție de mers decât cea prevăzută, cu atacarea macazului care dă acces la acea direcție de mers;

k) transmiterea eronată a avizului de plecare/trecere pentru alt tren decât cel care a circulat în fapt şi care a condus la expedierea trenului în altă direcție de mers decât cea prevăzută în livret;

l) expedierea de trenuri când calea este ocupată – tren contra tren sau tren după tren, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice;

m) primirea trenului în stație pe linie ocupată ori închisă, cu atacarea macazului care dă acces la linia ocupată sau închisă, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice sau primirea de trenuri cu marca de siguranță ocupată la intrare;

n) primirea simultană a trenurilor sau expedierea unui tren simultan cu primirea altui tren în același sens de mers, pe parcursuri incompatibile sau primirea de trenuri cu marca de siguranță ocupată în capătul opus parcursului de primire, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice;

o) expedierea trenului cu marca de siguranță ocupată pe parcursul de ieșire;

p) expedierea de trenuri fără cale liberă sau fără consimțământul în blocul de linii al stației vecine;

q) expedierea de trenuri fără ordinul operatorului de circulație, pe secțiile cu <conducere centralizată a circulației trenurilor>;

r) expedierea de trenuri pe linie închisă, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice;

s) executarea serviciului de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației feroviare constatat sub influența băuturilor alcoolice şi/sau a substanțelor psihoactive”.



Cazuri în care se retrage autorizația pentru personalul de la siguranța circulației

Alte modificări ale OMTCT 2262/2005 vizează situațiile în care se va retrage autorizaţia pentru exercitarea funcției deținute de personalul cu responsabilități în siguranța circulației, sau își va înceta definitiv valabilitatea. Acestea sunt următoarele:

a) personalul autorizat se face vinovat de producerea accidentelor sau a incidentelor feroviare, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare prealabilă;

b) personalul autorizat devine <inapt> definitiv, din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care fost autorizat.

În cazul în care personalul a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive în activităţile specifice funcţiei pentru care a fost autorizat, în desfăşurarea activităţilor specifice de manevră şi/sau de conducere, în desfăşurarea operaţiunilor specifice altor activităţi şi în manipularea tipurilor de instalaţii de siguranţă a circulaţiei, autorizaţiile în cauză se supendă până la promovarea examenului de reautorizare.

Unităţile feroviare au obligația să procedeze la ridicarea autorizațiilor în cauză. Perioadele de suspendare ale autorizațiilor variază între 30 și 60 de zile, da acesta poate fi prelungită până la data finalizării cercetării prealabile şi comunicarea către ASFR, a rezultatului acestei acțiuni, însoțit de propunerea angajatorului de încetare/menținere a suspendării sau a retragerii autorizaţiei, după caz, dar nu mai puțin de 90 de zile. Angajatorii vor putea să solicite ASFR suspendarea autorizaţiilor de exercitare a funcţiei, cu specificarea perioadei de suspendare, şi pentru alte cazuri decât cele prevăzute expres, atunci când în urma cercetărilor efectuate constată faptul că a fost pusă în pericol siguranţa circulaţiei feroviare.

Autorizarea personalului

Pentru autorizarea sau reautorizarea personalului propriu, unităţile feroviare vor depune la CENAFER dosarul individual al fiecărui candidat.

Acesta trebuie să conţină documente din care să reiasă calificarea de bază, pregătirea profesională a candidatului, stagiile efectuate, rezultatul ultimei verificări profesionale periodice (dacă este cazul), dovada că este apt medical şi psihologic pentru funcţia pentru care solicită autorizarea, precum şi personalul propriu nominalizat pentru participarea în comisia de examinare.

IN THE SPOTLIGHT

Transportul feroviar prinde viteză la Oradea: Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant, ediția XIX

În zilele de 21 și 22 mai 2025, Oradea va deveni centrul atenției pentru profesioniștii din domeniul feroviar, găzduind Conferința de Operatorie Feroviară &...

Ultimele Articole