spot_img
sâmbătă, ianuarie 22, 2022
spot_img

Asociația Euroland Banat îi cere lui Sorin Grindeanu salvarea căii ferate Oravița-Anina

Printr-o scrisoare deschisă, Asociația Euroland Banat îi cere ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, salvarea căii ferate Oravița-Anina.

Așa cum a informat Club Feroviar, începând de duminică, 12 decembrie, când intră în vigoare Mersul Trenurilor 2021-2022, CFR Călători închide parțial circulația pe calea ferată Oravița-Anina, limitând-o doar la zilele de weekend.

Asociația Euroland Banat a înaintat către Sorin Grindeanu, încă din data de 29 noiembrie, o petiție la Camera Deputaților, la Ministerul Transporturilor și la Secretariatul General al Guvernuliui. Cum nu a primit niciun răspuns, aociația a decis să trimită o scrisoare deschisă către ministrul Transporturilor.

„Calea ferată Oravița-Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, riscă să fie inchisă în timpul săptămânii, în perioada de iarnă, după 12 decembrie 2021 printr-o decizie arbitrară a companiei CFR Călători. Din păcate, la fel ca în urmă cu doi ani, CFR Călători a decis să transforme această cale ferată într-una așa-zis turistică, pe care se va circula, în perioada 12.12.2021 – 31.03.2022 și 01.11. – 10.12.2022 doar în weekend, iar în timpul săptămânii va circula <facultativ> (care se traduce prin <NU va circula>). CFR Călători propune în noul Mers al trenurilor ca doar în perioada 01.04. – 31.10.2022 trenul să circule zilnic”, se arată în scrisoare.

În continuare, președintele asociației, Andrei Szabo, reamintește că Oravița-Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al  României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tuneluri săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, calea ferată urcă de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 340 m, o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viaductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având cinci deschideri.

„Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele situate pe acest traseu. Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importantă națională va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism”, se precizează în scrisoarea deschisă.

Linia de cale ferată Oravița-Anina este parte a sitului „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina”, este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan.



Și autoritățile locale cer salvarea căii ferate Oravița-Anina

Și autoritățile locale din zonă au cerut salvarea de la închidere a acestui tronson de cale ferată.

„Din decembrie, trenul Oravița-Anina și retur va circula doar în weekend, fiind primul pas spre închiderea liniei. Iar demersurile Primăriilor din Anina și Oravița pentru a include linia în patrimoniul UNESCO vor rămâne fără obiect. Linia de cale ferată Oravița-Anina nu mai are nevoie de prezentare. E unică în România și remarcabilă în sud-estul Europei. Are toate caracteristicile unui brand al Banatului Montan, al României. Și este și o linie rentabilă. După estimările reprezentanților infocentrului din Anina, pentru ianuarie-octombrie 2021 pe ruta Oravița-Anina și retur au fost aproximativ 30.000 pasageri, majoritatea turiști. În aceste condiții, circulația limitată doar la zilele de weekend în perioada de iarnă ar avea ca efect cert distrugerea căii de rulare din cauza oxidării sau blocarea în cazul căderilor intense de zăpadă. Din experiența unor situații similare ar fi primul pas spre închiderea liniei. Consecințele ar fi grave. S-ar pierde un brand valoros, ar fi afectat turismul în zonele Anina, Oravița, Valea Minișului și s-ar irosi demersurile deja efectuate pentru includerea acesteia în patrimoniul UNESCO”, se arată într-un comunicat dat publicității zilele trecute de Primăria Anina.

Ultimele Articole