Club Feroviar a intrat în posesia unui document intern al gestionarului infrastructurii feroviare din România din care reiese ce se va întâmpla în acest an cu salariile și tichetele de masă la CFR SA. Analizând datele, reiese că, dacă bugetul de venituri și cheltuieli va fi aprobat în forma propusă, sunt bani pentru majorarea salariilor cu 10%, așa cum s-a promis după greva generală de pe 20 decembrie 2021.
Potrivit documentului, care va fi analizat de Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, cheltuielile cu personalul vor crește în acest an cu 24,5% față de cele consemnate în 2021, mai exact de la 1.665.831,59 mii lei la 2.073.961,36 mii lei. O creștere similară, de 24,38%, se va înregistra și la subcapitolul Cheltuieli de natură salarială din bugetul CFR SA pe 2022. Acestea vor crește de la 1.607.717,66 mii lei la 1.999.605,88 mii lei.
Cheltuielile propriu-zise cu salariile înregistrează o majorare de 19,86% față de anul precedent, respectiv de la 1.528.816,45 mii lei la 1.832.445,88 mii lei, potrivit celor stipulate în documentul menționat. În ceea ce privește fondul destinat salariilor de bază, acesta va crește cu 18,28% față de valoarea realizată în anul 2021, de 974.466,90 mii lei, până la 1.152.608,46 mii lei în anul curent.
La capitolul Sporuri, prime și alte bonificații aferente salariului de bază, conform Contractului Colectiv de Muncă, creșterea este mai mare, de 22,54%, de la 554.349,55 mii lei în 2021 la 679.837,42 mii lei în 2022. Aici sunt cuprinse orele suplimentare efectuate, precum și alte sporuri, cum ar fi cel acordat pentru vechime în muncă.
Fond mult mai mare pentru tichetele de masă la CFR SA în 2022
O creștere spectaculoasă, de 81,36% comparativ cu anul trecut, se constată în ceea ce privește fondul alocat pentru tichetele de masă acordate angajaților companiei de infrastructură. Acesta crește de la 65.676,75 mii lei în 2021 la valoarea de 119.110 mii lei în 2022.
De menționat că nici în acest an angajații CNCF CFR SA nu vor beneficia de vouchere de vacanță, tichete de creșă sau tichete cadou pentru cheltuieli sociale, așa cum primește majoritatea bugetarilor din România. CNCF CFR fiind o companie de stat, angajații ei nu sunt bugetari, deci nu au parte de privilegiile acestora.
Cresc și indemnizațiile directorilor și ale membrilor Consiliului de Administrație
În documentul obținut de Club Feroviar se fac precizări și în ceea ce privește fondurile alocate pentru plata persoanelor cu funcții de conducere în cadrul administratorului infrastructurii feroviare din România.
Astfel, fondul alocat pentru directori/directorat crește cu 11,36% față de valoarea consemnată anul trecut, în cifre absolute de la 794,47 mii lei la 888,09 mii lei. La rândul lui, fondul pentru Consiliul de Administrație și Consiliul de Supraveghere consemnează o majorare de 4,13% comparativ cu valoarea înregistrată anul trecut, de la 717,24 mii lei la 746,88 mii lei.
Creșterea salariilor și majorarea valorii tichetelor de masă, promise după greva din 20 decembrie
Creșterea cu 10% a salariilor și majorarea valorii tichetului de masă de la 15 la 20 de lei au fost promisiunile administrațiilor companiilor și societăților feroviare de stat, girate de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, după greva generală de la calea ferată din 20 decembrie 2021.
Protestul de la CFR a început în dimineața zilei de 20 decembrie 2021, în jurul orei 8,00, iar primii feroviari care au oprit lucrul au fost cei de pe raza Regionalei Iași și cei de la SCRL Brașov – reparatorii de locomotive. De fapt, protestul a fost unul previzibil, liderii sindicali sugerând că este posibil să se întâmple acest lucru imediat după ce în spațiul public au apărut informații legate de prorogarea aplicării Legii 195 privind Statutul personalului feroviar până la data de 1 ianuarie 2023. Aplicarea legii menționate mai fusese prorogată o dată, până la 1 aprilie 2022.
În scurt timp, s-au alăturat mișcării de protest ceferiștii din toată țara, fiind afectată circulația a peste 200 de trenuri de călători, care au înregistrat întârzieri de ore întregi la sosirea la destinație. Feroviarii au reluat lucrul în cursul serii, după negocierile care au avut loc la sediul Ministerului Transporturilor cu directorii societăților de cale ferată și cu ministrul Sorin Grindeanu.
Aceasta a fost prima acțiune grevistă la nivel național a salariaților din cadrul celor trei societăți și companii feroviare de stat – CNCF CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă – după 16 ani. Ultima acțiune grevistă comună la calea ferată avusese loc în 2005, când ministrul Transporturilor era Gheorghe Dobre, culmea, de formație ceferist.