spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

Sancțiuni mai dure pentru nerespectarea regulilor la trecerile la nivel

Guvernul ia în discuții, joi, modificări ale Ordonanței 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care includ și prevederi referitoare la trecerile la calea ferată.

O noutate: sunt incluse prevederi privind circulația trotinetelor electrice și a bicicletelor la trecerile la nivel cu calea ferată, nesemnalizate sau nu. Deținătorii de biciclete sau trotinete electrice au obligații:

  • să respecte interdicția de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier;
  • circulația cu viteză redusă, obligația de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau obligația de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament.

Suspendarea carnetului va ajunge la patru luni

Una dintre modificările luate în calcul joi este introducerea unui nou alineat în actul normativ în vigoare, la articolul 102, după alineatul (3), cu următorul cuprins: ”(4) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte: (…) b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune”. În prezent, perioada maximă de suspendare a permisului de conducere pentru neoprirea la trecerea la nivel este de 90 de zile.



Potrivit propunerilor de modificare a Codului Rutier, perioada de suspendare a permisului nu va putea fi redusă, dacă aceasta s-a dispus ca urmare a neopririi la trecerea căii ferate. Astfel, intervine o modificare la articolul 104: ”Conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai nu beneficiază de reducerea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, dacă: (…) b) sancțiunea contravențională complementară s-a dispus pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau la art. 102 alin. (4)”.

România în top 5 țări cu accidente la treceri la nivel cu calea ferată

Un număr de 3.449 de treceri la nivel cu linia de cale ferată (69%) din cele 5.025 existente pe drumurile din România sunt semnalizate doar cu indicator rutier, respectiv „Crucea Sfântului Andrei”, arată un răspuns transmis de CFR Infrastructură la solicitarea Economedia. Nouă persoane au murit în primele şapte luni ale anului trecut, după ce au fost implicați în accidente la trecerile la nivel cu calea ferată.

Potrivit răspunsului CFR Infrastructură, 1.576 de treceri la nivel cu linia de cale ferată au „protecţie activă”, astfel: 252 au barieră automată, 436 au barieră mecanică şi 888 au semnale acustice şi luminoase.

„Pe rețeaua administrată de CFR SA sunt 5.025 treceri la nivel cu calea ferată (TN), dintre care, 252 sunt prevăzute cu barieră automată, 888 sunt prevăzute cu semnale acustice și luminoase, 436 sunt prevăzute cu bariere mecanice și 3449 sunt semnalizate cu indicator rutier (Crucea Sfântului Andrei)”, transmitea CFR Infrastructură.

Datele analizate arătau că, de la începutul anului şi până în prezent, s-au produs 124 de accidente la trecerile de cale ferată, cu 19 răniţi şi opt persoane decedate, potrivit CFR Infrastructură, în timp ce Poliţia Rutieră a comunicat nouă persoane decedate în primele şapte luni ale anului: ,,În perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2021, au fost înregistrate 26 de accidente produse pe fondul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată, în urma cărora 9 persoane au decedat, 2 au fost rănite grav, iar 31 rănite ușor.”, transmitea anul trecut IGPR.

Ultimele Articole