Salvarea Air France, însoțită de o somație de care ar fi scăpat ”la mustață” Radu Berceanu

2 mai 2020

Salvarea Air France, printr-un ajutor al statului francez în valoare de șapte miliarde de euro, vine la pachet cu mai multe condiții. Una dintre ele este practic o somație către operatorul aerian să nu mai concureze cu transportul feroviar pe rutele interne scurte. O sancțiune pe care în 2007 ar fi evitat-o ”la mustață” ministrul Transporturilor de la acea vreme, Radu Berceanu.

Adrian Bărbulescu

Salvarea Air France ecotaxă pe biletele de avion

În schimbul ajutorului de șapte miliarde de euro, Air France va trebui să respecte mai multe condiții, a dat asigurări ministrul francez al Economiei și Finanțelor, Bruno Le Maire.

Printre aceste condiții se află și una care introduce interdicția pentru transportatorul aerian de a concura cu transportul feroviar. ”Această condiție (…) nouă și drastică ne va determina să revizuim politica de mobilitate pe teritoriul francez. În cazurile în care există o alternativă feroviară la cursele interne cu o durată mai mică de două ore și jumătate, aceste curse interne trebuie reduse drastic și limitate la transferurile către un hub”, a spus oficialul francez.

Salvarea Air France înseamnă și o gură de oxigen pentru transportul feroviar

O asemenea constrângere va obliga Air France să nu mai vândă bilete de avion din Paris (Roissy sau Orly) spre Rennes,Salvarea Air France vânzarea Vossloh Nantes, Bordeaux și Lyon. Doar pasagerii care utilizează aceste curse interne pentru a călători mai departe în Europa sau în restul lumii vor putea fi preluați din aceste patru orașe spre aeroportul de unde au zborul de corespondență.

”Avionul nu mai trebuie să fie un mijloc de a face o oră sau o oră și un sfert, când această călătorie se poate face, cu emisii minime de dioxid de carbon, cu trenul în două ore sau două ore și jumătate. Aceasta trebuie să fie regula și vom impune respectarea ei”, a mai spus Bruno Le Maire la audierea sa în Comisia de Afaceri Economice din Adunarea Națională, citat de BFMTV.

În România, cursele aviatice interne erau la ordinea zilei

Înainte de pandemia de coronavirus de tip nou, cursele aviatice interne erau câtă frunză, câtă iarbă în România.

Salvarea Air France cale ferată la Aeroportul Sibiu

Profitând de starea proastă a infrastructurii feroviare, care se resimte în viteza redusă de circulație a trenurilor, companiile aviatice, inclusiv operatorul de stat Tarom, au introdus curse interne din București spre orașe situate la doar câteva sute de kilometri.

De exemplu, de la București până la Iași distanța pe calea ferată este de 405 km, dar cel mai rapid tren (IR 125810) o străbate în șase ore și 38 de minute. Mai aproape este Sibiul, la 315 km, dar IRN 472 ajunge în cinci ore și 12 minute. Și exemplele ar putea continua.

Din cauza infrastructurii feroviare, o condiție de genul celei din planul pentru salvarea Air France nu ar putea fi pusă la Tarom decât prin ”adaptarea” ei la specificul național, adică în loc de două ore pragul să fie stabilit la șase sau șapte ore.

Cursa Tarom București-Craiova a rezistat cât a fost Radu Berceanu ministru

Pe 30 ianuarie 2007, compania Tarom a făcut prima cursă de pe Aeroportul Otopeni către cel din Craiova, iar pe această rută erau programate două zboruri săptămânale. Prețul biletelor era de 70 euro dus-întors, la care se mai adăuga o taxă de trei euro pentru sistemul de securitate.Salvarea Air France

La inaugurarea cursei aviatice a fost și ministrul Transporturilor de la acea vreme, Radu Berceanu, la ale cărui insistențe se introdusese acest zbor, el fiind craiovean. Numai că entuziasmul de la ”tăierea panglicii” s-a risipit rapid, pentru că nu au fost mușterii. La una dintre curse, la începutul lunii februarie a aceluiași an, o singură persoană și-a cumpărat bilet, așa că a fost anulată. Iar de atunci anulările au venit pe bandă rulantă. Cursa a fost însă desființată oficial abia după ce Radu Berceanu a părăsit, pe 7 aprilie 2007, funcția de ministru al Transporturilor, care a fost preluată de actualul premier Ludovic Orban.

Cu trenul Intercity ajungeai de la București la Craiova în două ore și 41 de minute

Dacă ar fi fost în vigoare o interdicție similară celei impuse de statul francez la salvarea Air France, Radu Berceanu ar fi evitat-o ”la mustață”.

Salvarea Air France

Potrivit Mersului Trenurilor 2008-2009, trenul Intercity 595 ”Timișoara ‘89” parcurgea distanța de 209 km dintre București și Craiova în două ore și 41 de minute. Un timp de parcurs cu 11 minute mai mare decât cel evocat de ministrul francez Bruno Le Maire.

Între timp, degradarea infrastructurii s-a accentuat, iar în momentul de față cel mai rapid tren pe această rută este IR 12191 – trei ore și 20 de minute.