Salariile minerilor, mai importante pentru Guvern decât cele ale ceferiștilor

22 februarie 2021

Salariile minerilor și liniștea din Valea Jiului sunt mai importante pentru Guvern decât plata restanțelor bănești către ceferiști. Executivul a aplicat un dublu standard în ceea ce privește două categorii sociale, doar pentru a scăpa de amenințarea, fie ea și ipotetică, unei noi descinderi a ortacilor la București. Și asta în condițiile în care mineritul este de domeniul trecutului în Uniunea Europeană, în vreme ce transportul feroviar reprezintă viitorul.

Adrian Bărbulescu

Salariile minerilor

Salariile minerilor din cadrul Complexului Energetic Hunedoara ar fi trebuit achitate pe 15 februarie, însă au întârziat din cauză că societatea a rămas fără jumătate din fondurile necesare pentru plata acestora. La nici două zile după data de salariu, peste 100 de ortaci de la mina Livezeni s-au blocat în subteran, în semn de protest față de întârzierea banilor.

În Valea Jiului a urmat un adevărat circ politicianist pe seama nemulțumirii lucrătorilor din subteran, în care s-a remarcat cu precădere senatoarea Diana Șoșoacă. Dar în contextul acestui articol nu acest lucru este relevant, ci ceea ce s-a întâmplat azi, luni, 22 februarie.

Lui Florin Cîțu i-a fost teamă de o nouă mineriadă

Salariile minerilor programul de guvernare Companiile feroviare cu pierderi Guvernul Cîţu a treia rectificare bugetarăÎn cursul dimineții, premierul Florin Cîțu părea ferm pe poziție: ”Îi înţeleg, ştiu că trec printr-o perioadă dificilă, nu cred că soluţia pe care au ales-o este una care rezolvă problemele”, spunea prim-ministrul. Tot el însă trăda faptul că va face orice va fi nevoie pentru a evita o nouă descindere a ortacilor la București, pe modelul celor de la finele secolului trecut. ”Se pare că sunt foarte mulţi politicieni care profită, aşa cum au profitat şi alţi politicieni tot din aceeaşi categorie în ultimii ani de pe urma acestei categorii sociale. Ţineţi minte ce s-a întâmplat în anii ’90. Le spun atât românilor şi bucureştenilor că nu voi permite niciodată în România, în mandatul meu, să se întâmple ce s-a întâmplat în mandatele lui Iliescu şi ale altor socialişti. Nicio mineriadă nu se va întâmpla în acest mandat”, a mai spus Florin Cîţu.

Ordonanță de Urgență dată special pentru salariile minerilor

Câteva ore mai târziu, colega sa de partid Raluca Turcan, ministrul Muncii, s-a dovedit însă a fi mult mai împăciuitoare cu reprezentanții minerilor, care veniseră la București pentru negocieri. După întâlnire, Raluca Turcan a anunțat că cei aproximativ 3.000 de angajați ai Complexului Energetic Hunedoara își vor primi salariile restante în trei tranșe, prima dintre ele pe 25 și 26 februarie.

Interesant este însă de unde vor veni banii. Ei bine, potrivit ministrului, o primă măsură a fost elaborarea unei Ordonanțe de Urgență, deja publicată în Monitorul Oficial, prin care din Fondul de garantare a salariilor pot fi făcute plățile către Complexul Energetic Hunedoara, societate cu capital de stat aflată în insolvență.

”Astăzi vom aproba o Hotărâre de Guvern prin care vom elabora și prezenta normele de aplicare pentru procedura de realizare a plăților, rezultată din OUG. Vom aloca bani în trei tranșe pentru drepturile salariale restante, după cum urmează: plata salariilor pe trei luni, plata salariilor compensatorii pentru angajații care intră la pensie și, de asemenea, pentru asigurarea transportului spre și de la locul de muncă, precum și tichetele de masă”, a mai declarat ministrul Muncii. Ea a adăugat că în prima tranșă se vor da și bani pentru plata subvenției la căldură.

Nu în ultimul rând, Raluca Turcan a precizat că CEH va beneficia de un răgaz de trei luni ”prin care să se reorganizeze și să prezinte un plan de dezvoltare care să asigure funcționarea pe termen lung”.

Guvernul Orban nu a dat atâta atenție întârzierilor la salariile ceferiștilor

Dacă e să privim ce s-a întâmplat anul trecut și în acest an în ograda ceferiștilor, observăm de la o poștă dublul standard pe care Executivul îl aplică în cazul a două categorii socio-profesionale diferite.

Anul trecut, când Guvernul era condus de Ludovic Orban (șeful pe linie de partid al lui Florin Cîțu) nu puține au fost situațiile în care la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA au întârziat salariile din cauza faptului că CFR Călători nu plătea la timp și nici integral tariful de utilizare a infrastructurii (TUI). Ce-i drept, în Contractul Colectiv de Muncă în vigoare la vremea respoectivă se prevedea că zilele de chenzină sunt 15 și 30 ale lunii, cu posibilitatea prelungirii termenului până pe 20 ale lunii, respectiv 5 ale lunii următoare. O ”plasă de siguranță” care nu mai este prezentă în noul CCM. Acum, pentru a se evita întârzierile la plată, noile termene pentru avans și lichidare au fost stabilite la 5 și 20 ale lunii. Dar nimeni nu garantează că, și în aceste condiții, nu vor mai apărea întârzieri. Și este greu de crezut că Guvernul va da vreo Ordonanță de Urgență special pentru salariile ceferiștilor.

La societățile feroviare nu s-a mai așteptat întocmirea planurilor de restructurare. S-a tăiat ”din pix”

Război la Metrorex restructurări la CFR metroul oprit de Oprescu Modernizarea trecerilor la nivel Cătălin Drulă despre restricțiile de viteză Cătălin Drulă cu calea feratăȘi mai e un aspect care trebuie menționat în acest context. CFR SA, CFR Călători și Metrorex au primit termene foarte scurte pentru a întocmi planurile de restructurare. Și, în final, Guvernul le-a tăiat ”din pix” bani, prin Legea bugetului, fără să mai aștepte documentele respective.

”Am cerut de la Ministerul Transporturilor să văd corelarea cu programul de guvernare până la următoarea ședință de Guvern”, spunea săptămâna trecută Florin Cîțu. Premierul nu a fost mai explicit în această privință, însă la începutul conferinței de presă menționase faptul că a cerut programe de restructurare pentru toate comapniile de stat (deci inclusiv cele feroviare, aflate în subordinea Ministerului Transporturilor). ”N-am primit, le vom rezolva prin buget”, a precizat prim-ministrul. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a trimis recent către conducerile tuturor companiilor feroviare de stat o adresă prin care le cerea planuri de restructurare și de redresare a activității, documente pe care le așteaptă pe biroul său până la data de 25 februarie 2021. Minerii mai au trei luni la dispoziție.

CITEȘTE și Legea bugetului aduce concedieri la societățile de cale ferată

Mineritul e trecutul, transportul feroviar – viitorul. Se pare că doar la Bruxelles

refacerea PNRR infringement pe domeniul feroviar Măsuri susținere sector feroviarȘi, nu în ultimul rând, se mai impune o precizare. Mineritul din Valea Jiului nu are niciun viitor în contextul Acordului Green Deal de la nivelul Uniunii Europene, care prevede reorientarea către surse regenerabile de energie.

În schimb, transportul feroviar este favorit în planurile de la Bruxelles, fiind considerat cel mai ecologic mod de transport. Se pare însă că lucrurile se văd cu totul altfel prin ochii politicienilor de la București, în comparație cu cei de la Bruxelles.