Salariile la CFR SA în pericol. Datorii record ale CFR Călători la plata TUI

19 mai 2020

Cu o zi înainte de termenul limită de plată a salariilor la CFR SA, anume 20 ale lunii, există semne de întrebare asupra respectării acestuia. Cauza ar fi neplata de către CFR Călători a unor datorii care riscă să atingă niveluri istorice. 

Doru Cireașă

salariile la CFR SA

Angajații CFR SA ar putea să nu își încaseze salariile în data de 20 mai, din cauza datoriilor mari înregistrate de către CFR Călători la gestionarul infrastructurii, CFR SA.

Practic, datoriile mici către CFR SA, punct forte de mândrie a actualei conduceri a CFR Călători la instalarea acesteia la cârma companiei, sunt istorie. Nivelul acestora a depășit 200 de milioane de lei, ceea ce reprezintă, de acum, un maxim istoric. Suma de peste 200 de milioane de lei include facturile curente, au explicat pentru Club Feroviar surse din domeniu. În urmă cu o lună, în discuții similare, se vehicula suma de 192 milioane lei TUI neplătit.

Problema datei salariilor

Dacă data de 20 mai nu a venit, atunci de ce angajații CFR SA se întreabă când vor intra lefurilor lor? Marți mai mulți angajați CFR SA au solicitat pe o pagină de socializare informații privind momentul achitării salariilor.

Explicația este aceea că ceilalți angajați ai societăților de cale ferată își luau banii pe 15 ale lunii, iar cei ai CFR SA, deși au trecute în contracte data de 20, erau obișnuiți să ia banii odată cu ceilalți.

Sursele noastre spun că s-au purtat discuții între CFR SA și CFR Călători, dar că ”promisiuni sunt, fapte nu prea”.

Salariile la CFR SA în pericol. Datorii record ale CFR Călători la plata TUI

Datoriile CFR Călători au crescut cu aproximativ 10 milioane lei în ultimele săptămâni. Operatorul feroviar de călători de stat are către CFR SA o datorie de 194,8 milioane de lei, în condițiile în care în urmă cu cinci săptămâni datoria era sub 100 milioane de lei, relatam la începutul lunii mai.

La finele lunii martie, într-un articol disponibil aici, Club Feroviar menționa că datoriile CFR Călători către CFR SA scăzuseră la 24 ianuarie (dată în jurul căreia Dan Costescu a devenit director general CFR Călători) la valoarea de 123 milioane.

Oficialii CFR Călători spuneau că de atunci datoriile companiei au fost reduse cu 27%, atingând la finele lui martie 91 milioane lei (din care 89,71 milioane lei este reprezentat de TUI).
O notă de fundamentare a bugetului CFR SA arăta că la 31 decembrie 2019, CFR Călători datora CFR SA 127 milioane lei, din care 7 milioane lei erau penalități.

Acum, după cum se vede, în pofida reducerii drastice a traficului feroviar, datoriile CFR Călători către CFR SA au crescut.

Situația este îngreunată și de actuala epidemie de coronavirus, care a dus la suspendarea majorității trenurilor de călători.

În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara că veniturile CFR Călători au scăzut cu 75% din cauza măsurilor luate pentru combaterea pandemiei de coronavirus, iar 30% dintre trenurile de călători sunt suspendate. “La transportul de persoane, astăzi, ultima raportare pe care am primit-o arată destul de îngrijorător: 30% din trenuri au fost suspendate, vorbim de peste 500 de trenuri de călători suspendate în acest moment din cele 1.760 câte circulau în condiţii normale. Asta, raportându-ne la CFR Călători, operatorul de stat, care are cam 80% din piaţă, automat ne duce la pierderi semnificative, importante. În primele zile din aprilie, în ultima raportare pe care am analizat-o, veniturile CFR Călători au scăzut cu 75%”, spunea ministrul.

Guvernul a lăsat companiile de cale ferată să se descurce între ele

Ceea ce nu reprezintă o scuză pentru CFR Călători este și faptul că Guvernul nu a făcut și nu face nimic pentru salvarea sectorului de efectele pandemiei.

În timp ce alte țări susțin cu zeci de miliarde de euro calea ferată în această perioadă, actualul Guvern nu alocă niciun leu acesteia. De ce ar fi nevoie? Deși trenurile nu circulă și stau pe dreapta CFR SA nu poate scuti de plata TUI de staționare compania CFR Călători. Operatori privați de marfă au solicitat CFR SA micșorarea sau anularea TUI staționare, propunere care s-a lovit de refuzul CFR SA. Dacă ar fi ajutată prin compensarea veniturilor, după cum este posibil prin prisma regulilor ajutorului de stat din această perioadă, atunci CFR SA ar putea plăti salariile angajaților și ar putea micșora nivelul taxelor percepute operatorilor. Ori, în pofida faptului că au trecut două luni de la primele discuții privind intervențiile în sector, Guvernul, Ministerul Transporturillor nu au acordat nicio facilitate, preferând însă să se laude cu evoluțiile „pozitive”pe care le-ar avea economia și sectorul feroviar.